Jump to content

Diesel eller bensin motor i Bayliner 22fot

BaylinerKenneth

Recommended Posts

Begge motorene du referer til i teksten er diesel. Så teksten stemmer ikke med headingen din :smiley:

Forøvring finner du masse diskusjoner om det du spør etter i headingen, bruker du søkefunksjonen her på forumet. Det er mange delte meninger. Den båten du referer til i teksten har aldri vært bygd for å sette in diesel. En gammel dieselmotor som du referer til, vil nok gjøre den veldig baktung i utg.pktet. Så må du se på potensielle besparelser i dieselutgifter, versus dyrere innkjøpspris og dyrere delepris. her vil ditt antatte timeforbruk pr. år spille en stor rolle, versus hva du må betale mer for dieselmotorer.

Personlig hadde jeg ikke vurdert diesel eller i denne båten, både pga alder og fot. Dette er en ren daycruiser, antar den veier rundt 1500 kg med en bensin V8, som jeg ville anse som det optimale valget. Da kan du cruise på 30 knop, med pådrag mellom 1/2 og 3/4, som reduserer bensinforbruket drastisk.

Jeg ville heller aldri satt inn diesel i denne båten. Dette kan aldri forsvares økonomisk, da du skal kjøre VELDIG mange timer for å tjene inn besparelsen av drivstoffutgifter. Regner med du må ha rundt en 170-200 hk i en slik båt, og en 25 år gammel diesel med denne effekten ligger går glatt for 60 000,- og mer. Sett skjærte kad motorer som går for tett opp mot 100 000,- som må totaloverhaldes. Får du da i tillegg en overhalling av dieselpume, dyser eller turbo kan dette vise seg å bli svært kostbar morro.

Her er etter min mening helt klart det beste alternativet å sette inn en f.eks V8 bensinmotor, som du får for 1/3-del av prisen du må ut med for en diesel.

Det var litt av noen alternativ du hadde der. Et treskeverk av en diesel på 130 hk og en ekstremt lat V8.

Ville valgt bensin uten tvil og uten å blunke. Men ikkje en aq200. Det er intet å spare drivstoffmessig med å velge motor med lavest trimmingsgrad elr effekt. Tvert imot. Om du bare skal ha 200 hk så er V6 et bedre valg. Bruk heller en V8 utgave med 250+ hk

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...