Bitteliten Startet 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Startet 26.Desember.2004 (redigert) Jeg er en ivrig leser av engelsk språkelige båtblader. Jeg leser regelmessig MotorBoats Monthly (MBM) og Motorboat and Yachting. Begge blader kommer ut i England. Her står det mange tester og annonser av båtmerker som ikke er så mye å se i Norge. Jeg leste en test av nye Cranchi 41 der overskriften var "Best value ever?", og i siste nummer av MBM står det en eier reportasje om Sealine F34 der båten får mye skryt. Sikkert ikke helt uten grunn? Jeg har registrert at Cranchi har hatt noen båter på utstilling i Norge de siste årene. Så det jeg lurer på er om det er noen her som har erfaring eller kvalifiserte synspunkter med båter som Sessa , Cranchi , Sealine Om jeg sammenligner disse båtene med f.eks. Windy eller Sunseeker ser jeg at båtene ofte tester veldig bra, at kvaliteten sies å være på linje med de beste, og prisene er ofte ganske hyggelige (særlig Cranchi har lave priser vs antall fot). Redigert 26.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 26.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2004 Har kjørt en Cranchi 34 i jobbsammenheng som hadde 2XKAD43 og DP-E. Knallfin båt, gikk fint og et usedvanelig bra el opplegg. Det dårligste var vinduspusseren, kun 1-en- stk nede i styrbord hjørne av vindskjermen! Ubrukelig leketøy, men dette kan sikkert bygges om. Alt i alt en meget tiltalende båt! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
håvar Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 HEI. Har som jeg skrev i ett innlegg igår en Cranchi Smeraldo 37. Båten er en 1997 modell med 2 stk Volvo Penta KAD 42(230hk) og duoprop. Båten er solgt ny i Norge og jeg kjøpte den på vintern 2003 i Oslo. Hentet båten i Oslo på våren og gikk kysten oppover til Trondheim. hadde liten kuling langs Jæren, noe som båten tålte godt. Noen uker senere gikk turen sørover igjen ned til Skagen og videre over til Marstrand opp til Oslo så Sørlandet og hjem igjen. Ble over 5000Nm iløpet av sommeren. Har også denne sommeren vært nede på Sørlandet en tur. Har således brukt båten mye og er veldig fornøyd. Det eneste jeg har å klage på er motorstøy. Dette skal jeg gjøre noe med nå i vinter og har derfor tatt ut motorene for å få litt mere arbeidsplass. Båten er romslig 3,8 meter bred og har en total lengde på 12 meter. badeplattformen er det mange som kommenterer da den er stor. Faktisk 1,2* 3,5 meter. Ellers liker vi godt løsnigen med den store l sofaen/solsengen som gjør att 4 personer fint kan sitte å se forover under fart. Det elektriske er godt gjennomtenkt og allt av innvendig tilgjengelig glassfiber overflater har topcoat. Kunne skrevet mye mer her, men jeg kan trygt annbefale andre å kjøpe en Cranchi. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Har som jeg skrev i ett innlegg igår en Cranchi Smeraldo 37.Er det en slik du har? Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 27.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2004 Ja det er en sånn. Med blåe skrogsider og blå kalesje Sitér dette innlegget Link to post
MPP Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Fikk ny Cranchi Smeraldo 37 i april i år, bestilt i januar. Vi er svært fornøyd både med kvalitet, finish og sjøegenskaper. Importøren har også vært bra, og båten ble faktisk levert nesten to måneder før første avtale. 2 x KAD300 gir 36knop med litt lette propeller, 4000o/m nesten uansett forhold. Alle tekniske innstallasjoner er samvittighetsfullt utført, og det er ferdige kabler/trekkerør for ekstrautstyr. Med åpen pulpit egner båten seg bra for norske forhold, og vi har kost oss nede i cabinen selv med 2-3° og sludd ute. Det har vel blitt ca. 3000nm og 45 overnattingsdøgn i 2004. Original kalesjen er solid, men passer ikke helt i Norge og vi har fått satt inn ekstra vinduer og en borrelås for å hindre regn å trenge inn i fart. I 2003 ble modellen oppgradert med kortere nebb og mer treverk innvendig. Dette passer skandinavisk smak bedre. Med sine 11.75 x 3.84m (uten pulpit/fenderlist) er båten romslig, og 6 voksne spiser greit rundt bordet i kabinen nede. En Windy 37 er til sammenligning 11.14 x 3.5m og koster betydelig mer med samme utstyr. Det er rikelig med stueplass, med masse skaper og god tilgang til stueplass i kjølsvinet. Støynivået er lavt uten kalesje, men litt høyt med. Spesielt hvis kun fremre delen brukes. Targabøylen kan relativt lett legges ned - viktig for enkelte. Oversikt for fører og passasjerer er meget bra, dette er ikke tilfelle med alle andre tilsvarende båter. En vindusvisker er litt lite, men vi har kjørt mye i regn uten at det har sjenert noe særlig. Skal prøve med RainX på vindskjermen. Mange hurtigbåter bruker dette og lar viskerne stå. Smeraldo 37 kan trygt anbefales, dette gjelder sikkert også andre Cranchi båter. Pinsen i Ryfylke (tatt med mobiltelefon) Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 28.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Fint å høre att det er flere som er fornøyde eiere av en Cranchi. Vedr. propeller. Min båt har kad 42(230 hk) motorer med dp/e drev og C4 rustfrie propeller. Den gjør da 32 knop på maks med 3800 o/m. Båten veier 9300 kg med fulle tanker. Har mye utstyr ombord: generator, 60l varmvannstank,vaskemaskin,5 stk batterier + div. Har norskprodusert kalesje. Prosjekter for vinteren: lydisolering motorrom, teakdekk i cockpit og badeplattform(vurderer flexiteak). innstalere diesel vannvarmer og kanskje overhale motorer. de er allerede tatt ut. Håvar Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Denne tråden ble postet i julen - jeg synes kanskje at det har vært litt liten respons - så jeg løfter tråden i håp om flere synspunkter. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Jeg har en kamerat som har en Sealine F360, med to grønne 6 sylindrede motorer med kompressor (KAD 400??) I alle fall, båten er meget bra, marsjer på ca 25 knop, med en toppfart på ca 28 knop. Båten går pent på alle turtall, og har ingen distinkt planingsterskel. Boforholdene er fine, god plass, blant annet med et stooort akterdekk, og en stoor flybridge med skikkelig trapp opp. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.