Jump to content

Hvem leverer beste regattaseil (pris vs kvalitet) om dagen?


bjoris

Recommended Posts

Ja, tiden er antakelig kommet for å kjøpe nytt Storseil til FRI, vi sliter på kryss og ser at seilet har blitt noe utblåst etter 4 sesonger med seilas opptil 20 ms, Dacron har ikke godt av slikt. Er fristet denne gangen av et sikkelig regattaseil og ikke bare type "Cruising laminate" som jeg har til genoa 3 seil, jeg syns dette seilet er ok, så ett slikt hadde sikkert også vært bra, men dette blir jo også ett prisspørsmål.

 

Vel, er det noen som nylig har tatt hele runden, det er jo ett styr å snakke med alle disse seilmakeren, de er hissig på grøten og overbevisende alle som en, jeg har ikke så mye tid heller til snakke med alle så det kunne vært greit med info om noen vet hvem som er best på pris/kvalitet om dagen, vet at dette er et meget subjektivt spørsmål, men prøver likevel. Pt har jeg snakket med:

 

UK

Albatross

Lundh

Gran

 

Skal også be om pris fra:

 

Elvstrøm

North

Doyle

 

Ganskje også GaastraSeilas, det er en med lik båt som meg i Nederland som skryter veldig av disse seilene... Hørtes også svært rimelig ut...

 

Vel, kjørt debatt...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris

Hyggelig at du fortsatt er fornøyd med Hanse-båten. Ar seilene dine, med ditt bruk har holdt så lenge er flott. NB du bør sjekke med North Seil, Christen With og med Quantum seil i Drøbak. Veldig dyktige på regatta seil. Selv har jeg veldig god erfaring med Bengt Falkenberg på Albatross. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Valgte Boding. Gikk ikke hele runden på alle de du foreslår men i forhold til North så ville det blitt cruisinglaminat der mens det ble et Menmbrane seil for samme pris hos Boding.

Lokal seilmaker og muligheter for tilpasning ville ogå talt mye men igjen valgte jeg vekk denne fordelen mot lavee pris.

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg er happy med båten selv om jeg drømmer om en Pogo 12.50 når jeg blir stor:) Jeg har kommet dit at skulle jeg hatt en annen båt så måtte det blitt en mye raskere, ikke bare litt raskere båt, men, men. Det spørs om ikkje mor hadde steilet om jeg kom hjem med denne padda her:

 

pogo_1250.jpg

 

Jepp, da har jeg sendt til Boding, North og Quantum. HPC fra Gran kommer på ca 30.000, HPR (Aramid) koster ca 38.000. Albatross skal ha ca 30.500 for R1, dvs Pentex. Litt usikker på hvor det havner, men kanskje det er ca mellom HPC og HPR? Både R1 og HPR er vel membranseil, det er vel kjernen som er forskejllig, Aramid er bedre og dyrere enn Pentex? Jeg får sette meg ned en kveld å studere dette igjen, men hva tenker du om levetiden på ditt seil fra Boding, er det Pentex?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Pentex ble for svakt for kreftene i mitt storseil i følge Boding. Det blir derfor laget med fibre av Technora og Vectran. Levetid avhenger jo mye av hvor mye og hvorledes det blir brukt. Jeg har jo fått informasjon om at et slikt seil liker blafring dårlig. Ellers indikerte Boding at om jeg valgte taft på begge sider ville jeg nok ha seil i 10 år. Jeg valgte likevel kun taft på en side.

En annen sak er antall rev. Vet at Sun Flyer kun fikk 1 rev hos Elvstrøm. North snakket vekk tredje rev og mente en burde ha tryseil men hos Boding var det ingen problem å få et tredje rev mot pristillegg.

 

Jeg tror du blir positivt overasket hos pristilbudet fra Boding. Men prisen er jo ikke alt.......

 

Hold oss oppdatert om hva du velger!

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser en egentlig at storseilet er utblåst?. Mitt er fra 2004 (UK tape drive), og jeg har en mistanke om at en oppgradering etterhvert kan være på tide. Men det er ingen av de som har vært med som mannskap som mener at seilet virker utblåst. Sliter litt med at jeg får innslag rett bak masten på skarp kryss, men det er det mange som sier er vanskelig å unngå med min type rigg. Resultatmessig fra diverse onsdagsregattaer er det mye som tyder på at seilene er helt elendige...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

har du blått skrog på din Elan?

