Wauquiez32 Startet 21.November.2011 Link til dette innlegget Startet 21.November.2011 Hei, Nå har desverre originalmotoren - VolvoPenta MD2B (16 hk?) i vår Wauquiez32 (1974 modell) tatt kvelden. Dyr og omstendig,men helt nødvendig operasjon med å bytte må startes. Blir veldig glad for innspill på flg: a) er det noe sted man kan finne brukte, men nye (noen få år gamle..) motorer? - det er jo skremmende dyrt.. Hun veier 5 tonn, så vi må nesten ha en med litt kraft i. Har prøvd å sjekke på finn, men har ikke sett så mye. b) Noen som kjenner til noen som er proffe, men fornuftige på pris ¨som kan foreta byttet. Jeg er desverre veldig uerfaren på dette området og trenger så mye hjelp og info som mulig; hva slags type motor bør jeg titte etter, kan jeg bytte på vinteren, andre lure ting jeg bør lure på? Hun er en elegant og spesiell havseiler som ikke liker å ligge i ro, setter pris på alle svar. mvh IMS Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 (redigert) Her har du en hel del muligheter. Den ene og muligens billigste (avhengig av hva som er galt) er å få reparert/renovert motoren. Jeg har brukt en som heter Tor Sneve som holder til i Sandvika (utenfor Oslo) til dette på min forrige båt. Han reparerer kun yanmar og volvo penta. Alternativ to er å bytte motor. Her hra du masser og velge mellom og en hel del dyre alternativer. -Det billigste er kanskje yang-dong motoren. Har aldri hatt en slik, men av det lille jeg har lest virker det som en grei motor til en grei pris. Leste noe om en som renoverte en båt i Sverige som var fornøyd med sin. - Vetus, Nanni er andre alternativer som er midt på treet dyrt. Sikkert gode motorer dette til prisen. - Yanmar og Volvo penta som koster neseblod, men som sikkert er fine å ha når alt er betalt og den sitter i båten. Med en eldre seiler er det kanskje lurt å tenke litt kostnad og litt med hjertet. Jeg hadde nok valgt yang dong på en gammel båt såfremst den passer og den fungerer. Så hadde jeg kanskje valgt en som er hakket sterkere enn hva du har i dag. Renoverer du motoren du har hvis det er mulig, vil du få en gammel motor som går greit, men ikke som en ny motor. Surf litt rundt og lag din egen mening. Sikkert mange som er uenige med meg og kommer med andre råd her. Les alle (inkludert mitt) med en klype salt og finn ut hva du vil gjøre med båten din. Redigert 21.November.2011 av s/y Eventyr (see edit history) Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
avmønstret5 Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Det rimeligste alternativet kan være å få en byttemotor fra et verft . Noen skifter til større motorer og den utskiftede kan ha mange leveår igjen. Har selv gjort det i en tidligere båt med godt resultat. Er forresten ikke Vetus en relativt kostbar motor? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Jeg hadde utvilsomt satt inn en ny motor! Spesielt hvis du skal sette bort arbeidet så er ofte kostandene enda høyere ved å sette inn en gammel byttemotor fordi det ofte kan være små forskjeller og komponenter som mangler. Dessuten sitter du igjen uten noe garanti for motoren og risikerer mest sannsynlig å måtte bytte motor igjen senere eller påkoste "din nye" motor (spørsmålet er bare når...). Dessuten er det ingen som er interessert i å kjøpe gamle båter med så gammel motor. Uansett om du har brukt aldri så mye penger på å overhale motoren eller satt inn en byttemotor så er det i praksis stort sett alltid å anse som verdiløst og en stor utgift ny eier må påregne. Dersom du innhenter tilbud på denne tiden er det gode muligheter for å få hvis det er grei adkomst på båten i vinter. Da kan verkstedet selv installere den når de har tid til overs. Mulig du kan gjøre litt av arbeidet selv også i samarbeid med leverandøren. Jeg