BaylinerKenneth Startet 20.November.2011 Link til dette innlegget Startet 20.November.2011 Volvo Penta AQ200D eller Volvo Penta AQ40D i en Bayliner 22fot 1986model? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Begge motorene du referer til i teksten er diesel. Så teksten stemmer ikke med headingen din Forøvring finner du masse diskusjoner om det du spør etter i headingen, bruker du søkefunksjonen her på forumet. Det er mange delte meninger. Den båten du referer til i teksten har aldri vært bygd for å sette in diesel. En gammel dieselmotor som du referer til, vil nok gjøre den veldig baktung i utg.pktet. Så må du se på potensielle besparelser i dieselutgifter, versus dyrere innkjøpspris og dyrere delepris. her vil ditt antatte timeforbruk pr. år spille en stor rolle, versus hva du må betale mer for dieselmotorer. Personlig hadde jeg ikke vurdert diesel eller i denne båten, både pga alder og fot. Dette er en ren daycruiser, antar den veier rundt 1500 kg med en bensin V8, som jeg ville anse som det optimale valget. Da kan du cruise på 30 knop, med pådrag mellom 1/2 og 3/4, som reduserer bensinforbruket drastisk. Sitér dette innlegget Link to post
volvo_penta_ Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Jeg ville heller aldri satt inn diesel i denne båten. Dette kan aldri forsvares økonomisk, da du skal kjøre VELDIG mange timer for å tjene inn besparelsen av drivstoffutgifter. Regner med du må ha rundt en 170-200 hk i en slik båt, og en 25 år gammel diesel med denne effekten ligger går glatt for 60 000,- og mer. Sett skjærte kad motorer som går for tett opp mot 100 000,- som må totaloverhaldes. Får du da i tillegg en overhalling av dieselpume, dyser eller turbo kan dette vise seg å bli svært kostbar morro. Her er etter min mening helt klart det beste alternativet å sette inn en f.eks V8 bensinmotor, som du får for 1/3-del av prisen du må ut med for en diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Det var litt av noen alternativ du hadde der. Et treskeverk av en diesel på 130 hk og en ekstremt lat V8. Ville valgt bensin uten tvil og uten å blunke. Men ikkje en aq200. Det er intet å spare drivstoffmessig med å velge motor med lavest trimmingsgrad elr effekt. Tvert imot. Om du bare skal ha 200 hk så er V6 et bedre valg. Bruk heller en V8 utgave med 250+ hk Sitér dette innlegget Link to post
BaylinerKenneth Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Bensin motoren har eg, og disel motoren får eg biligt, så vis du ikkje tenker med innkjøpspris, va vil da bli det beste alternativet? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Det første du må sjekke er om du har plass til den 40 motoren, den er vesentlig leger enn den 305 bensin V8`ern du allerede har. I Baylineren jeg hadde, buttet da denne motoren i bensintanken. Da måtte den skiftes osv osv. Dette arbeidet vil ikke svare seg hvis du ikke kjører mye. Siden bensinmotoren sitter der ville jeg latt dette være. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Import Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Tror nok motor rom er for kort for volvo diesel, må endres endel der da. Men du sier ikke om er en 2150 eller noe annet.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Denne dieselmotoren kan du jo selge og da er den vel med i regnestykket? Uansett så er den nok ikke så rimelig i drift at det svarer seg. Ville tro at en 4,3 Vortec hadde passet bra hvis du først skal modernisere. Hvilket drev har du og må du også skifte det? Redigert 15.Januar.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.