enter4u Startet 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2004 Har slitt med litt bensinlukt i båten, noe som er meget irritabelt. Har prøvd å finne en lekkasje, men har ikke lykkes med det. Kan det være at forgasseren på motoren renner over når jeg stanser motoren? Det er nemlig bare når den ikke er i gang at det lukter. Har en FM 8-12. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 Jeg hadde samme problemet i Selcoen. Jeg lette og lette uten at jeg fant noen lekkasje. Dette var inntil den dagen jeg byttet tank, da oppdaget jeg at den hadde en ørliten lekkasje i påfyllingsstussen. Det kan godt tenkes at forgasseren din flyter over, men jeg ville tatt en grundig sjekk på systemet en gang til. Det skal ikke mange dråpene til før lukten kommer, og siden bensin er så flyktig, kan det være vanskelig å lokalisere. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
GOE Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 (redigert) En bekjent av meg hadde samme problemet å det viste seg å være en liten sprekk i påfyllingsslangen. Trodde en stund at det var bensintanken som forøvrig var av plast, men dette var ikke tilfellet her. Kjøpte ny slange hos Tess og problemet med lukt var løst. Gå systematisk til verks for å finne feilen. Som alle vet er bensinlekasje i båt en veldig uheldig sak. :nono: Sjekk alle slanger, tanker osv. Ikke gi deg før problemet er funnet og utbedret. Lykke til. Redigert 26.Desember.2004 av GOE (see edit history) Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Majali Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 Hei, dette er ikke så uvanlig, det jeg har intrykk av at er grunnen er at bensinen som er i flotørkammeret utvider seg av varmen i motorrommet og fordammper i forgasseren. jeg kjenner denne lukten i majali når jeg stopper etter en tur. så jeg har sniffet meg frem til forgasseren hver gang... Skal bytte ttil en helt ny Weber i vinter så det blir spennende og se om denne klarer og holde bensinen inne i flotørkammeret etter stopp... det er iallefall min erfaring at det ofte lukter litt "varm" bensin hvis man opner luka/lokket rett etter stopp... Så viftekjøring er nok ikke bare dumt nei... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Trophy Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 Bensinmotorer skal egentlig ha en stoppekrane på drivstofftilførselen. Kanskje du kan montere en sånn og stenge krana før du stopper motoren sånn at motoren kveles Billigere enn ny forgasser i hvertfall Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Majali Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 stoppekran for og stoppe med? tror det ville blitt ganske irriterende å måtte kjøre på starteren helt til kammeret var fult igjen før en fikk start.... og pumpe for hand er ikke aktuellt, (lat....) Men jeg har vært innom tanken på en vifte som starter og går noen minutter etter at jeg har stoppet... men det blir jo som piller, det fjerner ikke årsaken bare symtomene?. Så tanken på ny forgasser er også pga at det den eneste delen igjen i/på motoren som ikke er ny. Kanskje fordelene av lavere bensinforbruk, renere gange på tomgang og mindre lukt er nok til å ofre det den koster... håper det da... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Poseidon Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 Det har alltid vært vanlig med stoppekran på bensintanken, men jeg har ennå ikke hørt om noen som hadde for vane å stenge denne, og så kjøre forgasseren tørr . . . . Forgassere som flyter litt over fra flottørkammeret er velkjent, og med halvslitte flottørnåler er det nok mer regelen enn unntaket. Bensindamp er en særdeles dårlig kombinasjon med varme motorer og andre tennkilder, mitt forslag er derfor at du monterer en stoppekran ved uttaket fra tanken, og stenger ventilen når du har stoppet motoren; du må bare huske å åpne den igjen - ellers blir motoren særdeles tungstartet mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SeaMaster175 Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Det har alltid vært vanlig med stoppekran på bensintanken, men jeg har ennå ikke hørt om noen som hadde for vane å stenge denne, og så kjøre forgasseren tørr . . . . Forgassere som flyter litt over fra flottørkammeret er velkjent, og med halvslitte flottørnåler er det nok mer regelen enn unntaket. Bensindamp er en særdeles dårlig kombinasjon med varme motorer og andre tennkilder, mitt forslag er derfor at du monterer en stoppekran ved uttaket fra tanken, og stenger ventilen når du har stoppet motoren; du må bare huske å åpne den igjen - ellers blir motoren særdeles tungstartet mvh Poseidon Hei enter4you! Denne måten som Posiedon beskriver her, er den samme som jeg har på min båt, med samme motor som deg. Vi har aldri hatt noen problemer med denne løsningen, så den virker kjempefint... mvh M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 27.