Jump to content

Når ble Fairline Phantom modellene endret?


Renita

Recommended Posts

Phantom 42 gikk ut av produksjon i 1999 (trur eg ganske bestemt) Etterfølgeren, Phantom 43, fulgte den nye designlinja sammen med de øvrige Phantommodellene, dvs den med helbuet sidevindu bla.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

38 foteren gikk vel samtidig ut og ble erstattet av Ph 40? Den nye designlinja fra år 2000 besto/består da av Ph40, 43, 46, 50.... (Herfra får du overta Fjellbonden.)

Denne designlinja gjelder fortsatt, slik at det er bare detaljer som skiller en 2000 modell fra en 2011.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

(Herfra får du overta Fjellbonden.)

Jeg er ikke eksperten på dette området, men registrerer at Ph 48(som er siste tilskudd) er den eneste som fremdeles er i handelen i dag.

Det ser ut som Squadron tar over for Phantom heretter.

 

Ph 38 rakk nok ikke det nye utseende før den ble faset ut, men Ph 40 er vel ikke å forakte heller?

Link to post
Share on other sites

PH 38 kom også med det nye designet.Fra 2000-2002 var dei like i design som 43-46 og 50fot.40 foteren kom i 2002.

Ph 38 er forøvrig bygget på skroget til Princess 40.

Ph 42 som blei bygget ma i 98-1999 var egentlig en 40 foter med ekstra lang badeplattform dermed blei den 42 fot.

Du kan lese ein del historikk og sjå bilder på hjemmesidene til Fairline Norge.stavanger marinesenter...www.fairlinenorge.no

Link to post
Share on other sites

Her er det snakk om "designlinjer"(som eg antar er utvendidig utseende)og design på 2000-2002 var identisk på 38-43-46-50.

dei som har fulgt med på Fairlineannonser på FINN.no har sett at desse Phantombåtene er helt like i utseende men litt annerledes innvendig bla førerposisjon,salongutforming,pentry men i grove trekk veldig beslektet..

Link to post
Share on other sites

Det er først og fremst de utvendige linjene jeg tenkte på når jeg startet denne tråden.

Synd det er så få 38-40 fotere til salgs, har leita litt i utlandet men samme ståda der. Har funnet noen 40 fotere, men ingen 38 med det "nye" designet. Blir vel bedre til våren :thumbsup:

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Det har vert fleire 38 fotere med "nytt"design til salgs på finn men akkurat nå er dem borte.38 foteren er ein halv mill eller deromkring billigere enn 40 foteren og det kan nok blandt annet komme av at 40 foteren er nyere båt.Det var blandt annet ein 38 foter 2002 mod i sommer til ca 1,9mill og det synest vera ein bra pris.

Link to post
Share on other sites

Den gamle 38-foteren var svært så romslig til "bare" 38 fot å være. Samme skroget som P40, og med gjestebad og det hele. Den nye har jeg ikke sett, men det er vel samme oppsettet her kanskje?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ph38

Neimen ikke så sikker på at Ph38 fikk med seg den nye designlinja før den ble tatt av banen. Linken over viser en 2002 model, og som en ser beholder den den gamle linjeføringa med rette vindusrammer foran.

 

Link

Her har vi nok en 2002 modell, som vel var siste året for Ph38

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Linken det henviser til er den "gamle"40/42 foteren.Eg har ein Phantom 38 ft i mine favoritter men fikk ikke til å laste opp bilder av den i farten.men slapp av Renita,38 foteren finnes i Nytt design,send meg gjerne din mailadr så skal jeg sende bildet av den 2002 mod som er samme design som 43.osv

Link to post
Share on other sites

ok,,Rem....jeg tar hatten av.Nå har eg sammenlignet den 38 foteren 2002 mod jeg har lagret mot min 2001 mod Phantom 43 og må innrømme at her finnes forskjeller på designlinjer.den første 38 foteren du henviser til er den nyeste modellen men den nr to er en "gammel"40 foter .den er nok det gammel-gammel designet.Hvis eg skal være ærlig såg eg ikkje forskjellen på designet mellom 38 og 43 før nå..Den nederste bakerseste vinduet er likt men det er litt forskjell på vindustolpen foran,,,...Forøvrig handlet jeg den båten i troms etter å ha vurdert den jeg anntar du kjøpte i Tønsbergomr..ha en fin vinter..

Link to post
Share on other sites

den første 38 foteren du henviser til er den nyeste modellen men den nr to er en "gammel"40 foter .den er nok det gammel-gammel designet.

Begge mine to linker er av 2002 model Ph38, og begge har de gamle designlinjene. Tror bestemt at Ph38 ikke ble videreført i det nye designet.Forskjellene er egentlig mange, men de buede sidevinduene er kanskje det mest iøyenfallende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har oversikt over gjelder følgende: Ph 43 utgikk i 2004. Ph 38 utgikk i 2002/2003. Ph. 46 utgikk i 2006, Ph 50 utgikk i 2008 og Ph 40 utgikk i 2009. Ph48 er den eneste som produseres fortsatt i denne serien.

Det kan være mindre justeringer her, overliggere solgt som andre modeller enn produksjonsår etc. Men Ph40 var altså siste versjon som var i produksjon forutenom Ph48 som fortsatt gjelder. Velger man seneste modell, uansett årgang får man også siste versjon av motorer da Fairline stort sett alltid har tilbudt det som er "up to date" på produksjonsstadiet.

 

Mitt valg av nyere Fairline har jeg ikke angret et sekund på. Fairline benytter skikkelige underkomponenter av høy kvalitet og båtene er produsert og sammensatt med en svært høy kvalitetsfaktor.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hmm.pussig,,så vidt eg kan sjå er ikkje dei to båtane du kaller 2002 model like..den med synlig nederste akterste vindu er nok ein 2002 mod men den andre er nok en 1999mod.

 

Det skal ikke være enkelt :confused: Kan vi da være enige om at Ph 38 ikke fikk den nyeste designlinja med bla helbuede vindusrammer før den ble faset ut? :yesnod:

 

Båt nr to som REM linker til har samme utseende som den 99 mod på finn.no

 

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Linken det henviser til er den "gamle"40/42 foteren.Eg har ein Phantom 38 ft i mine favoritter men fikk ikke til å laste opp bilder av den i farten.men slapp av Renita,38 foteren finnes i Nytt design,send meg gjerne din mailadr så skal jeg sende bildet av den 2002 mod som er samme design som 43.osv

 

Hei, har sendt deg IM

Mvh

Renita.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har fått med meg er det ingen nevnverdige modell forandringer på PH 38..

 

Under ses en 2003 modell som da må være en av de siste levert (den hvite) og en 1998 modell (den kom første gang i 1997 og ble prod fram til 02-03)

 

Den eneste forskjellen som jeg vet om er bakre vindu som har "plast gitter" på tidlig modell.. dette er noe de fleste fjerner for og få "ny" look. mulig det er andre mindre forandringer men noen buet rute har jeg ikke sett..

 

 

 

fairline_phantom_38.jpg

fairlinephantom4297790820100649499897979710050455g.jpg

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...