sun fun Startet 21.November.2011 Link til dette innlegget Startet 21.November.2011 Hva er riktig høyde på antikavitasjonsplate , Har en båt 29 fot 5 ton en motor og bravo 3 ,er usikker på om antikavitasjonsplaten står lavt nok den er montert i flukt med kjølen ,men jeg har hørt at på tunge båter bør den stå 1/2 - 1" under kjølen er det noe i dette ,noen som har synspunkter Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 riktig høyde er så en får brukt trimmen skikkelig uten at propellen spinner ut. Hverken mer eller mindre. Om du ikkje er plaget med denslags eller unormalt store kavitasjonsskader på propellen er den korrekt nok. Som regel står plata lavere i innenbordsinnstallasjoner enn med utenbords da det ikkje akkurat er gjort i en håndvending å endre. Better safe than sorry.. Så det du har hørt er nok bare av praktiske hensyn så i lendet. Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 22.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Hei problemet er at den bruker lang tid på og komme i plan ,og at den spinner eller slipper før den er i plan Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Når man monterer en motor hos båtprodusent er det vanlig å bruke motorfabrikantens annbefalinger. Dette er et mål som kalles X-mål. Dette målet står i en tabell der man går ut i fra om båten har en eller to motorer, og hvilken vinkel akterspeilet har. Når man trimmer med drevet vil du kunne forandre høyden til antikavitasjons plata ganske mye. Har man en VP D6 single innstallasjon er X-mål 34,8 cm. Ved en vinkel på akterspeilet lik 13 grader. Mange mener at denne plata bør ligge fra 0-50mm under kjølen. Har hørt om at vulken inne i noen propeller har sluppet taket. Da vil du oppleve spinning eller sluring ved høy belastning. Men spinning kan vel og forekomme om han har en type motor med plutselig høy motoreffekt. (f.eks Yanmar 290hk). Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 22.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 (redigert) Drevet er montert akurat på X mål og det er ingen vulkanisering på mercruiser her er det stål mot stål Motoren er en Yanmar 6lp 300 hk us utgave.men det jeg har hørt er att drevet står dypere på tunge båter noe som jeg føler gjelder min båt ,det er ikke noe problem og kjøpe spacer fra 1/2" - 3" men hva skal jeg velge ? Redigert 22.November.2011 av sun fun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.November.2011 Link til dette innlegget Svart 22.November.2011 Bravo 3 er duoprop det? akelerasjon skal liksom være det største fortrinnet til denslags. hmm Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 1/2 - 1" under kjølen er det noe i dette ,noen som har synspunkter Du kan trygt montere 1", hvis du får 1,5" spacer er du sikker. Bedre og få drevet ned i kjelleren enn og ligge på grensen. Motstanden du får i vannet med og senke drevet er av mindre betydning på din innstalasjon. (30-35 knop) MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 23.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Takker for svar ,ser at king kong mener det ikke er noe problem og senke drevet 1,1/2" kansje det er en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 Det går veldig bra. Det er flere fordeler enn ulemper ved å ha drevet dypt. En stor fordel er at du kan svinge bråere uten at båten spinner eller slipper vannet. Å miste skyvet i en brå sving er noe drit. Og det er mindre sjanse for at propellen forlater vannet i bølgetopper. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.November.2011 Link til dette innlegget Svart 23.November.2011 (redigert) hvor iallverden monteres så en slik spacer? Ok fant visst svaret HER og HER men skjønte ikke først hvordan drivakslingen kunne forlenges. Redigert 23.November.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 akslingen går vel bare inn i hylsa med tagger på sånn at man slipper å skifte ut akslingen! Men er du sikker på at du har rette propeller på båten din i forhold til vekt og motor!! er jo sikkert veldig mange Sea Ray med din type drev og motor som du kan samenlikne med!? erfaringer er jo den beste lærdom når det gjelder sånt! Teoretiske utregninger trenger ikke altid å være den beste løsningen, om det i heletatt er gjort da Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sun fun Svart 24.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Hei jeg har prøvd flere sett med propeller 20" 22" og nå 21"XR går nok best med 21"XR Sea ray produserer denne båten med singel mercruiser 320 hk og samme utvekling som jeg har da bruker de 22" Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 kansje det er en god løsning. Garrantert en god løsning, fint om du gir tilbakemelding om hva du velger og hvordan resultatet blir når du har testet. Har du noen tall og dele med båtplassen. Fart på båten, turtall, gear forhold, stigning på prop-sett. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Ja noen tall har jeg da vekt på båt er 5 ton den er 29 fot Motor yanmar 315 Hk Drev Bravo III X utv, 1.81 - 1 prop. 21" XR Rustfri polert (4x3 blader) Fart ca 28-30 knop. Turtall ca 3700 rpm. (optimalt 3800) Prøver og få tak i noen av disse spacerne fra USA men det svarer ikke på mail ? Har sendt mail til 2 firmaer i USA Har prøvd standart 20" propeller de var helt ubrukkelige har også prøvd 22" de har nesten samme egenskaper som 21" XR XR har nok litt bedre skyv ut av vannet ,men det tar fortsatt lang tid og få den i plan og den slipper når den er på vei i plan. Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Hei jeg har prøvd flere sett med propeller 20" 22" og nå 21"XR går nok best med 21"XR Sea ray produserer denne båten med singel mercruiser 320 hk og samme utvekling som jeg har da bruker de 22" Trodde ikke sea ray 290 var levert med singel merc 320hk? Er ikke det en nyere motor? Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 12.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2011 Hei Ja du har nok rett i det. det er dette oppsettet som er levert av dem : 1999 290SDA D7.3L D-Tronic Stern Drive Diesel (270 PHP) Bravo 3 1.81:1 22 Pitch Set 3800 Dette er kopiert rett fra siden til Sea Ray Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.