Jump to content

Målsydd kalesje - gjør det selv?


Framtia

Recommended Posts

Båten ligger tildekket i boblehavn, og jeg benyttet som vanlig enkle lettpresenninger og tettet etter beste evne. Det funker helt greit, men er ikke spesielt fikst. Tidligere på høsten hentet jeg inn tilbud fra Norena og mange andre i havna har skaffet seg slike flotte formsydde presenninger. Ulempen er at en slik koster omlag 23.000 kr, og jeg har lyst til å heller gjøre en egen innsats med tilpasning og komme i fra til til en billigere pengene (og i tillegg ha det morsomt mens jeg driver på). Så derfor har planlegging for neste vinter allerede startet.

 

Min båt er ca 12 meter lang, så planen er å kjøpe 3 stk presenninger a 7x5 meter. Tenker å bruke kvalitetsduk som er glatt og kan klippes (hewlst hvit). Nederst har jeg tenkt å benytte meg av løse klemmer i stedet for å få sveiset på maljer. I skjøten mellom hver presenning tenker jeg å sy på borrelås. Det skal også sys på overlappende klaffer rundt og rett bak bak masta, og der hvor vantene skal gå igjennom.

 

Er det noen som har erfaring med disse hurtigmaljene?

Vet hvor man får kjøpt bred borrelås i metervare til en OK pris. Er det evt annet vis å orden en god sammenfesting av presenningene med overlapp?

og ikke minst om hvilket materiale/kvalitet jeg bør gå for i selve prenningen?. Er f.eks denne OK (450g/m2)(skulle gjerne hatt hvit).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Fortår jeg riktig så skal du sy vinterpresenning for hele båtens lengde og bredde?

 

En kompis, som bor i en Sun Odyssey på 43fot, kjøpte airbag-duk på fryktelig mange m2, og formsydde denne. Jeg har ikke sett resultatet med selvsyn, men planen var ihvertfall å sy denne til så den dekket hele båten så dekket ble brukende også på vinterstid. Båten ligger nå for salg på finn.no og vinterpresenningen ble såpass vellykket at den er oppført som "vinterpresenning i airbagduk, formsydd vinteren 2010". Jeg tror ikke duken var så avskrekkende dyr heller. Til syjobben bruke han en Janome symaskin, standard maskin. Jeg har ikke snakket med han på en stund, men jeg kan alltids ringe han og høre om hvordan det hele gikk, dukens egnethet, anvennelighet og kvalitet til formålet.

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer, blir et hel-telt med åpning akter (bruker båten en del også på vinteren og ønsker det helt snøfritt under presenningen.

 

Lurer nå litt hvorfor airbagduk (hva nå det skulle være) er egnet. Er den f.eks motstandsdyktig mot UV-stråling?. Og hvordan er den mot slitasje, pris osv?. Men tar det gjerne til vurdering.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Airbag-duk, er det stoffet som man syr airbag til biler av. Et lyst vevd stoff som er ekstremt robust, glatt overflate og noe tynnere og muligens mykere enn ordinært kalesjestoff. Jeg regner med at det er langt lettere å sy i dette enn presenninger, mtp at du skal ha borrelås mm isydd. Jeg mener å huske at det er et firma på søre sunnmøre som produserer dette og leverer til store deler av europeiske bilprodusenter. Nå er det mulig jeg husker helt feil, men han betalte ikke mange tusen for dette, muligens under 5000 tusen. jeg skal prøve å ringe han og høre om hans erfaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...