Jump to content

Påstand mot påstand vedr. lanternebruk. Kollisjonsoffer ikke trodd


Møkkalasset

Recommended Posts

Indirekte så sier jo dommen at 6 mennesker muligens lyver.... Synes det virker drøyt.

Hvilket også er fullt mulig..... Vitner som er ombord i samme fartøy som en av de involverte kan oppfattes som inhabile i slike saker.... Synes dommen er grei den.... Tviler på at unggutten rente denne båten i senk med fullt overlegg om han hadde sett den....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så hvis strømmen går ombord og man ikke har fått tent nødlanterner ennå så kan man bli rent i senk av noen som ikke ser en stor båt rett foran seg?

Det er ansvaret til den som har fart å avpasse den etter forholdene, også på sjøen.

Håper ikke dommen blir stående.

Link to post
Share on other sites

Håp!

 

Jeg har meget begrenset (ingen) juridisk kompetanse, men har vel forstått det slik at skal man dømmes, så må det henges på lovverk. Sjøvettsreglene er vel nettopp regler. Regler forteller hvordan man skal oppføre seg, en rettslig dom må fundamenteres på tyngre dokumentasjon enn det.

Redigert av Laholm (see edit history)

Laholm

Link to post
Share on other sites

Lov om sjøfarten (sjøloven).

 

 

II. Undersøkelse av sjøulykker

 

Endret ved lov 7 jan 2005 nr. 2 (ikr. 1 juli 2008 iflg. res. 23 feb 2007 nr. 226).

 

 

§ 472. Virkeområde

 

Bestemmelsene i avsnitt II gjelder, når ikke annet fremgår av den enkelte bestemmelse, for sjøulykker med: a) norske skip, herunder fiskefartøy og fritidsbåter,

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg husker feil, men lå ikke båten som ble pårent til ankers med tau i land da dette skjedde?

 

Eller blander jeg det sammen med en annen sak..?

 

Tror nok neppe han kjørte på dem med vilje, men regner med noen paragrafer om aktpågivenhet og fart etter forholdene ble brutt ettersom han kjørte på en annen båt?

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Tror nok neppe han kjørte på dem med vilje, men regner med noen paragrafer om aktpågivenhet og fart etter forholdene ble brutt ettersom han kjørte på en annen båt?

Hvis han hadde kjørt på land i stor fart ville han sannsynligvis blitt tiltalt for uaktsom kjøring. Derfor virker dette litt merkelig uansett.

Link to post
Share on other sites

Eg rekner ikkje med at påkjøring skjer med vilje uansett hvem som blei/blir dømt. Men at en 17 åring ikkje er i stand til å vurdere alt nødvendig riktig, vil eg påstå.

Dersom dette, som dom skal bli retningsgivende for sjølivet, at man kan regelrett kjøre ombord i andre sine båter uten ansvar, så skal jaggu båten min utstyres med lyskastere og neonlys-staver til den ser ut som eit juletre. Godt led trekker lite strøm...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her litt mer om ulykken fra BT i mars. Etter det jeg kan lese, lå cabincruiseren og fisket. Også vitner fra land mente at lanternene var på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det fantastiske i denne saken er at det var elleve vitner både på sjø og land som har observert denne båten ligge med lys og fiske. Men retten mener at samtlige av vitnene tydeligvis lyger om de faktiske forhold og derfor går 18 åringen fri. Jeg syntes dette lukter av kameraderi og kanskje det bør undersøkes habiliteten til dommere og advokater i denne saken. Det er ikke mulig at denne saken kan bli stående med det resultat at selv om det er mørkt så kan det kjøres i 20 knop uten tilstrekkelig utsikt. Hvordan ville resultatet vært dersom det var en offentlig kjent person som hadde blitt påkjørt og evt. drept i denne ulykken. Holde tilstrekkelig utsikt er en ufravikelig regel på sjøen som på land. Med denne ulykkessommeren vi har hatt i år bør rettsvesenet kjenne sin besøkelsestid og reagere seriøst på slik uvettig kjøring.

Link to post
Share on other sites

vel, etter hva jeg forstår så traff Askeladden "cabincruiseren" på skrå bakfra bb side. Forstår jeg det også riktig at samtlige ombord i Cabincruiseren oppholdt seg under dekk, fremme i båten?

Etter bildene av "cabincruiseren" å dømme, så kan det hende at lyset fra forrcabinen ikke var synlig fra retningen Askeladden kom fra. Dersom det har vært langt vekt på, fra fornærmedes side, at : dersom lanterneten IKKE var tent, så burde ungdommen uansett sett lyset fra cabinen, så forstår jeg at dette momentet ikke er tillagt vekt.

 

Videre er det jo litt spesielt at samtlige ombord i den nedrente båten var sikker på at samtlige lanterner var tent. -men det kan selvfølgelig hende.

Dersom jeg har 6 personer ombord i båten, så er jeg neimen ikke sikker på om alle er klar over, og kan med sikkerhet si at samtlige lanterner er tent.

 

Når det er sagt, så er ikke 20 knop så høy hastighet at en ikke BURDE rekke å observere, reagere og manøvrere bort fra hindringer som en båt utgjør. En Askeladden burde være rask å manøvrere og en fartsreduksjon skjer relativt raskt om en drar av gassen. Videre treffer Askeladden båten på BB side, ergo, uansett brudd på vikeplikten.

 

Det hadde vært interessant å vite mer om forholdenen på stedet for å oppfatte situasjonen riktig for å trekke erfaringer av den.

 

Hvor mørkt er det ved midnatt i Bergen 15. august?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...