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 stoppekran for og stoppe med? tror det ville blitt ganske irriterende å måtte kjøre på starteren helt til kammeret var fult igjen før en fikk start.... og pumpe for hand er ikke aktuellt, (lat....) Men jeg har vært innom tanken på en vifte som starter og går noen minutter etter at jeg har stoppet... men det blir jo som piller, det fjerner ikke årsaken bare symtomene?. Så tanken på ny forgasser er også pga at det den eneste delen igjen i/på motoren som ikke er ny. Kanskje fordelene av lavere bensinforbruk, renere gange på tomgang og mindre lukt er nok til å ofre det den koster... håper det da... Jeg har en såkalt fall-tank som ligger høyere enn motoren. Har en stopp-kran på den. Men selv om jeg stenger kranen, og motoren går til den stopper av seg selv er det lukt. Skal bytte begge tankene mine i vinter uansett, så jeg håper det forsvinner da. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Det beste er nok å overhale forgasseren så den virker som den skal Skal man bruke stoppekran så bør den selvfølgelig være så nær forgasseren som mulig, så man slipper startproblemer. Tviler på at du får bort all bensinlukt med vifte. Først må all bensinen fjernes Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Jeg har en såkalt fall-tank som ligger høyere enn motoren. Har en stopp-kran på den. Men selv om jeg stenger kranen, og motoren går til den stopper av seg selv er det lukt. Skal bytte begge tankene mine i vinter uansett, så jeg håper det forsvinner da. AHA, da blir det litt annerledes. Stoppekran må du vel ha uansett da Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
bolla Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Vet ikke om det er på din motor men på de fleste forgasser motorer er det en plast/bakkelitt skive mellom forgasser/insug...denne hindrer mye av varmen å spre seg til forgasser ...varm forgasser=lukt... Sitér dette innlegget Link to post
bugs bunny Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 hei folkens er ikke det en forskrift som sier att man på båter med bensinmotor skal være motorromsvifte montert som skal starte før motoren starter, for å fjerne gasser før start. dette har alle mine venner med bensinmotor. Jeg vet om eksempler der båter har gått i luften etter bensinfylling,der de ikke har luftet før det ble startet opp. ha ett godt nyttår folkens bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Det er nemlig bare når den ikke er i gang at det lukter. Har en FM 8-12.Når motoren går så suger den luft. Du har altså en slags utlufting når motoren går. Kan det være at kilden til lukta er det hele tiden, men når motoren går så luftes lukta ut ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 ..... Skal man bruke stoppekran så bør den selvfølgelig være så nær forgasseren som mulig, så man slipper startproblemer. .... Hei Trophy, Jeg kan være enig med det meste du skriver, men setningen ovenfor skurret. Ut fra vanlig sikkerhetstankegang bør stoppekranen (selvfølgelig) sitte så nær tanken som mulig. Dessuten kan jeg ikke helt følge med i logikken mht hvordan stoppekranens plassering virker inn på eventuelle startproblemer. