Joerg Becker Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Kanskje, så sant dynamoen jobber med høyteffektregulator og lenge nok, eller bare lenge nok men da snakker vi vanligvis om veldig mange timer. Omvendt kunne man jo også si at man må forutsette en tilstrekkelig stor lader. En 7A-leketøy klarer knapt nok å lade batterier tilstrekkelig så lenge det ikke finnes parallelt forbruk. Sier man dette kort og greit da er det aldri bra med stor varme på hva som helst energiveksler eller elektronik. ...noe som sikkert alle nå- og fremtids-eksperter for en gangs skyld er enig i. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
viksund 990 Svart 24.November.2011 Link til dette innlegget Svart 24.November.2011 Sansynligvis er de to kaldeste stedene i et motor rom under gange ved luftinntak til rom og innsuget til motoren Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Luftinntaket til motorrommet må være det kaldeste stedet. Uansett står tempereatur føleren ca 30 cm fra luftinntaket og den er for å få en status (annet ord: "nysgjerrighet") og har ingen ting med øvrig teknisk løsninger. (Skulle det vært mere nøyaktig måling burde det vørt føler på motoren og ikke den enkle CO løsningen jeg har) Selv har jeg batterier og alt teknisk utstyr i motorrommet og laderen står i nærheten av luftinntaket. Ser ingen grunn til å flytte laderen til et rom med vanskelig adkomst og med ekstra gjennomføringer og kabling. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Joerg Becker Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Fint. Hvis det ikke finnes noen grunn da stemmer det jo også med temperaturen og lufting. Stemmer ikke det da finnes det gode grunn for å flytte laderen, eller også utstyret man snakker om. Det finnes ingen grunn for å forvrenge grunnlagene som bl.a. ladere og batterier m.m. må få. Grunnlagene som skal følges opp blir bestemt av datablader, men ikke av personlige meninger eller hvordan det er på nabobåtene. Så er det bare å sette i gang med både å lese, å måle hvis det finnes tvil på noe, og ikke minst å velge det som passer. Vanskelig er det jo heldigvis ikke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Christel III Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Låner tråden litt jeg: Kom ned å båten idag, og så at spenningen var lavere enn ellers. Sjekket laderen, og den var død. (Mobitronic ettellerannet). Da måtte jeg få ladet batteriene på annen måte, og tok meg en tur på fjorden:-) Men tilbake til sakens kjerne: Laderen er altså død. Den er koblet til en 220V kontakt i maskinrommet, som går via en kontaktor som er bryterstyrt fra styreposisjonen. (denne bryteren slår jeg aldri av, så laderen står på sålenge jeg har 220V ombord, enten det er landstrøm eller generator). Når jeg skal ut med båten starter jeg opp maskinen før landstrømmen er koblet fra. Og det har gått greit. Det hender også at jeg kjører generator under veis, og da vil også laderen stå på samtidig som dynamo gir strøm. (det kan som sagt brytes ved å slå ut kontaktoren før oppstart av maskin eller generator, men jeg har aldri slått den av). Kan dette være en årsak til at laderen har tatt kvelden? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Kalle74 Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Når jeg skal ut med båten starter jeg opp maskinen før landstrømmen er koblet fra. Og det har gått greit. Det hender også at jeg kjører generator under veis, og da vil også laderen stå på samtidig som dynamo gir strøm. (det kan som sagt brytes ved å slå ut kontaktoren før oppstart av maskin eller generator, men jeg har aldri slått den av). Kan dette være en årsak til at laderen har tatt kvelden? Dette er et interessant spørsmål som jeg har tenkt på flere ganger, selv har jeg tenkt at det er best og være på den sikre siden og kobler derfor alltid fra landstrøm før jeg starter motoren. Jeg har ikke noe svar men det hadde vært intressant om f.eks. Jørg eller Farco kunne svart på dette. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Farco Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Kan dette være en årsak til at laderen har tatt kvelden? Nei, dette kan neppe være årsaken. Normalt kan man trygt bruke flere parallelle ladekilder, slik som solceller vindgenerator, dynamo, batterilader, osv., uten at noen av ladekildene tar skade av dette. Har man dypt utladede batterier, vil som regel alle ladekildene supplere hverandre. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mix Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Se det positive i det Cristel, nå kan du sette inn en skikkelig lader. Du som har diesel aggregat kan jo slå til med en ca. 100A lader, så korter du samtidig ned gangtiden på aggregatet når du skal lade via dette. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Godt poeng, Mix. Det er nok av eksempler på båter med "gedigne" generatorer som ligger i uthavn og kjører gennis i mange timer unødig p.g.a. liten lader. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Christel III Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Oki. Takker for svar:-) Får sette inn min lille CTEK MXS 3.6 i mellomtiden, så får jeg ønske meg en ny lader til jul:-) (det står på ctek'en at den leverer fra 7-120 Ah) (!) Det var da heftig for en så liten pjokk:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Dorsken Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 .... så får jeg ønske meg en ny lader til jul:-) .... Og hvilke ladere har du på den ønsklisten da? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Hakkannen Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 ...(det står på ctek'en at den leverer fra 7-120 Ah) (!) Det var da heftig for en så liten pjokk:-) Kan det være de mener at den klarer lade batterier på 7-120 Ah? Usikker på hvilken Ctek jeg bruker til vinterlading av finbilen, men synes å huske den skulle takle fra 7 til noenoghundre Ah. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 I og med at jeg oppdaget at den eksisterende laderen hadde tatt kvelden idag, så har jeg ikke gjort meg opp noen mening enda:-) Kom gjerne med tips til ny lader! Viksund 340 med VP D-6. 120 Ah Startbatteri 3*120 Ah Forbruk + et ekstra batteri til generator-start, men jeg har en mistanke om at dette er helt isolert fra resten av anlegget. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Fjellbonden Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 (det står på ctek'en at den leverer fra 7-120 Ah) (!) Det var da heftig for en så liten pjokk:-) Hvis den gir 3,6 A, vil den fint greie 20 - 30 000 Ah............ila et år. Ellers vil jeg anbefale størst mulig lader når man har generator. Min forbruksbank på ca 700 Ah tar lett imot over 150 A første timen når den er sulten. Sitér dette innlegget Link to post
Lyspære Svart 10.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2011 Jeg har ikke fastmontert lader, men har brukt denne en god stund http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164634825 Denne har kølevifte også. Jeg har vært fornøyd med denne laderen. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 11.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2011 Siden tråden er blitt aktiv igjen og jeg startet den, kan jeg også komme med en oppdatering. Det ble en lader fra Maritim på meg, en Nordic Power. Den tyske testen som det var referert til i en annen tråd, hvor denne laderen (under annet navn) kom på andre plass rett etter Victron, gjorde at jeg valgte denne. Synes en fikk mest for pengene med denne. Har nå hatt den i båten i to uker og den fungerer ok for meg. En kuriositet som jeg ser er at hvilestrømmen når batteriene er oppladet, ligger på ca 0.7-0.9 Amp, og spenning på bank 1 er 13.7 V og på bank 2 13.8 V. Den gamle laderen (Sterling) hadde en hvilestrøm på ca 2-3 Amp samtidig som spenning på begge bankene var lik (ca 13.6 V). Vet ikke hva dette betyr i praksis, men det gjør sikkert noen andre. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 13.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2011 Litt flaut å måtte innrømme... Har vært i båten hele helgen, og den tidligere omtalte ctec laderen på sørgelige 3,6 A klarer selvsagt ikke å levere nok til belysning engang. Nå, var jeg akkurat nede i maskinrommet for å ta en siste sjekk av dem tidligere omtalte døde laderen, og eventuelt dissekere den for å se om det var en filleting som gjorde at den var død... Ja, ehm, det var det jo Sikringsholderen på baksiden hadde falt ut, og sikringen med holder lå under varmtvannstanken Laderen var montert så langt ut mot et skott, at jeg ikke så at den hadde plass for sikring før jeg hadde skrudd den løs... Flause!!! Nå lader den som bare det Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.