Jump to content

Trinse med låsemekanisme


kjetillunde

Recommended Posts

Finnes det trinser med en slags låsemekanisme?

 

Si at jeg har et tau som går i sirkel mellom to trinser som igjen er festet i bolter på hver side av sjøen. Når jeg går i land vil jeg feste båten i tauet, dra i tauet så jeg får båten ut igjen på midten og så låse tauet slik at båten ikke "drar" seg mot land igjen. Kan en trinse låse tauet så det ikke glir hverken den ene eller den andre veien?

Link to post
Share on other sites

Dersom tauet som skal gjennom trinsa kommer til å ligge i vannet er jeg redd du får en skikkelig dritjobb med å rense den for tang og tare som følger med gjennom trinsa og skrelles av når du haler inn og ut båten. Hvordan var fortøyningsopplegget ditt? Var det to punkter på land og båten ligger mellom disse? da tror jeg at jeg ville satsa på en jernring eller garnring som tauet løper gjennom på det punktet du ikke står og så knyter du tauet i punktet du står på. Enkelt, billig og problemfritt.

Link to post
Share on other sites

Dersom tauet som skal gjennom trinsa kommer til å ligge i vannet er jeg redd du får en skikkelig dritjobb med å rense den for tang og tare som følger med gjennom trinsa og skrelles av når du haler inn og ut båten. Hvordan var fortøyningsopplegget ditt? Var det to punkter på land og båten ligger mellom disse? da tror jeg at jeg ville satsa på en jernring eller garnring som tauet løper gjennom på det punktet du ikke står og så knyter du tauet i punktet du står på. Enkelt, billig og problemfritt.

 

Ja det høres jo greit ut. Men hvordan skal jeg da få "låst" båten på midten så den ikke "drar" seg mot land?

Link to post
Share on other sites

Du har jo et fast fortøyningspunkt på land i form av en bolt, en ring, pullert eller lignende? Når du har halt båten ut dit den skal ligge er det jo bare å slå et stikk i bolten, ringen eller hva det måtte være? Da bli jo båten liggende der den skal.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg oppfatter det slik at du skal lage til en fortøyning med to punkter på land, en liten bukt kanskje?

Legg ut et bilde av stedet så er det lettere å komme med tips. Hvor langt er det mellom disse to punktene? Jeg forutsetter at du har tillatelse fra grunneier :)

 

Forutsatt at jeg forstår deg riktig har jeg følgende råd:

Punkt A er feste i land der du står hvor du skal hale inn og ut båten. Punkt B er festet på andre siden på land. Punkt C er et øye på båtens akterspeil BB eller lignede, punkt D er øyet i båtens baug. Sett at det er 20 meter mellom disse to punktene på land, og båten er 3 meter lang. Når du fortøyer har du baugen mot punkt A og BB side er for eksempel mot landsiden, SB side er ut mot "havet" og den retningen du går med båten til og fra havn.

 

Ut fra følgende ville jeg tatt ett tau på ca 45 meter. Tauets ender spleiser du sammen på et eller annet vis og lar det løpe fra punkt A via ringen i punkt B og tilbake i punkt A. På den taulengden som vender bort fra land lager du to løkker med litt over 3 meters mellomrom, båtlengden. Disse løkkene blir faste innfestingspunkter i punkt C og D med eksempelvis karabinkroker.

Når du haler inn og ut båten som er festet i løkkene har du god kontroll på at ikke motoren slår inn mot land og akterenden vender alltid bort fra land om du skal holde på litt i båten før du løsner fortøyningen.

 

Når du har halt inn båten, slår du en enkel knute med det dobble tauet du står med i punkt A. Da holder tauet seg på plass til du kommer tilbake til havnen. Når du fortøyer båten. Fester du båten i løkkene og haler ut båten. Deretter knyter igjen det dobble tauet i punkt A og båten holder seg på plass uten at tauet sklir noe sted.

 

Du kan også kun ha en løkke, altså kun ett innfestingspunkt mellom båt og tau. Da vil båten bevege seg mere fritt med vind og strøm, men du har mindre kontroll på akter og motor ved fortøyning. Hvilken løsning jeg ville valgt kommer helt ann på vind og bølgeforholdene på stedet.

 

Det blir det samme prinsippet dersom du bruker en blåse i sjøen og kun ett fast punkt på land.

 

Mulig det jeg prøver å beskrive er helt uforståelig og komplisert. Men jeg ser det for meg i hodet og brukte begge disse måtene da jeg selv var 15-16 år og raste rundt med en 12foter hele sommeren.

 

Edit: forøvrig bør ringen i punkt B være litt stor, 15 cm, så tang, tare og groe løper igjennom uten at tauet setter seg fast.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som du har forstått det riktig Eureka. Legger ut et bilde her som du spurte om. Det er ca. 25 meter mellom boltene på hver side av bukta. Plassen er ganske utsatt for vind og bølger. Jeg hadde den fortøyd som på bildet i sommer, men den var veldig tung å dra inn og ut. Derfor tenkte jeg det ville bli lettere med blokk/trinse? Vil det komme for mye tang og tare i blokka?

 

GH11.jpg

Link to post
Share on other sites

ja se ser, nesten slik jeg så det for meg. Dersom du bare har et lite øye i den stenen der ute, så tror jeg du tjener på å ha en større ring gjerne med glatt overflate. Dersom du kjøper et glattere og tykkere flytetau så ser jeg ikke bort ifra at det sklir lettere. En trinse tror jeg fort blir full av drit, og i og med du ikke uten videre kommer deg ut til stenen om det kiler seg, så er nok fortsatt den enkle det beste.

Link to post
Share on other sites

ja se ser, nesten slik jeg så det for meg. Dersom du bare har et lite øye i den stenen der ute, så tror jeg du tjener på å ha en større ring gjerne med glatt overflate. Dersom du kjøper et glattere og tykkere flytetau så ser jeg ikke bort ifra at det sklir lettere. En trinse tror jeg fort blir full av drit, og i og med du ikke uten videre kommer deg ut til stenen om det kiler seg, så er nok fortsatt den enkle det beste.

 

Hvor får jeg tak i en slik ring du nevner her? Det nærmeste jeg fant var denne, men jeg trenger vel bare selve ringen pluss en sjakkel til å feste i bolten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...