Jump to content

Hvor kan sjøvann komme inn i ferskvanns krets på Cummins 5,9 l


Trophy

Recommended Posts

Som overskriften antyder så mistenker e at det kommer sjøvann i ferskvannskretsen på min Cummins 5,9 6bta 330hk. Monterte av varmeveksler(rørkjøler) for en uke siden og da rant det ut en god del kjølevann som ble liggende under motor. Dette sugde e opp i dag og da lå der igjen et brunt belegg på dørken :headbang: hva er dette ? Det kan sies at e har gjort et par forsøk på å rense kjølekretsen og første gangen i 2009 lot e motoren stå med bare vann i over en uke :sweat: Den gangen kjørte e igjennom ferskvann en del ganger før e fylte opp med utblandet frostvæske. I sommer gjorde e et nytt forsøk med rensing og skylte igjennom motor en 6-7ganger før vannet var reint....Rørkjøler så ganske bra ut og bare en 2-3 rør som så litt tette ut. Sinken var ca halveis borttært. Hvor kan saltvann komme inn i ferskvannskretsen bortsett fra rørkjøler? Motor er 98mod og gått under 900 timer :pray:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Eneste plass er rørkjøleren din.

men det skal ikke være noe serligt mer trykk på den siden om du ikke da har tett rørstussen som går inn på eksos røret noe som visst er ganske vanligt etter noen år.. eller for tette rør lager og mottrykk.

 

For å teste om det er hull kan du skru av rørkjøleren og koble valgfri krets til hageslangen og tette andre siden, se da etter om det kommer vann ut de to andre rørstussene.

 

Når du har den av kan du koke ut driten med 30% saltsyre utblandet med vann, skyll godt. NB, IKKE saltsyre OM DU HAR ALUMINIUM kjøler

Link to post
Share on other sites

Regner med det brune belegget kommer i fra ferskvannsiden. Dette kan være rust/belegg rester etter rens.

 

Øker kjølevannsmengden på ferskvannsiden, eller smaker ferskvannet salt?

 

Er rørkjøleren lekk vil du antakelig heller miste ferskvann ved drift. Ferskvannsiden har høyere trykk enn sjøvannsiden slik at dette ikke skal skje.

Hvis du har tatt av kjøleren/varmeveksleren så er det fort gjort å trykkteste denne. Skal du bruke hageslange så sjekk med Cummins at kjøleren tåler 7 bar( da det er mye høyere enn normalt trykk i systemet)

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lekker ikke vann fra ferskvannskretsen. Stabil mengde i ekspansjonstank. Kjølevannet hadde fin blåfarge, kanskje litt mørkere enn når det ble fyllt på motoren. Har kjøpt inn saltsyre til rensing i morgen. Hva med intercooler, kan det komme noe sjøvann over i motor der ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

 

men det skal ikke være noe serligt mer trykk på den siden om du ikke da har tett rørstussen som går inn på eksos røret noe som visst er ganske vanligt etter noen år..

 

Har tatt av slangen som går inn på røret der vann går sammen med eksos. Så rent og pent ut... Vanngjennomstrømningen virker ganske lik som på barbord motor

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Det høres ikke ut som du er sikker på om det er en lekkasje? Send inn en prøve til norsk oljelab, det koster 275 pluss mva så får du svaret på hva som er i kjølevannet. Jeg avdekket selv littegranne salter, men ikke mye, fremdeles "godkjente" prøver, men må følge opp utvikling

Link to post
Share on other sites

Ja da har e brukt 30% saltsyre på begge kretsene i ca 15 minutter på hver. Ble bra, men ikke helt rent på ferskvannskretsen. Tenker e får handle inn litt syre til og ta en omgang til....Ingen antydning til at det lekkte fra en krets til en annen hverken med syre eller vann.... :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Så lenge mengden i ekspansjonstanken verken øker eller minker, får du ikke saltvann i ferskvannet! Vanskeligere er det ikke. Litt rustutslag kan tyde på en periode med lite eller ikke frostvæske en gang i tiden. Irriterende, men ikke noe det er lett å gjøre noe med. Og heller ikke farlig på noen måte. Men kanskje syrevasken din nå har fjernet rustrestene?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, får nok slå meg til ro med at det er ok. Hatt litt problem med litt for varm motor og når e ser at det er en del vanskeligere å få heilt rein ferskvannsdelen av rørkjøleren, så har e trua på at det er det som har vært problemet....

En periode med lite eller ingen frostvæske er nok min feil og beskrevet i første innlegg :blush:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...