driver selv å planlegger motorbytte i min seilbåt som er litt større. Alternativene er mange. Jeg har ikke bestemt meg enda da det er mange spennende nyheter som kommer denne vinteren, men gleder meg masse til å få en ny motor ombord ila vinteren Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Jeg deler nok ikke uten videre din vurdering. Du kan oppgradere en gammel båt så mye du vil, en gammel båt vil alltid være en gammel båt på bruktmarkedet i dag. Du kan gjerne vurdere en overhalt motor som verdiløs, men faktum er at ved å sette inn inn en ny motor i en gammel båt vil en tape stort ved salg, en for aldri igjen det en nyinstallasjon koster, dvs mer en verdiløs..det vil gå i minus. Det betyr ikke at en ikke skal skifte til ny motor dersom en ønsker det, men da bør en legge verdivurderinger på hylla og heller tenke egen bruksverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Jeg deler nok ikke uten videre din vurdering. Du kan oppgradere en gammel båt så mye du vil, en gammel båt vil alltid være en gammel båt på bruktmarkedet i dag. Du kan gjerne vurdere en overhalt motor som verdiløs, men faktum er at ved å sette inn inn en ny motor i en gammel båt vil en tape stort ved salg, en for aldri igjen det en nyinstallasjon koster, dvs mer en verdiløs..det vil gå i minus. Det betyr ikke at en ikke skal skifte til ny motor dersom en ønsker det, men da bør en legge verdivurderinger på hylla og heller tenke egen bruksverdi. Her er jeg helt uenig med deg. Hvis man skal selge en gammel båt, spesielt i disse tider, så må man betydelig mer ned i pris for å få solgt den med en 30 år gammel motor uansett hvor fin og nymalt den ser ut og hvor mange kvitteringer man har på alt som er gjort med den. Den er fortsatt gammel, ny eier må påregne kostnaden som følger ved bytte av motor. På en normal båt får man minst 20-30000 (avhengig av båtens type, alder og størrelse) mer for båten dersom det sitter en ny motor i den. ER motoren eldgammel så vil det mest sannsynlig være tilnærmet umulig å selge i alle tilfeller slik markedet er nå med mindre man dumper prisen. Selv solgte jeg gamlebåten, en scanmar 33 for ca. 60000 mer enn de andre båtene av samme type ble annonsert for. Det tok bare to-tre dager å selge den og jeg solgte med god samvittighet uten usikkerhetsmomenter vedr. tilstand på motor osv, nye eiere superfornøyd osv, mens de andre lå ute 2-3 måneder... Jeg har jobbet med båt i mange år og erfaringene mine er at for de fleste båtkjøpere så er alder på motor svært betydningsfult. Andre ting som blir oppgradert (ofte for mye mer enn en ny motor koster) blir ikke verdsatt på samme måte. Nye seil, rigg, avanserte batterier, varmesystemer, navigasjonselektronikk o.li. er ikke noe kjøperne vektlegger spesielt, spør om, eller betaler noe ektra for, men hvis motoren er ny stiller det seg helt annerledes. Ja, folk er faktisk utrolig rare... Hva mener de andre bp-medlemmene, hvilken båt hadde du valgt hvis du skulle kjøpt ny båt i dag og valget sto mellom disse : Dersom to identiske båter skulle selges, eks. en comfortina 32 fra tidlig 80-tall, begge er identisk utstyrt og virker tilsynelatende ganske identiske når det gjelder tilstand. På den ene er prisforlangede 250000 med gammel 2 sylindret saltvannskjølt motor. Den andre har ny motor som er ferskvannskjølt, garanti, er 3-sylindret, har mye mer behagelig gange og lavere støynivå, utstyrt med dobbelt så kraftig dynamo, starter alltid og ryker ingen sur dieselrøyk. Prisforlangede 275000. For meg hadde det i hvertfall vært en veldig enkel avgjørelse, selv om det naturligvis ville vært et prisspørsmål og rom for forhandlinger så koker ned i at en båt med ny motor ER betydelig mer attraktiv OG at en bør ta med alle kostnadene som følger ved å ha en gammel motor ombord inn i regnestykket hvis en vurderer å sette inn byttemotor, spesielt hvis man må betale et verksted mange tusen for selve jobben. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Skal man sette bort alt arbeidet og sette inn splitt ny motor får man ikke pengene igjen ved salg. På den andre siden så bytter vel ikke folk motor i slike gamle båter for å selge i morgen, med ny motor har man trygghet og visshet om årevis med båtglede. Motorens alder og tilstand er viktig ved videresalg. En god nyere motor er helt klart et salgsfortrinn. Har selv fått pengene igjen ved motorbytte( satte da inn en 4 år gammel motor)og gjorde jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Slik jeg leser trådstarter tenkes det her mer på eget bruk og glede, enn hva en eventuellt får igjen ved salg. Jeg hev ut den originale Volvoen i min First 35 (1982 mod) for fire år siden og erstattet den med en Lombardini 3 syl 28 hester. Svært godt fornøyd og har ikke et øyeblikk angret på at jeg byttet motor. Lett, stillegående, lettstartet, og driftsikker. Den dagen båten selges antar jeg at gleden og tryggheten jeg har hatt med driftsikker og problemfri motor, langt oppveier det forhold at jeg ikke "får igjen alt" jeg investerte Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Hei Eg er samd med Kaftein Øl, men eg hadde nok valgt ein av dei rimlegaste kurante byttemotorane. Eg hadde òg freista og gjort mest mogeleg sjølv. Dette for å få redusert kostnadane. Du skal ikkje vera spesielt nevenyttig for å klara og ta ut den gamle motoren sjølv. Kaftein. Kva har skjedd med din Yanmar med ca. 11000 timar? Ask Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Hva mener de andre bp-medlemmene, hvilken båt hadde du valgt hvis du skulle kjøpt ny båt i dag og valget sto mellom disse : Dersom to identiske båter skulle selges, eks. en comfortina 32 fra tidlig 80-tall, begge er identisk utstyrt og virker tilsynelatende ganske identiske når det gjelder tilstand. På den ene er prisforlangede 250000 med gammel 2 sylindret saltvannskjølt motor. Den andre har ny motor som er ferskvannskjølt, garanti, er 3-sylindret, har mye mer behagelig gange og lavere støynivå, utstyrt med dobbelt så kraftig dynamo, starter alltid og ryker ingen sur dieselrøyk. Prisforlangede 275000. For meg hadde det i hvertfall vært en veldig enkel avgjørelse, selv om det naturligvis ville vært et prisspørsmål og rom for forhandlinger så koker ned i at en båt med ny motor ER betydelig mer attraktiv OG at en bør ta med alle kostnadene som følger ved å ha en gammel motor ombord inn i regnestykket hvis en vurderer å sette inn byttemotor, spesielt hvis man må betale et verksted mange tusen for selve jobben. Dersom du sitter på andre siden av bordet ser du vel at du kan ikke få en ny motor for kr 25000,- dvs selgeren av båten med ny motor har et tap på mellom kr 50000 og 70000 forsiktig estimert, dersom begge får det de forlanger. Men jeg kan ta et annet eksempel. Fikk motorhavari på min tidligere Hero 101. Det var lette tak i en bra byttemotor, mange vil gå opp i motorstørelse og bytter ut bra motorer, betalte kr 10000 for motoren,- monterte den selv, veldig enkelt. Solgte deler av den havarerte for ca 3000,- motorbytte = 7000,- og levde lykkelig med denne så lenge jeg hadde den, ca 5 år. Selvfølgelig vil det koste noe å få et verksted til å montere motoren, men de flest vil kunne gjøre dette selv eller benytte en bekjent får å unngå dyre verkstedregninger. En må gjerne kjøpe en ny motor i en eldre båt, men da vil det være lite økonomisk og se for seg båtbytte eller salg i nær framtid, og i alle fall slik bruktmarkedet er i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Wauquiez32 Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Tusen takk for mange