Stemmer det, seilte ved siden av deg etter siste rundingsmerke. Fin setting og berging av gennaker hos deg :thumbsup:

 

Resultatmessig fra diverse onsdagsregattaer er det mye som tyder på at seilene er helt elendige...

Andre kan nok svare bedre på når seilet er utblåst. Men jeg vet at jeg får en ting mindre å skylde på neste sesong......

Link to post
Share on other sites

Framtida, noe innslag trenger ikke være negativt, men om du har mye så bremser det. Om du ikke får det bort med å trimme riggen og seilet, så kan det være at seilet har blitt for dybt. Bruker du cunningham på kryssen når det blåser litt?

 

Jeg har North spectra/ dyneema storseil. Til klubbregattataer er det godt nok (lett og strekkfast) og siden det er vevd tåler det også en del blafring.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte i 2009 storseil og G2 i technora/vectran fra Boding. Jeg skulle gjerne ha gjort det valget om igjen og det hadde ikke blitt Boding for å si det sånn. Det er seil direkte fra Hong Kong (ikke innom sverige i det hele tatt) og med en fasong som ikke er i nærheten av et regattaseil. Hold deg til anerkjente leverandører hvis du er på jakt etter et raskt seil, skal du bare på tur fungerer sikkert Boding ok.

Link to post
Share on other sites

Ble jo litt skeptisk til Boding nå da, fikk nettopp tilbud fra dem og de er klart rimeligst med 29.500 for G2 Membranseil. Du har ikke bare vært uheldig da, Tore_Tang? Kan ikke forstå at en Seilmaker kan leve med å levere dårlige seil...

 

Hvordan ser en egentlig at storseilet er utblåst?. ..

 

Jeg ser det på at seilet har mye bus også når cunningham er dratt til maks, jeg får det rett og slett ikke flatt, men det kunne selvsagt vært brukt enda et år og to uten den helt store katastrofen. Det er et fullspilet seil, men skal det stå bra må spilene stå stramt og da har du en veldig stor bus i seilet, forsøkte i sommer med å slakke på spilene, men det ble helt håpløst. Båten går derimot veldig bra med litt stikk i skjøtene (som vi hadde mye av på Bergen Singlehanded) og det tror jeg skyldes at spilene holder en fin bus i seilet når en faller av 10-20 grader.

 

Stemmer det, seilte ved siden av deg etter siste rundingsmerke. Fin setting og berging av gennaker hos deg :thumbsup:

 

 

Andre kan nok svare bedre på når seilet er utblåst. Men jeg vet at jeg får en ting mindre å skylde på neste sesong......

 

Mja, det var hyggelig sagt, men hadde nok vært mer enig om det var første runding, den satt helt perfekt, fallet på sjøen og gennakeren inn nøyaktig på merket, mye senere enn planlagt (det var jo så mye strøm her at jeg feilberegnet, men hadde heldigvis nok margin). MEN, jeg tjente nok en del på å sette den igjen ved 2. merke, få gjorde jo det, men jeg var redd jeg med min lille genoa 3 skulle falle gjennom derfra og ned til Marsteinen og det var nok riktig, uten gennaker ville det blit veldig tamt tror jeg.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er seil direkte fra Hong Kong (ikke innom sverige i det hele tatt) og med en fasong som ikke er i nærheten av et regattaseil.

At de er fra Hong Kong bekymrer meg ikke da ganske mange produserer sine seil i østen. Fasongen er det verre med. Men har du utfordret Boding på dette og i så fall hvilken respons har du møtt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har gode erfaringer med Elvstrøm. God service og folk som vet hva de snakker om. Jeg har for neste sesong bestilt ny rullegenoa 1 i Technora med enkel tafetta innenfor mylarfilm samt et lag Tedlar UV-beskyttelse.

På forrige båt hadde jeg Elvstrøm Aramid med dobbel tafetta,men dette synes jeg ble for tungt. Jeg har også et sett Elvstrøm Aramid-film-film (uten tafetta); megabra seil, men disse tåler ikke mye blafring før reparasjonene kommer.

