ray Startet 18.November.2011 Link til dette innlegget Startet 18.November.2011 (redigert) Lurer litt på hva som er den beste løsningen på strøm forsyning til bauproppellen. Har 3 alternativer: 1. Eget batteri med lader helt utenom eksisterende 12 V. anlegg i båten. 2. Eget batteri med 10 kvadrats kabel som forbindes med start batteri for lading. På denne kabelen monteres det en diode så start bat. ikke prøver å trekke strøm feil vei. 3. Batteri foran ved bauproppell, som forbindes med startbatteri via en 70 kvadr. kabel. Dette for att disse to batteriene kan "låne" amper av hverandre ved behov. Disse 2 batteriene skal da være like. Det er ca 5,5m 1 vei. 11 meter tur retur. Noen meninger der ute?? Redigert 18.November.2011 av ray (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
GeirFrode Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Kan bare skrive hva jeg gjorde når jeg monterte dette i våres. Det er et alternativ du ikke har listet opp, så vurder selv. Jeg har to 110ah batterier dedikert til start, skilt med relé fra forbruk. Trakk 2 stk 90 kvadrats kabler derifra, via sikring og hovedbryter. Har omtrent samme lengde fra batt. til propell som deg. Muligens litt lengre? Motoren i visper'n er en 5 hesters sak. Dette har fungert helt greit. Har strøm nok. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 (redigert) enig med GeirFrode. MISS=make it simple (x)upuid. Redigert 18.November.2011 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
oddis21 Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Tror nok jeg hadde satt batteriet ved baugpropellen hvis jeg hadde plass, 70 kvm kabel er vel litt overkill, mener jeg brukte 16 hvis jeg ikke husker feil. Mye penger du sparer der, ihvertfall gjorde jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 18.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 (redigert) Jeg har sleipners se80, og blei da anbefalt 2x 95 kvm kabel hver vei , det blir myyyyeee kabel og vil derfor ha batteri foran uansett. Redigert 18.November.2011 av ray (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Zach Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 (redigert) Mange tidligere trådet om emnet, bl.a. disse: https://baatplassen.no/i/topic/76228-baugpropell-installasjon-batteri/page__p__1072847__hl__baugpropell__fromsearch__1#entry1072847 https://baatplassen.no/i/topic/62772-kabler-og-batteri-til-baugpropell/page__p__874527__hl__baugpropell__fromsearch__1#entry874527 Det er ikke uvanlig å kable baugpropellen direkte fra startbatteriet. 70 mm2 kavel er OK. Redigert 18.November.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Jeg har sleipners se80, og blei da anbefalt 2x 95 kvm kabel hver vei , det blir myyyyeee kabel og vil derfor ha batteri foran uansett. Da har du en modell som er hakket kraftigere enn min. Men kabeltverrsnittet skulle ikke behøve å bli større for det, siden du nok har litt kortere vei enn hos meg. Har du plass til et batteri ved siden av propellen, så er vel saken grei. Tror jeg ville valgt å ha batteriene koblet sammen slik at de kunne brukes sammen. En motor av den størrelsen du har, krever sin strøm når baugpropellen går. Og da kan det være godt å ha startbatteriet bak i tillegg. Jeg tror ikke du vil få problemer med at du tapper for mye strøm av banken heller. Det skal mye visping til før det skjer. Men du må ha skikkelige kabler med godt tverrsnitt i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 18.November.2011 Link til dette innlegget Svart 18.November.2011 Noen som har tatt hensyn til hva en 5 meters lengde med 70 kvadratmeters kabel veier??? Jeg monterte nettopp et ekstra batteri ved baugpropellen, etter anbefaling fra sleipner da jeg byttet fra 4- til 5-blads propell. Brukte de originale kablene fra startbatteriet, frem til nytt batteri, og laget nye 90mm2 kabler fra nytt batteri til propell. ( via ny sikring, selvsagt). Ser ikke noe poeng i å bruke noe form for skille mellom start og trusterbatteri. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Gurba Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 3 Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Etter å ha opplevd at releet på thrusteren har "brent"seg fast på grunn av for stort spenningsfall, var valget enkelt. Separat batteri ved siden av thruster med 70 m2 kabel, sikring og hovedbryter. Mener å huske at hvis strømmen kommer under 10.3 volt målt på thrusteren under bruk, er det fare for at releet brenner seg fast. Kjedelig når thrusteren fortsetter å gå etter at du har sluppet stikka. For min del endte dette i en kostbar affære. På nye thrustere fra Sleipner er visst dette sikret ved at den selv kutter hvis spenningsfallet blir for stort. Brukte de gamle kablene som ladekabler til batteriet. Da var de ihvertfall gode nok. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 (redigert) Etter å ha opplevd at releet på thrusteren har "brent"seg fast på grunn av for stort spenningsfall, var valget enkelt. ... Mener at Sleipner anbefaler lett tilgjengelig (hoved)bryter i kretsen til baugpropellen (uansett plassering av batteri). Da vil du i alle fall fort kunne slå av baugpropellen hvis noe slikt skjer. Redigert 19.November.2011 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Alt 3 ble brukt her. Men dette var om jeg husker riktig feil måte å gjøre det på. Har fungert greit likevel. Mye å lese i denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/50205-bildeserie-av-montering-av-baugpropell/page__p__692724__hl__baugpropell__fromsearch__1#entry692724 Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 En meget bra løsning hvis plass er å bruke et f.eks. optima red top batteri montert like ved trusteren, sammen med en enkel "hovedstrømbryter" som monteres slik at den er lett å nå. Så trekker man bare et par "tynne" ledninger fra båtens startbatteri til batteriet i baugen. MEN mellom startbatteriet og baugtrusterbatteriet monterer også en DC - DC lader. Denne vil sørge for opplading av trusterbatteriet ved normaldrift av båten, man kan justere den til eksakt det "nivå" som er egnet for trusterbatteriet og den sørger for et "skille" slik at resten av båtens "strømopplegg" ikke påvirkes av trusterdrift. En slik DC - DC lader koster rundt 1000 lappen, men man slipper jo da å kjøpe maaaange meter med grov kabel som i tilegg må trekkes gjennom trange krøkkete steder. Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Har selv alternativ 3 med en fjernstyrt relè bryter til trusetern (+ sikring). Var oprinnelig ikke batteri i baugen så jeg brukte kablene som var var der til å sammenkoble med startbatteriet. Har også hatt den ubehagelige opplevelsen med at relèet har hengt seg opp og foretrekker derfor fjernstyrte hovedbrytere som kan avstilles raskt Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
REM Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Jeg holder pt. på å montere aktertruster. Trusteren er den samme Sleipner SE100 2x5 bladers som jeg benytter foran. Jeg bestilte trusteren sammen med dobbel joystick og fjernkontroll for betjening av front og hekktruster. Med i pakka jeg fikk lå det en 400A sikring. Det jeg er blitt usikker på er om denne sikringen er ment å skal sikre kursen fra den felles batteribanken jeg benytter til begge trusterne. Alternativet er vel å montere en 400A sikring på tilførselskablene til hver av trusterene. Hver av trusterne trekker ifølge manualen 740A. Kjører jeg front og hekktruster samtidig, noe dette opplegget jo legger opp til, vil jeg vel da trekke opp mot 1500A Hvor stor sikring trenger jeg egentlig? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mix Svart 29.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 (redigert) Du har fått feil sikring. SE 100 skal ha 500A sikring. Du trenger 2, en til hver thruster. Du bør ikke bruke en/samme batteribank til begge thrustere. Redigert 29.Desember.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 29.