Jump to content

Valgetskval, strøm til baugpropell

ray

Recommended Posts

Lurer litt på hva som er den beste løsningen på strøm forsyning til bauproppellen.

Har 3 alternativer:

1. Eget batteri med lader helt utenom eksisterende 12 V. anlegg i båten.

2. Eget batteri med 10 kvadrats kabel som forbindes med start batteri for lading. På denne kabelen monteres det en diode så start bat. ikke prøver å trekke strøm feil vei.

3. Batteri foran ved bauproppell, som forbindes med startbatteri via en 70 kvadr. kabel. Dette for att disse to batteriene kan "låne" amper av hverandre ved behov.

Disse 2 batteriene skal da være like.

Det er ca 5,5m 1 vei. 11 meter tur retur.

Noen meninger der ute??

Redigert av ray (see edit history)

Kan bare skrive hva jeg gjorde når jeg monterte dette i våres. Det er et alternativ du ikke har listet opp, så vurder selv.

Jeg har to 110ah batterier dedikert til start, skilt med relé fra forbruk. Trakk 2 stk 90 kvadrats kabler derifra, via sikring og hovedbryter. Har omtrent samme lengde fra batt. til propell som deg. Muligens litt lengre? Motoren i visper'n er en 5 hesters sak.

Dette har fungert helt greit. Har strøm nok.

Jeg har sleipners se80, og blei da anbefalt 2x 95 kvm kabel hver vei , det blir myyyyeee kabel og vil derfor ha batteri foran uansett.

Da har du en modell som er hakket kraftigere enn min. Men kabeltverrsnittet skulle ikke behøve å bli større for det, siden du nok har litt kortere vei enn hos meg.

Har du plass til et batteri ved siden av propellen, så er vel saken grei. Tror jeg ville valgt å ha batteriene koblet sammen slik at de kunne brukes sammen. En motor av den størrelsen du har, krever sin strøm når baugpropellen går. Og da kan det være godt å ha startbatteriet bak i tillegg. Jeg tror ikke du vil få problemer med at du tapper for mye strøm av banken heller. Det skal mye visping til før det skjer. Men du må ha skikkelige kabler med godt tverrsnitt i mellom.

Noen som har tatt hensyn til hva en 5 meters lengde med 70 kvadratmeters kabel veier??? :crazy:

Jeg monterte nettopp et ekstra batteri ved baugpropellen, etter anbefaling fra sleipner da jeg byttet fra 4- til 5-blads propell. Brukte de originale kablene fra startbatteriet, frem til nytt batteri, og laget nye 90mm2 kabler fra nytt batteri til propell. ( via ny sikring, selvsagt).

Ser ikke noe poeng i å bruke noe form for skille mellom start og trusterbatteri.

Mvh
Simon

Etter å ha opplevd at releet på thrusteren har "brent"seg fast på grunn av for stort spenningsfall, var valget enkelt. Separat batteri ved siden av thruster med 70 m2 kabel, sikring og hovedbryter. Mener å huske at hvis strømmen kommer under 10.3 volt målt på thrusteren under bruk, er det fare for at releet brenner seg fast. Kjedelig når thrusteren fortsetter å gå etter at du har sluppet stikka. For min del endte dette i en kostbar affære. På nye thrustere fra Sleipner er visst dette sikret ved at den selv kutter hvis spenningsfallet blir for stort. Brukte de gamle kablene som ladekabler til batteriet. Da var de ihvertfall gode nok.

Etter å ha opplevd at releet på thrusteren har "brent"seg fast på grunn av for stort spenningsfall, var valget enkelt.

...

Mener at Sleipner anbefaler lett tilgjengelig (hoved)bryter i kretsen til baugpropellen (uansett plassering av batteri). Da vil du i alle fall fort kunne slå av baugpropellen hvis noe slikt skjer.

Redigert av Zach (see edit history)

En meget bra løsning hvis plass er å bruke et f.eks. optima red top batteri montert like ved trusteren, sammen med en enkel "hovedstrømbryter" som monteres slik at den er lett å nå. Så trekker man bare et par "tynne" ledninger fra båtens startbatteri til batteriet i baugen. MEN mellom startbatteriet og baugtrusterbatteriet monterer også en DC - DC lader. Denne vil sørge for opplading av trusterbatteriet ved normaldrift av båten, man kan justere den til eksakt det "nivå" som er egnet for trusterbatteriet og den sørger for et "skille" slik at resten av båtens "strømopplegg" ikke påvirkes av trusterdrift. En slik DC - DC lader koster rundt 1000 lappen, men man slipper jo da å kjøpe maaaange meter med grov kabel som i tilegg må trekkes gjennom trange krøkkete steder.