Tror ikke Elvstrøm er noe dyrere enn andre og jeg er kjempefornøyd med service og oppfølging.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

At de er fra Hong Kong bekymrer meg ikke da ganske mange produserer sine seil i østen. Fasongen er det verre med. Men har du utfordret Boding på dette og i så fall hvilken respons har du møtt?

 

Hei

 

Som vanleg så frårår eg Boding på det sterkaste. Spesielt etter at handel er gjort.

Eg har skreve om dette tidlegare.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg har diskutert med Jonas Boding en del uten at det er noe fornuftig respons. Jeg har slått meg til ro med at gjorde en dårlig investering og ferdig med det. Seilene fungerer jo og vi gjør det brukbart i klubbregatta med en SunFast 37 men det er utvilsomt en del å hente på bedre seil.

 

Prisforskjellen mellom lokal seilmaker og Boding var stor men der var fortrinnsvis genoaen som var utslagsgivende, storseilet skilte bare 4-5 tusen og det er det verdt å få en kvalitets seil lokalt. En annen ting er hvordan seilet er designet- det ser ut som de har en del ulike størrelser på paneler og monteres sammen de som passer best og kutter seilet deretter. Det kan en se hvis en studerer et ferdig seil hvor trådene i seilet ikke treffer 100% hvor det burde treffe, det er sikkert ingen krise men det er et billig masseprodusert produkt og ikke et seil som er designet, sydd og produsert for din båt og etter dine ønsker. Bjoris hvis du sender en melding til meg med din mailadresse kan jeg sende et bilde av storseilet så kan du se hva jeg mener.

 

Nb! Jeg har brukt seilmaker til å justere riggen for å passe seilet (og betalte et par tre tusen for det), og gjør du en bestilling hos en lokal seilmaker må du få med det i prisen.

Link to post
Share on other sites

Har studert litt på nettet og ser at det er flere som er veldig fornøyd med seilene, men det er jo slik at en legger mest vekt på dem som sier at de ikke er fornøyd. Nå så jeg også Tore_Tang sitt innlegg fra tråden til Sun Flyer i 2009 og ser der at det var genoaendu var mest misfornøyd med? Storseilet beskriver du som veldig bra, men kanskje dette var før du hadde fått erfaring med seilet?

 

Første inntrykket av alle tilbudene jeg har fått er at jeg aller helst kunne tenkt meg EPEX seil fra Karl Otto, da får jeg nødvendig tilpasning og service lokalt, men 42.000 gjør det helt uaktuelt, mistenker at han har en god del å gå på, ellers kan jeg ikke forstå hvem som kjøper så mye dyrere seil. Iallefall veldig vanskelig for meg å se at dette er så mye bedre enn de andre, men kanskje det er min kunnskap som svikter? De øvrige ser ut til å ligge i området 36.000-38.000 for Aramid seil så er vi på ca 27-30.000 for Polyester laminat seil og ca 30.-32.000 for Crusing-laminat/Pentex seil.

 

Boding er helt i egen klasse, prismessig:

 

Polyester-laminat seil ca 21.500

Pentex ca 25.500

Aramid ca 29.500

 

Syns jo seilene deres også ser veldig tøffe ut, men det gjenstår altså å bli overbevist over kvaliteten eller passformen... Du Bergen har nettopp bestilt ditt, er det også med levering i mars? Uansett gjelder tilbudet bare til 5/12 så her må en finne sine kilder på nett antar jeg...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Anng pris så regner jeg at et godt laminatseil normalt koster ca 1000,- kr pr kvadratmeter. Når det gjelder kvalitet er jeg sikker på at seilene til elvstrøm som er vakumstøpt vil tåle mer juling enn seil som er støpt med presse. Men prøv gjerne å få erfaring fra dem som nylig har kjøpt seil fra de respektive stedene. Vet at Scrirocco III (grand soleil 45) fra bergen storhandlet hos elvstrøm foran denne sesongen og så mener jeg at Veni IV (hanse 430) kjøpte storseil hos boding samtidig. Søk opp og ta en telefon! Gå for to rev og dobbel tafetta vis du kan på storseil. Da varer det leeenge.

