Jump to content

Kjøpe båt brukt som bobåt


bjornas

Recommended Posts

En bekjent av meg bor i seilbåt. Båten bærer preg av slitasje selv om han nok er en rimelig forsiktig fyr. Han har også hatt problemer med jordslag da han ikke har vært flink til å skifte ut luft. Matlaging og dusjing kombinert med høyere temperatur enn vanlig = jordslag. ( Sikkert alt for lite lufting pga av frykt for strømregning/parafin regning. ) Gjelder vel som med alt annet å undersøke tingenes tilstand nøye.

Link to post
Share on other sites

Ville iallfall få bragt på det rene om den har plastpest, ikke at det er verdens undergang, men greit å slippe å få den overraskelsen etterpå.

Har båten ligget ute hele året i 5-6 år uten å være angrepet kan du gå ut fra at den er forskriftsmessig grunnet og aldri vil få 'sykdommen'.

Ellers er motoren et viktig punkt, spes. dersom båten er gammel og det er den originale sjøvannskjølte som sitter der.

 

Om du opplyser hva slags båt det er snakk om er det lettere å gi mer konkrete svar...

Link to post
Share on other sites

Tror dette er litt forskjellig fra båt til båt, vi bor i båten og den er tørrere og med mindre fuktighet enn den ville vært om vi ikke bodde her, båten er oftere i bruk teknisk også så ting står seg ihvertfall ikke ihjel men det kan være mer slitasje på trapp, sofa, dørk om man ikke har tepper osv da dette hele tiden gås og sittes på.

Men en skvett lakk på trappetrinnene og ny stopning inn i trekkene i salongen koster ikke alverdens og byttes vel gjerne av båtboeren uansett hvert 4-5år tenker jeg.

 

Båten passes også bedre på når den er i havn, den ligger ikke der alene i allslags vær.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nesten si meg litt enig med enzo her.

Vi har flyttet i båt i år og har vært på mange visninger/syninger av båt før vi kjøpte.

Alt avhenger av eieren. Jeg har bedre tid til å styre med båt nå som jeg bor i den og slipper å fikse hus og hage.

En eier med ti tommeltotter finner du overalt.

Se på tilstanden til båten uansett om det er bobåt eller feriebåt. Det er lettere å lakke noen flater enn å begynne med å reparere en dyr motor eller andre dyre duppeditter (radar, plotter osv.)

 

Skulle jeg ha kjøpt båt nå så hadde jeg valgt en hvor alt er i orden. De finnes. Og ikke en hvor "dette burde gjøres noe med, og denne her bør kanskje skiftes". Kjøpers marked.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Jeg har bodd i båt i 6-7 år nå, og min erfaring er at de fleste båtboere passer godt på båtene sine. Dette avhenger naturligvis mye av eieren. Det blir noe mer innvendig slitasje, men de som bor i båten sin er gjerne veldig glade i den og terskelen for å bruke ekstra mye penger på den er derfor lavere enn for noen som bare bruker båten noen turer i året. Båten min har jeg påkostet og oppgradert for rundt 300000 de siste 5-6 årene. I vinter skal det også installeres ny motor. Dette er ikke fordi båten på noe tidspunkt var i dårlig stand, men fordi jeg bruker båten mye og tilbringer mange timer ombord både om sommeren og vinteren, så ser jeg på de fleste utgiftene som investeringer. Jeg ville eks. aldri bytte båten tilbake til den stand den var i for 6-7 år siden. Etter den tid har den bl.a. fått et avansert kostbart vannbårent varmesystem, avansert strømoppegg, ny stående rigg og mye mye mer. Båter har ikke godt av å stå i ro lenge slik mange fritidsbåter opplever. Her er det aldri kuldegrader ombord og det blir heller ikke spart på varmen. Dvs. jeg lar alle ventiler stå åpne hele vintern og sørger for god utlufting. Da blir det godt og trivelig miljø ombord uten noe som helst fuktproblemer o.li. Man får veldig enkelt inntrykk av om det er bra at båten har vært bebodd eller ikke. BLant de jeg kjenner har det utelukkende vært positivt for båten :thumbsup: , utenom en som røyka en pakke rullings inni båten hver dag :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne at jeg også bruker ganske mange timer ombord til vedlikehold og forbedringer (som jeg sikkert ikke ville gjort ellers). I vinterhalvåret går det fort en time hver kveld i snitt, mens det går nærmere to timer daglig om sommeren. Det er alltid noe å drive med når man har båt. Spørsmålet er bare hvor man legger lista, og siden jeg tilbringer mye tid ombord er det forholdsvis enkelt å holde ting i orden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at dersom du kjøper en bobåt der eier er båtentusiast (ala Enzo og Kaftein ØL) så kan det være et vel så trygt kjøp. Men jeg har også møtt båtboere som egentlig kun bor i båt fordi det er det de klarer økonomisk og svært hvor lite har vært "ship shape". Men det får en vel et inntrykk av ved visning. Uansett er det viktig å sjekke objektet nøye, noe som en bør ha god tid til med det markedet som råder nå.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode svar her! Båten det er snakk om, er en Jeanneau seilbåt. Ut fra hva dere sier, kan det nesten se ut som det i hvert fall ikke er at minus i seg selv at den har vært benyttet om bobåt.

 

Kan det dere sier bety at det er lurt "å gå på visning" om vinteren, når det er som kaldest - for å få et inntrykk av hvordan isolasjon etc er?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg har lite peil på seilbåt, så tenker jeg at dersom jeg skulle kjøpt en større seilbåt, så ville jeg nok ikke satt ett negativt fortegn ved en båt som har vært bobåt, fordi det har vært bobåt. Og man oppdager nok fort om det har skortet på stell og vedlikehold, særlig om det har vært bobåt. Det er ihvertfall ingen grunn for at selger ikke kjenner tilstanden til båten.

 

Edit: Da sletter jeg det fra innlegget... :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...