Har selv alternativ 3 med en fjernstyrt relè bryter til trusetern (+ sikring).

Var oprinnelig ikke batteri i baugen så jeg brukte kablene som var var der til å sammenkoble med startbatteriet.

Har også hatt den ubehagelige opplevelsen med at relèet har hengt seg opp og foretrekker derfor fjernstyrte hovedbrytere som kan avstilles raskt

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 1 måned senere...

Jeg holder pt. på å montere aktertruster. Trusteren er den samme Sleipner SE100 2x5 bladers som jeg benytter foran. Jeg bestilte trusteren sammen med dobbel joystick og fjernkontroll for betjening av front og hekktruster. Med i pakka jeg fikk lå det en 400A sikring. Det jeg er blitt usikker på er om denne sikringen er ment å skal sikre kursen fra den felles batteribanken jeg benytter til begge trusterne.

Alternativet er vel å montere en 400A sikring på tilførselskablene til hver av trusterene. Hver av trusterne trekker ifølge manualen 740A.

Kjører jeg front og hekktruster samtidig, noe dette opplegget jo legger opp til, vil jeg vel da trekke opp mot 1500A :eek:

Hvor stor sikring trenger jeg egentlig?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Enig med Mix, monter en til hver truster. Motorene trekker 740A ved max belastning, vil vel tro att snittet er lavere.

Jeg har målt endel på startmotorer til bil, oppgitt til 450A, Trekker ca 420A i 20 minus men helt ned mot 280A en varm sommer dag

Jeg fikk med en 350A sikring til min SE 80, dette er mere enn nok ifg Sleipner, motoren trekker vel 550A.

Jeg valgte å bytte min ut med en på 450A. Men Sleipner mente att det var unødvendig.

Har du noen bilder av monteringen din REM så del dem gjerne thumbsup.gif

Har selv en SP55 som hekktruster.

Denne hadde ikke sikring så jeg la opp sikring til den i går.

Er det noen som vet hvor stor sikringen det bør være for SP55?

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Enig med Mix, monter en til hver truster. Motorene trekker 740A ved max belastning, vil vel tro att snittet er lavere.

Ok, nå har jeg lagt ut en egen kurs for aktertrusteren og sikret denne med en 450A sikring. Baugtrusteren (opprinnelig en SP80) er originalmontert fra Fairline med en 380A sikring som sitter innebygd i releet. Denne sikringen ble økt til 450A da jeg i vinter byttet baugtrusteren til en SP100.

Begge trusterne går på samme batteribank (760Ah) I tillegg har jeg nå montert et 120Ah batteri i fronten for å supplere baugtrusteren som jeg synes ikke trakk som den skulle. Mulig originalkablene 2x95kvmm. ble noe spedt for den nye trusteren?

Skal også legge inn en 450A sikring fra det nye batteriet etterhvert.

201112_002.jpg

Et eget skott bak er dedikert for aktertruster. Ble nervøs da jeg så størrelsen på trusteren og målte opp dybden fra akterskottet til veggen i rommet der trusteren skulle monteres. Fant at jeg hadde 500mm til disp uten å måtte begynne å skjære ut vanntette skott. Trusteren målte 490mm :sweat:

201112_025.jpg

Prøvemontering av tunnelen bak.

201112_042.jpg

Sleipner anbefalte 95kvmm kabler på de kabellengdene jeg hadde fra truster til batteri (5m x 2 = totalt 10m) Da jeg ikke fant noen som solgte 95 kvadrat gikk jeg heller for 2x70 kvmm. Alle som har drevet med terminering av kabelsko til mangekordel kabler vet at kabelskoen alltid blir for trang, da kordellene spriker i alle retninger etter kapp. Jeg fant at ved å kappe kablen med ei fintanna sag, og deretter avisolere kun omlag 5mm, holdt den gjennværende isoleringen kordellene sammen slik at den var mye enklere å entre inn på kabelskoen. Etter at den først var entret innpå de 5 mm skar jeg av isoleringen ytterligere de 5-6 mm som skulle til for å få kabelskoen helt innpå.

201112_045.jpg

Biltemas termineringsgiliotine fungerer utmerket, koster ikke alverden, og tar liten plass. Finn et stabilt underlag og rapp til et par ganger med en god hammer.

201112_049.jpg

Avslutt med noen runder med vulketape.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...