hermansen Startet 19.November.2011 Del på Facebook Startet 19.November.2011 Skulle koble landstrøm til båten, men sikringen på land gikk hele tiden. Tenkte på kortslutting eller kabelfeil og byttet kabel. Samme feil. Etter noe feilsøking fant jeg ut at sikring bare gikk dersom lader ikke var tilkoblet. Enkelt skissert er koblingen som vist på bildet som ligger vedlagt. Dersom bryter (til høyre på tegning) var av, gikk jordfeilsikring på land. Hvis bryter var på, gikk ikke jordfeilsikringen. Med bryter innslått startet (og batterilader aktiv) startet jeg å undersøke. Plutselig begynte et rele i lader å slå seg av og på i ett sett, og etter 5 sekund sa det poff og røyk kom ut på begge sider. Lader ble ødelagt. Jeg koblet fra lader, og startet å måle spenning. Når bryter (til høyre) var av målte jeg følgende: L1-L2 11-13 V (varierende) L1-GND 240 V L2-GND 0 V Med bryter (til høyre) på så målte jeg følgende verdien L1-L2 240 V L1-GND 240 V L2-GND 0 V Spenningen på ca 11-13 V mellom L1 og L2, når bryter var av, finner jeg meget merkelig. Men dette kan jo komme av at kjøleskap også kan gå på 240V, og dersom bryter som tar av/på 240 til kjøleskapet også er koblet på samme måter som bryter som tar av/på lader, så kan dette være årsaken. Men spenning på 240V mellom L1 og jord, dette må vel være feil. Har meldt fra til havnesjef i båthavna, så får vi ser hva de gjør. Virker som en fase er gått til 0/jord her. Når jeg måler hjemme (ca 1km fra havna) så har jeg 130 V mellom L1 og GND (og L2 og GND). Noen som har en ide/forslag over hva som kan være feil ? Samt forslag til gode ladere med 2 utganger, og som talker både AGM og blybatterier. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Det er nok ingen feil, havna har nok et nyere 400V TN-nett med fremført null-leder. Da skal du måle 240V mellom fase og null. Og faktisk også mellom fase og jord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cannonfodder Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 (redigert) Det er nok som Mix sier her, men du skal fortsatt ha 230V mellom L2-GND. Om det er krussikringer så kan det nok være en fase som er borte. Redigert etter å lest innlegget en gang til: Tror ikke det er en fase som er bort likevell da du måler 230 mellom L1 og L2. L2 er da selvfølgelig 0-lederen og skal da ha 0V mot GND. Har du prøvd og måle direkte på landstrømmen uten at båten din er tilkoblet? Redigert 19.November.2011 av Cannonfodder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Samt forslag til gode ladere med 2 utganger, og som talker både AGM og blybatterier. Forslag. (Nå får jeg nok Mix på nakken igjen.) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 (Nå får jeg nok Mix på nakken igjen.) På ingen måte. Du leverer veldig bra produkter. Det jeg har reagert på tidligere har vært når leverandører rakker ned på andre leverandører her på BP. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 19.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2011 Tror ikke det er en fase som er bort likevell da du måler 230 mellom L1 og L2. L2 er da selvfølgelig 0-lederen og skal da ha 0V mot GND. Har du prøvd og måle direkte på landstrømmen uten at båten din er tilkoblet? Jeg måler akkurat det samme dersom jeg måler i kontakten på brygga. Dersom jeg tolker dere rett så betyr dette at det faktum at min lader tok kvelden ikke har noe med strømopplegget å gjøre ? Den ville bare ikke mer ? Litt synd siden det bare var en 2 år gammel lader fra Sterling :-( /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 19.November.2011 Del på Facebook Svart 19.November.2011 Det jeg har reagert på tidligere har vært når leverandører rakker ned på andre leverandører her på BP. Det bør ikke forekomme, især hvis det ikke er basert på fakta. og jeg beklager hvis Farco har gjort seg skyldig i det. Til trådstarters første innlegg: TN eller IT opplegg; jeg forstår ikke hvorfor laderen "poffa". Redigert: Jeg ser at det har vært et par innlegg i mellomtiden. Det er fremdeles en "factor X" her. Nesten uansett hvilket merke det er, er det ingen grunn til at det skal si "poff". Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 Redigert: Jeg ser at det har vært et par innlegg i mellomtiden. Det er fremdeles en "factor X" her. Nesten uansett hvilket merke det er, er det ingen grunn til at det skal si "poff". Etter dette skjedde har jeg lest om de forskjellige nett-typene. Leser også om noe de kaller "Reversed Polarity". Kan dette ha noen innvirkning dersom denne har vært feil ? /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 Når bryter (til høyre) var av målte jeg følgende: L1-L2 11-13 V (varierende) L1-GND 240 V L2-GND 0 V Med bryter (til høyre) på så målte jeg følgende verdien L1-L2 240 V L1-GND 240 V L2-GND 0 V Spørsmål til trådstarteren: Nøyaktig HVOR på tegningen din målte du (koblet til voltmeteret)? Er det bare batteriladeren som henger på lengst til høyre, eller er det annen kabling i båten også? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 20.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2011 (redigert) Jeg målte rett før batterilader (koblingspunkt sterkstrøm i boks 20 cm fra lader). Det er også et annet utstyr koblet til og det er kjøleskap (går på både 220V og 12V). Det var av (både 12V og 220V av via bryter), men dersom bryter for 220V er koblet på samme måte som lader (kobler bare bort en leder) så var det nok "innkoblet" på en måte..... (om det kan sies slik). /Øystein Edit: Må legge til at jeg aldri har hatt problemer tidligere. Strømopplegget er orginalt fra produsent (SeaRay) og båten var ny i 2004. Begynner vel å helle til at det var Sterling laderen som tok kvelden, og at det hadde oppstått en intern feil i denne som gjorde at jordfeilbryter på land gikk. Kan kanskje ha noe med tilkobling til 220V nettet dersom NULL og FASE var byttet om (såkalt Reversed Polarity) ? Men etter det jeg har lest om godkjenning av utstyr (CE) så skal det ikke bety noe. Redigert 20.November.2011 av hermansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 20.November.2011 Del på Facebook Svart 20.November.2011 (redigert) L2 og NULL er det samme. At du måler 0 volt mellom jord og L2 er da ganske normalt (Bør være mellom 0 og ca 2 volt, avhengig av belastning eller i anlegget (på land). At du måler noen flere volt mellom L1 og L2 når bryteren er av, skyldes nok litt "glipp" i det øvrige nette ombord. (Litt jordfeil??) Hvis du belaster målekretsen litt, vil nok denne spenning falle. Antar du måler med et høy-ohmig instrument (digtalt), og det KAN gi litt feilvisning på slike målinger. Antar at laderen din ikke var av den dobbeltissolerte type (alså med jordstøbsel). I motsatt fall Kan det være nope mere som er galt, enn at bare laderen takket for seg. Men så sier du: ..... Etter noe feilsøking fant jeg ut at sikring bare gikk dersom lader ikke var tilkoblet. Da må det jo være noe feil med anlegget ombord? Har du prøvd å snu støbslet på skjøtekabelen? Har du ikke skilletrafo ombord? Dersom bryter (til høyre på tegning) var av, gikk jordfeilsikring på land. Hvis bryter var på, gikk ikke jordfeilsikringen. Med bryter innslått startet (og batterilader aktiv) startet jeg å undersøke. Plutselig begynte et rele i lader å slå seg av og på i ett sett, og etter 5 sekund sa det poff og røyk kom ut på begge sider. Lader ble ødelagt. Her er det noe som er villt! Redigert 20.November.2011 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Athene Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 (redigert) L2 og NULL er det samme. At du måler 0 volt mellom jord og L2 er da ganske normalt Tja,- en av fasene og jord ligger på samme potensiale dersom det er TN-nett det er snakk om. Da er måleresultatet i og for seg normalt. Men vet vi det med sikkerhet? Om det er IT-nett på stedet skal IKKE L2 og NULL (jord) ha samme potensiale. Om man måler 0v mellom en av fasene og jord i et IT-nett er det et tegn på jordfeil. Det er ganske vanlig på IT-nett, men utgjør neppe økt fare for skade på utstyret som er tilkoblet. Redigert 22.November.2011 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
viksund 990 Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 Det er ikke rart hvis man måler noe feil i forhold til "boka" mye rå luft idet siste og kansje litt gammelt salt i kontakter ol. Skyll støpsler i rent vann og spray rikeligt med feks. crc, mål på nytt. Bedre? Når det gjelder lader se på quick laderne fra seatronic de tåler også spenning ned til 100 volt med fotsatt full efekt lavere spenning så slår den seg av. har sån selv og er veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 22.November.2011 Del på Facebook Svart 22.November.2011 hermansen, Her ble det mye spekulering gitt! Først: Har havna di 400 volts annlegg, eller 230 volt? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
hermansen Svart 22.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2011 Jeg har forstått det slik at havna har 400 volts anlegg. Har fått beskjed fra de som administrerer havnen at de skal sende ned en elektrikker denne uken for å sjekke alt elektrisk utstyr. Det kan jo være at det var min lader som bare "tok kvelden" etter 2 år (litt tidlig synes jeg), men jeg vil ikke koble til noe nytt før jeg er 100% sikker på at alt er ok. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 23.November.2011 Del på Facebook Svart 23.November.2011 Det var det jeg hadde nistanke om ja. Se innlegg #11. Hadde vært intr. å hære hva elektrikeren finner ut. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.