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trophy Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 (redigert) Hei Trophy, Jeg kan være enig med det meste du skriver, men setningen ovenfor skurret. Ut fra vanlig sikkerhetstankegang bør stoppekranen (selvfølgelig) sitte så nær tanken som mulig. Dessuten kan jeg ikke helt følge med i logikken mht hvordan stoppekranens plassering virker inn på eventuelle startproblemer. mvh Poseidon Jeg tenkte nok på en sånn bensinmotor som jeg har med bensinpumpe. Blir nok annerledes der bensintanken ligger høyere enn motoren. Bensinen renner jo ned i forgasseren så snart man åpner krana. Når det gjelder sikkerhet, så har du sikkert rett. På min bensinmotor står stoppekranen mellom bensinpumpen og forgasseren og fungerer da kanskje også som en nødstopp Redigert 27.Desember.2004 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Gerhard Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 På min bensinmotor står stoppekranen mellom bensinpumpen og forgasseren og fungerer da kanskje også som en nødstopp Poenget med en stoppekran er vanligvis å stanse en (eventuell) bensinlekasje. Den kan jo være i slangen og derfor bør kranen være ved tanken. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 hei folkens er ikke det en forskrift som sier att man på båter med bensinmotor skal være motorromsvifte montert som skal starte før motoren starter, for å fjerne gasser før start. dette har alle mine venner med bensinmotor. Jeg vet om eksempler der båter har gått i luften etter bensinfylling,der de ikke har luftet før det ble startet opp. ha ett godt nyttår folkens bjørn Har en motorromsvifte som jeg bruker et par minutter før start og som jeh også lar gå et par minutter etter stans. Kan ikke si at den har hjulpet noe særlig. Men jeg vil nok tro at det hjelper å bytte tankene som er fra 1975 og rør opplegget. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Når motoren går så suger den luft. Du har altså en slags utlufting når motoren går. Kan det være at kilden til lukta er det hele tiden, men når motoren går så luftes lukta ut ? Gerhard Jo det kan nok være. Har utlufting ut av skroget på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Har en motorromsvifte som jeg bruker et par minutter før start og som jeh også lar gå et par minutter etter stans. Kan ikke si at den har hjulpet noe særlig. Men jeg vil nok tro at det hjelper å bytte tankene som er fra 1975 og rør opplegget. Det er ikke noe poeng i å skifte ut tankene bare fordi de er fra 1975, hvis de ellers er i orden.. Ta dem ut og rengjør dem, sjekk for rust og forurensinger invendig og foreta en enkel trykktest ved hjelp av en pumpe og en sprayflaske med zalovann. Hvis de er tette kan de sikkert gjøre jobben i mange år til. Sjekk alle koplinger for lekkasje, og skift alle slanger (inkludert påfyllingsslange). Hvis alt dette er i orden og det fortsatt lukter, så kan nye pakninger og kanskje også nåleventil i forgasseren være løsningen. Dette pleier ikke å bli så dyrt. Ellers så kjente jeg en gang en som hadde kjøpt seg en ny Lada, og var plaget med tung start pga at bensinen i forgasseren fordampet på grunn av varmen fra manifoilen. Løsningen der ble å lage en plate av aluminium mellom manifoil og forgasser som fungerte som et varmeskjold for å stoppe strålevarmen. Dette fungert meget bra, motoren startet mye lettere etter dette. Lykke til med feilsøkingen, håper du finner ut av dette snart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
enter4u Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Det er ikke noe poeng i å skifte ut tankene bare fordi de er fra 1975, hvis de ellers er i orden.. Ta dem ut og rengjør dem, sjekk for rust og forurensinger invendig og foreta en enkel trykktest ved hjelp av en pumpe og en sprayflaske med zalovann. Hvis de er tette kan de sikkert gjøre jobben i mange år til. Sjekk alle koplinger for lekkasje, og skift alle slanger (inkludert påfyllingsslange). Hvis alt dette er i orden og det fortsatt lukter, så kan nye pakninger og kanskje også nåleventil i forgasseren være løsningen. Dette pleier ikke å bli så dyrt. Ellers så kjente jeg en gang en som hadde kjøpt seg en ny Lada, og var plaget med tung start pga at bensinen i forgasseren fordampet på grunn av varmen fra manifoilen. Løsningen der ble å lage en plate av aluminium mellom manifoil og forgasser som fungerte som et varmeskjold for å stoppe strålevarmen. Dette fungert meget bra, motoren startet mye lettere etter dette. Lykke til med feilsøkingen, håper du finner ut av dette snart. Vel! Tankene skal byttes uansett pga at de er litt små. 50L, men et varmeskjold kan være tingen, selv om motoren alltid starter på første drag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.