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2011 Enig med Mix, monter en til hver truster. Motorene trekker 740A ved max belastning, vil vel tro att snittet er lavere. Jeg har målt endel på startmotorer til bil, oppgitt til 450A, Trekker ca 420A i 20 minus men helt ned mot 280A en varm sommer dag Jeg fikk med en 350A sikring til min SE 80, dette er mere enn nok ifg Sleipner, motoren trekker vel 550A. Jeg valgte å bytte min ut med en på 450A. Men Sleipner mente att det var unødvendig. Har du noen bilder av monteringen din REM så del dem gjerne Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Sitrin Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Har selv en SP55 som hekktruster. Denne hadde ikke sikring så jeg la opp sikring til den i går. Er det noen som vet hvor stor sikringen det bør være for SP55? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Kaptein Nemo Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Jeg har en 4 hk Sleipner. Den trekker 340A. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Er det noen som vet hvor stor sikringen det bør være for SP55? I følge mine papirer skal SP55 12V ha 250A sikring. SP75/SE80 12V skal ha 400A Sikring. SP95/SE100 12V skal ha 500A sikring. SP55 må da bli litt snaut som hekkthruster på din båt ? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Takk for svarene. Ja det føles litt lite av og til. Er det stor jobb og kostnad med å oppgradere? Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
REM Svart 30.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2011 Enig med Mix, monter en til hver truster. Motorene trekker 740A ved max belastning, vil vel tro att snittet er lavere. Ok, nå har jeg lagt ut en egen kurs for aktertrusteren og sikret denne med en 450A sikring. Baugtrusteren (opprinnelig en SP80) er originalmontert fra Fairline med en 380A sikring som sitter innebygd i releet. Denne sikringen ble økt til 450A da jeg i vinter byttet baugtrusteren til en SP100. Begge trusterne går på samme batteribank (760Ah) I tillegg har jeg nå montert et 120Ah batteri i fronten for å supplere baugtrusteren som jeg synes ikke trakk som den skulle. Mulig originalkablene 2x95kvmm. ble noe spedt for den nye trusteren? Skal også legge inn en 450A sikring fra det nye batteriet etterhvert. Et eget skott bak er dedikert for aktertruster. Ble nervøs da jeg så størrelsen på trusteren og målte opp dybden fra akterskottet til veggen i rommet der trusteren skulle monteres. Fant at jeg hadde 500mm til disp uten å måtte begynne å skjære ut vanntette skott. Trusteren målte 490mm Prøvemontering av tunnelen bak. Sleipner anbefalte 95kvmm kabler på de kabellengdene jeg hadde fra truster til batteri (5m x 2 = totalt 10m) Da jeg ikke fant noen som solgte 95 kvadrat gikk jeg heller for 2x70 kvmm. Alle som har drevet med terminering av kabelsko til mangekordel kabler vet at kabelskoen alltid blir for trang, da kordellene spriker i alle retninger etter kapp. Jeg fant at ved å kappe kablen med ei fintanna sag, og deretter avisolere kun omlag 5mm, holdt den gjennværende isoleringen kordellene sammen slik at den var mye enklere å entre inn på kabelskoen. Etter at den først var entret innpå de 5 mm skar jeg av isoleringen ytterligere de 5-6 mm som skulle til for å få kabelskoen helt innpå. Biltemas termineringsgiliotine fungerer utmerket, koster ikke alverden, og tar liten plass. Finn et stabilt underlag og rapp til et par ganger med en god hammer. Avslutt med noen runder med vulketape. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ray Svart 31.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Flott tips ang kabelsko rem , takk. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Mix Svart 31.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2011 Er det stor jobb og kostnad med å oppgradere? Samme 185mm tunnel, så det er ikke mye jobb. Kanskje du kan få solgt din gamle SP55 ? Kanskje REM har en pent brukt SP75/SE80 for salg ? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 1.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2012 Det er forskjell på tunnelvegg tykkelse. du har 4mm og må opp til 6mm veggtykkelse på en se 75 Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.