Jump to content

Lader som skal plasseres i motorrom - noen erfaringer ?

hermansen

Recommended Posts

Gammel lader ble ødelagt og trenger ny. Skal plasseres i motorrom sammen med en VP KAD300. Synes alltid det er noe rått i slike rom og trenger vel en lader som tåler slik plassering. Noen som har noen tips og erfaringer å komme med ?

Har 2 banker på 110Ah (start, ankervinsj, baupropell) og 210Ah (forbruk). Den gamle laderen var på 20Ah og hadde 2 utganger. Merke var Sterling. Gjorde jobben den, men litt skuffet av denne typen i alle fall siden den tok kvelden etter bare 2 år (kan skyldes feil på strømnett, under etterforskning).

Ønsker en ny med 2 utganger, helst 20A eller over, og som tåler plassering i motorrom.

Har sett på Victron - de er nok best men også dyrest.

Har også sett på disse fra Maritim, men når jeg leser datablad/spec ser det ut som det er en vanlig stikk-kontakt for 220V tilkobling. Høres ikke godt ut i et motorrom. Kommentarer ? confused.gif

Sterling har denne men vet ikke helt om jeg tør velge disse igjen. Noen som har testet ?

Vet at det finnes et stort utvalg av andre. Men hvilken IP klassifisering trenger jeg for å plassere den trygt i et motorrom ?

/Øystein

Redigert av hermansen (see edit history)

IKKE kjøp lader med plastkapsling! de kan begynne å brenne pga av f.eks systemfeil e.l, har prøvd og feilet..min lader ble 3 mnd gammel så stod båten i lys lue, vi var heldigvis ikke i båten da den startet og glad er jeg for det,resultat:kondemnert båt til 700 tusen kroner.. skal aldri ha lader i plast (laderen kostet kr 7000)

Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen.

Rart at aldri andre leverandører, importører og selgere svarer på sånt her på forumet. :rolleyes:

Vel, en må jo, så en gang til. :pray:

Alle ladere uansett merke på europeisk markedet som inneholder kunststoff må lages av kunststoff

som ikke brenner videre av seg selv uten at den får påsatt både tilsvarende temperatur og åpent ild.

Hvis en batterilader kan brenne videre uten at brannen vill slukne av seg selv

da går hele skaden under kapittel produktansvar.

Dvs. produsenten henger og forsikringene er de første som sender faktura til produsenten.

Så sørger en produsent helt av seg selv for at laderne og materiell den ble laget av

går gjennom godkjenningsprosedyrer.

For slik finnes det diverse metoder og på vestlige markeder er det bl. a. Lloyds, UL, DNV, TÜV, og andre som lager sertifikater etter grundige test.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Er du der nå igjen! Hvor mange tråder har du tenkt å ødelegge med den sytingen din om Sterling ladere som ikke virker på den måten DU vil?

Jeg kommer til å informere andre båteiere om mine erfaringer med produkter så lenge det passer meg.

Og heldigvis er det andre ansvarlige båteiere som gjør det samme.

Og jeg vil også takke Vidarfre for å gjøre det samme.

Redigert av Mix (see edit history)

Blir det ikke sakte litt pinlig for deg eller er du vant til sånt dum oppførsel?

"Jeg kommer til å informere andre båteiere om mine erfaringer med produkter så lenge det passer meg."

"Altså nok en grunn for å holde seg unna Sterling produkter"...

Jeg mener bestemt at du ikke eier nok erfaring med produkter fra Sterling

for å kunne hevde eller skulle tillate deg noe som heter mening.

Man mener jo snart at du er ikke annet enn frustrert og bare prøver å skade,

som en hylende jente som fikk stuearrest.

Først påstår du ting du sannsynligvis ikke vet nok om.

Så hevder du omsider noe om noe som "alle andre har" mens du fremdeles ikke har det minste anelse om hva ladere fra Sterling virkelig kan.

Du hadde jo bare en som (fortsatt antakeligvis) ikke passer til ditt behov, og derfor virker den ikke?

Og nå begynner du å tilslutte deg en definitiv feilaktig teori,

dessuten i tillegg uten en gang å vite hva Vidar mener.

Og så prater du om at Index driver "personangrep"?

Dine "tekniske" påstander har ikke i det hele tatt noe å gjøre med realiteten,

selv om det omsider ville hagle ladere som slutter å virke.

Bortsett av det vises det at du heller ikke eier noe som helst peiling om antall reklamasjoner av andre produsenter.

Da ville nemlig også en tre skalle få undre seg ganske ordentlig.

Så da, Mix, har du noe mer "konstruktivt" å bidra med?

Ønsker en fortsatt trivelig kveld.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

det er vel interessant om en lader kan få båten til å brenne eller ikke?

Ja, det er det helt sikkert.

Men det er ikke lengre så farlig som på gamle dager da større trafospoler begynte å bli varm og å brenne opp.

Sjansen at moderne ladere tenner på noe er veldig liten fordi det finnes ikke så mye aktive masse igjen som kan brenne i det hele tatt.

Spolene er små, kondensatorer blir bare vaporisert, kabler tilbyr ikke nok varmepotensial,

omtalt kunststoffhus brenner helt sikkert ikke frivillig, og ellers finnes det sikringer som er rask nok for å forhindre andre overbelastninger inne og utenfor ladere.

Men bare antatt at det virkelig brenner noe for et lite øyeblikk inne i laderen

da blir det ikke varmt nok at den kan tenne på noe utenfor.

Selvfølgelig unntatt brennbare gass eller papir,

men hva skal papir på/i/rund omkring en lader?

Nå i dag er det verste man må sjekke om laderen er gnistsikker,

noe som dessuten fortsatt ikke alle produsenter eller kataloger henviser til.

Er laderen ikke gnistsikker da burde man holde den i hvert fall unna bensinmotorer, batterier og annet som kan brenne eksplosiv.

Jørg

ps., før noen lurer: Sterling PCU er gnistsikker.

Du skulle kanskje også lese litt om virkemåten av ladere, invertere og andre apparater som er avhengig temperaturen rund om apparatet.

Du vet forhåpentligvis at Quick har maks driftstemperatur av 55°C.

Ingen lader opererer ordentlig når det er for varm og motorrom kan lett bli 50 - 80°C.

Bare som vennlig tips, T.

Jørg

Ja, men ofte det som er normal.

Kommer man til land og stopper man motoren da kan det være lenge så.

Men t.o.m. omkring 40°C er på lang sikt for mye for de fleste ladere.

Man kan jo prøve, jeg ville helst unngå det.

Uansett merke, vel og merke. :wink:

Jørg

Monterte en tempraturføler i mitt motorrom før denne sessongen og temperaturen oversteg aldri 40 grader (følern er nær luftinntaket på motoren og laderen står lengre unna).

For øvrig vil synker tempraturen når jeg har lagt til stoppet motoren og etterpå koblet til landstrøm.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

(følern er nær luftinntaket på motoren og laderen står lengre unna).

Er ikke det lure seg selv litt? Ved motorens luftinntak er vel luften relativt kjølig. Hvorfor ikke plassere føleren der en kan anta at motorrommets middeltemperatur er?

Ellers lurer jeg på hvorfor laderen skal plasseres i motorrommet på såpass stor båt som trådstarter har. Det må da være nok av 'sunnere' steder å plassere den?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...