nyttige svar:) Nå er det slik at ettersom motoren er skjært og systemet rustet i stykker etter lang og tro tjeneste må vi uansett bytte - enten vi går for gammel el ny motor - og enten vi velger å beholde eller selge. Det jeg hovedsaklig lurer på da er hvem vi kan gå på for å få byttet - jeg er ganske sikker på at vi kommer til å gjøre mer skade enn gagn om vi prøver oss selv. Om jeg forutsetter at vi selv står for å kjøpe motor og dermed trenger hjelp med demontering av den gamle og montering av den nye: - Er det beste å gå til et verft for å bytte? - Er det like bra å gå til et mekanisk båtverksted? - Noen som har tips om verft eller båtverksteder som kan være egnet i Oslo++ området.Fortrinnsvis noen som er forholdsvis rimelige fremfor "jålete", men det viktigste er jo at jobben blir gjort ordentlig. TUSEN TAKK!! :) I Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Jeg kjenner ikke verksteder i Oslo (andre har sikkert forslag). Men dette er ingen komplisert jobb for en mekaniker. For å komme rimelig fra det vil jeg prøve å få gjort dette privat (betalt vennetjeneste, det er lov)dersom du har fagfolk i bekjentskapskretsen din. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Det er ikke så komplisert jobb å bytte motor, men mye avhenger av adkomsten og ikke minst om det er enkel adkomst med truck/kranbil for å løfte ut/inn motor. Videre kan du sikkert slippe litt rimligere hvis du samarbeider med den som skal gjøre arbeidet slik at du eks. tar deg av rengjøring i motorrom og slikt etter gammel motor er fjernet, limer på ny støyisolasjon og slikt. Her er et par bilder fra et motorbytte jeg gjorde i våres i samarbeid med båteieren Den gamle motoren var en VP 2002. eieren fjernet den gamle utslitte motoren selv (og solgte den som repobjekt for 15 båtpenger !). Jeg var ombord, tok noen mål og slikt og fjernet den gamle beddingen (gikk ca en kveld ombord). Eieren tilpassset ny bedding i trykkimpresnert treverk. Jeg ville ha en helt glatt overflate under motoren for å sørge for at det ble enklest mulig å holde rent og slikt etterpå (det tok noen timer å kontrollere at ting hadde blitt gjort riktig slik jeg ville ha det og forklare hvordan det måtte sparkles og slikt) Jeg laminerte beddingen eieren hadde laget. Den ble kraftig laminert og behandlet med topcoat (for å gi en glatt og fin overflate som er enkel å holde ren. På den ene siden lagde vi også en nedsenkning slik at det blir enkelt å kome til for skifte av oljefilter. Eieren la på ny isolasjon, monterte filtere, eksos, bryterpanel med kabel til motoren. Vi heiste inn motoren sammen. Den passet perfekt og etter det var det bare prøvekjøring som gjensto . Jeg tipper jeg var ca. 10 timer ombord i den båten. Det gikk veldig greit å samarbeide med båteieren. Hvis du ikke ønsker å gjøre noe selv vil det naturligvis gå flere timer, men så lenge jobben kan gjøres om vinteren er det ihvertfall mye å spare i forhold til å bestille på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Kaftein ØL: Veldig informativt. Men vil ikke en installasjon av motor i en båt med propellaksling kreve noe mere tid og tilpassing enn ved montering av seildrev? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 jo, det stiller litt mer krav til oppretting, men mesteparten avhenger av adkomsten. Vil også anbefale å bruke en fleksikobling. Da blir opprettingen enklere også blir det litt mindre støy og vibrasjoner Jeg har også planer om å sveise en installasjonsjigg i stål i vinter som er lik motorfestene og flensen slik at det blir enklere å danne seg et bilde av hvordan beddingen, propellflensen og slikt kommer. Dette blir en engangsjobb, men jeg ser for meg at det vil gjøre senere installasjoner enklere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.