Jump to content

Båt-mat, samletråd for oppskrifter.


littmild

Recommended Posts

Å lage mat er noe mange er glad i, å SPISE mat er noe nesten alle er glad i, men lager vi god nok mat i båten?

 

De fleste båter har dårligere bysse enn hva vi er vant med hjemmefra, men det behøver ikke bety dårligere mat. Jeg vil tro at dette er stedet for spisskompetanse på matlaging i trange, sparsomt utstyrte bysser. Og derfor tenkte jeg det kunne vært fint med en slags samletråd for tips og oppskrifter.

 

Temaer som bør taes opp er matlaging på bluss, eller i små komfyrer, matlaging med matvarer som tåler oppbevaring i båt over lengre strekk med begrensede kjøle/frysemuligheter, matlaging i dårlig vær, osv.

 

Så da håper jeg dere har noe dere vil dele. :flag_bp:

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Sverger til mye hermetiske tomater og hermetiske kikerter! Godt og sunt, og bruker det som en base under i stedet for ris/poteter. kokes lett i ovn eller kjele med salt pepper hvitløk og løk/vårløk. Litt Spisskummen og gurkemeie vrir smaken over til Afrikansk/midtøsten inspirert. En kvast persille i etter koking gjør susen.

Nyfisket fangst på toppen, nam nam :fishing:

Link to post
Share on other sites

Nachos. Ikke mye som er enklere å lage, og er meget godt! Spesielt populært om man har med barn! :flag_bp::thumbsup:

 

nachoschips nederst i ildfastform, Tacokjøttdeig/tacokyllingkjøttdeig oppå der. masse ost, litt mere chips, litt mere ost.. 13min og 17 sekunder på 200 grader i ovnen. serveres med rømme, salsa, guacamole osv.!

 

Kan også ha i sjampignon og mais, og egentlig hva man vil etter ønske! Kald pils er obligatorisk tilbehør for de over 16 :cheers: (eller 18 om foreldrene er med)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når jeg er ute å slingrer på jobb, lages det forenklet versjon av lapskaus:

 

* ferdig fryst grønnsaker i butikk

* kjøttpølser

* purre

* Ølpølse som man får kjøpt på butikk, lange, tynne med mye smak, dette gjør susen!!

* eventuelt spe på med potetstappe på pose, hvis den blir for tynn

* kjøttbuljong

 

salt og pepper er viktig.

 

 

Anders Hance prøvde seg på å koke pølser når han var med å brøyte is, det gjør han ikke igjen. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Anders Hance prøvde seg på å koke pølser når han var med å brøyte is, det gjør han ikke igjen. :giggle:

Nei, det var en skummel opplevelse, hehe :giggle: vi får prøve å finne på noe litt lettere neste gang.

 

Spaghettipølser er jo også en artig kombinasjon!

 

Oi.. Det så tøft ut!

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke så ofte man kan belage seg på grillmat, så jeg planegger for det meste å lage maten i båten.

Blir ofte Dolmio/spagetti og Kyllinglår/ris, med diverse ved siden av.

Om turen er lenger så lager jeg ofte fajitas i forkant,som jeg fryser ned og legger i isterningsboksen i båtkjølern. Der holder de seg lenge !

Fislekaker, schnitzler, hamburgere og biff med poterer er også gjengangere. Her kan man jo velge grillen om sola er på, og vinden av.

Om jeg griller på land, har jeg alltid med primus til pasta, ris eller poteter. Kjekt at det kom saus i pose !

I båten er far kokken :thumbsup: (jentene roter jo så fælt og lager riper)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lager ofte fiskeboller i hvit saus jeg, veldig godt, enkelt, lite oppvask(bruker samme gryte til både poteter og fisk i saus), og kun med ingredienser som holder seg lenge utenfor kjøleskap, dette holder til 2 sultne mannfolk:

 

1 boks fiskeboller i kraft(Jeg bruker First Price, syns absolutt ikke de er noe dårligere enn f.eks. Bjellands)

4-5 poteter

En skvett matolje

Hvetemel

Havremelk(Uåpnet har disse LANG holdbarhet i romtemperatur, og smaker ikke store forskjellen i mat)

Salt&Pepper.

 

Koker først potetene(kan også koke noen gulrøtter sammen med dem) ferdig og legger de så til side. Så fyller jeg en god klunk olje i gryta, og har oppi noen drøye spiseskjeer mel. Pisker/rører olje og mel sammen, dette tykner fort! Så sper jeg med små mengder havremelk og kraften fra fiskebolleboksen, lar det koke opp så det tykner mellom hver gang jeg sper. Smak til med salt og pepper. Når sausen er passe tykk skrur jeg ned varmen og blander fiskebollene inn i sausen og lar de trekke der i 5-10 min. For å gjøre det ekstra enkelt blander jeg ofte potetene i sausen også, og spiser rett fra gryta med karri på. :thumbsup:

 

Hvis du fisker underveis er det ikke noe i veien for å bytte ut fiskebollene med stykker av hvit fisk(må trekkes noen minutter, det kan du gjøre i potetvannet etter å ha fisket ut potetene).

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...