Jump to content

Sea Ray 290 med Bravo 3, riktig høyde på antikavitasjonsplate?

sun fun

Recommended Posts

riktig høyde er så en får brukt trimmen skikkelig uten at propellen spinner ut. Hverken mer eller mindre. Om du ikkje er plaget med denslags eller unormalt store kavitasjonsskader på propellen er den korrekt nok. Som regel står plata lavere i innenbordsinnstallasjoner enn med utenbords da det ikkje akkurat er gjort i en håndvending å endre. Better safe than sorry.. Så det du har hørt er nok bare av praktiske hensyn så i lendet.

Når man monterer en motor hos båtprodusent er det vanlig å bruke motorfabrikantens annbefalinger. Dette er et mål som kalles X-mål.

Dette målet står i en tabell der man går ut i fra om båten har en eller to motorer, og hvilken vinkel akterspeilet har. Når man trimmer med drevet vil du kunne forandre høyden til antikavitasjons plata ganske mye. Har man en VP D6 single innstallasjon er X-mål 34,8 cm. Ved en vinkel på akterspeilet lik 13 grader.

Mange mener at denne plata bør ligge fra 0-50mm under kjølen. Har hørt om at vulken inne i noen propeller har sluppet taket. Da vil du oppleve spinning eller sluring ved høy belastning.

Men spinning kan vel og forekomme om han har en type motor med plutselig høy motoreffekt.

(f.eks Yanmar 290hk).

Hvilken motor har du?

Drevet er montert akurat på X mål og det er ingen vulkanisering på mercruiser her er det stål mot stål

Motoren er en Yanmar 6lp 300 hk us utgave.men det jeg har hørt er att drevet står dypere på tunge båter noe som jeg føler gjelder min båt ,det er ikke noe problem og kjøpe spacer fra 1/2" - 3" men hva skal jeg velge ?

Redigert av sun fun (see edit history)

hvor iallverden monteres så en slik spacer?

Ok fant visst svaret HER og HER men skjønte ikke først hvordan drivakslingen kunne forlenges.

Bravo-Spacers.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

akslingen går vel bare inn i hylsa med tagger på sånn at man slipper å skifte ut akslingen! Men er du sikker på at du har rette propeller på båten din i forhold til vekt og motor!! er jo sikkert veldig mange Sea Ray med din type drev og motor som du kan samenlikne med!? erfaringer er jo den beste lærdom når det gjelder sånt! Teoretiske utregninger trenger ikke altid å være den beste løsningen, om det i heletatt er gjort da

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Ja noen tall har jeg da

vekt på båt er 5 ton den er 29 fot

Motor yanmar 315 Hk

Drev Bravo III X utv, 1.81 - 1

prop. 21" XR Rustfri polert (4x3 blader)

Fart ca 28-30 knop.

Turtall ca 3700 rpm. (optimalt 3800)

Prøver og få tak i noen av disse spacerne fra USA men det svarer ikke på mail ?

Har sendt mail til 2 firmaer i USA

Har prøvd standart 20" propeller de var helt ubrukkelige

har også prøvd 22" de har nesten samme egenskaper som 21" XR

XR har nok litt bedre skyv ut av vannet ,men det tar fortsatt lang tid og få den i plan og den slipper når den er på vei i plan.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...