Jump to content

Hvor lenge på full gass Yamaha 30hk 2t


Kalkveien

Recommended Posts

Hvis impeller og kjøling er iorden så kan du kjøre den på full gass til tidenes morgen. Riktig oljeblanding også selvsagt.Jeg har hatt akkurat lik motor og jeg kjørte kun på full gass i mange år. (1 time om gangen). Da jeg solgte motoren var kompresjonen tipp topp enda motoren var over 20 år gammel. Du kommer aldri til å få en like holdbar motor igjen som den du nå har.

Link to post
Share on other sites

Fattern har en slik motor på en nokså tungdrevet båt. Veldig driftssikker maskin. Jeg kjører på full gass bare 2-5 minutter av gangen. Marsj-fart med lett last ligger noe under full gass, vil tro det er omkring 90%. Med flere enn 2 i båten eller mye bagasje planer den ikke likevel, så da går det roligere.

Det er vel ikke så mye faglige vurderinger som ligger til grunn for praksisen, men mer gammal vane som er innarbeidet med mange forskjellige motorer.

Link to post
Share on other sites

Min har gått på full pinne siden den ble pakket ut og innkjørt i 1995. Står på en RIB som får kjørt seg til alt mulig bruk. Har alltid brukt Biltemas 2T olje uten et hikk, noe som er diskutert i det vide og breie her på forumet flere ganger. Motoren ble senest sjekket nå i høst, topp kompresjon på alle 3 og går som ei klokke. Pass bare på impeller og kjøling, min går forøvrig på originalimpelleren fremdeles. Mer robust og problemfri motor tror jeg du skal lete lenge etter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...