 

Forøvrig kan du regne med utgifter til nytt akterstag med fjær når du setter på et storseil med maksimalt akterlik. Ellers vil du bli frustrert :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det på at seilet har mye bus også når cunningham er dratt til maks, jeg får det rett og slett ikke flatt, men det kunne selvsagt vært brukt enda et år og to uten den helt store katastrofen. Det er et fullspilet seil, men skal det stå bra må spilene stå stramt og da har du en veldig stor bus i seilet, forsøkte i sommer med å slakke på spilene, men det ble helt håpløst. Båten går derimot veldig bra med litt stikk i skjøtene (som vi hadde mye av på Bergen Singlehanded) og det tror jeg skyldes at spilene holder en fin bus i seilet når en faller av 10-20 grader.

 

Det viktigste uansett med et storseil er å trimme masten med den krummingen som det aktuelle storseilet krever. Veldig mange (også regattaseilere) setter masten slik de alltid har gjort uten noen tanke på storseilets form. Masten må også trimmes etterhvert som seilet blir eldre og mere hult. Spesielt dacronseil blir hule fort men det er utroluig hva man kan gjøre med riktig mastekrumming. en brøkdelsrigg gir båten flere muligheter til å endre storseiltrimnmen. en masthead båt sliter mere med å endre trimmen utebn å skjære i seilet, dette ser man ofte på mastheadbåter der storseilet lukker i toppen.

 

Jeg fikk forøvrig en komentar etter en regatta i Kristiandsand på min båt sitat med sur stemme: Hvorfor seiler du med masten med så mye krumming. Jeg svarte Det er forde at det gjør at båten med det seilet går fortest slik. og fikk svaret tilbake at det ser vi. Jeg tok det som en hyggelig kommentar.

 

Jeg har Quantum Fusion M film/film. Min genoa 1 i kevlar/karbon er 5 år nå med "mye" bruk i klubbseilas og helgeregattaer. Duken er fortsatt fin uten delamineringer selv om jeg gå den en støkk i formen under årets Færderseilas i litt for mye vind for seilet.

Redigert av ravddo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville sett litt på hvilke aktiviteter seilmakeren bedriver ved siden av å sy seil også. North er f.eks. ganske aktive med foredrag, «banedager» (for å bruke et landkrabbe-begrep») osv. Kjøpte båten min med Elvstrøm Aramid/Taffeta og de er jeg fornøyd med, selv om jeg tror de var tenkt like mye til kjapp turseiling som til regatta. Har kjøpt seil hos UK også, men tror ikke de har best spisskompetanse på regattaseil. Er fornøyd med service'n jeg har fått der, og jeg er glad jeg hørte på Taylan/UK og kjøpte Code 0 istedenfor dyp gennaker (har synmmetrisk spinnaker fra før av) som North anbefalte.

Link to post
Share on other sites

Eg har kjøpt segl av Boding. Segla var truleg greie nok, men eg frårår Boding Segel AB på det sterkaste!

Dei lyg, held ikkje avtalar, svarar ikkje på spørsmål når salget er over og refunderer ikkje mva., sjølv om alle papir dei bad om på førehand blei levert. For å få dei i tale, etter mange purringar, måtte eg trua med å offentlegjera mi erfaring med dei på. Då blei eg oppringt og trua.

Ask

 

Hei

 

Som vanleg så frårår eg Boding på det sterkaste. Spesielt etter at handel er gjort.

Ask

Det ser jo ut til at det som du har mest imot Boding ikke går på selve seilet. Angående MVA refusjon er dette ikke lenger noe tema da en betaler inn beløpet til en norsk bankonto og jeg som kunde trenger ikke å tenke på toll eller moms eller noen papirer i den sammenheng.

Du har helt klart vært uheldig men den typen erfaringer som du har (som altså ikke går på selve seilet) har jeg ikke hørt fra andre og ei heller opplevd selv (har kjøpt en genua fra Boding tidligere også) Kan jo tyde på at Boding har endret sitt servicenivå siden du handlet med dem.

 

Du Bergen har nettopp bestilt ditt, er det også med levering i mars?

Bestilte i midten av September og har levering ila Januar. Dette med korte tisdfrister tror jeg er en greie fra seilmakere generelt bruker for å pushe et salg, men jeg tror ikke prisen går så mye opp om du venter litt før du bestemmer deg.

Link to post
Share on other sites

Kor stort e seilet ditt?

Jeg har kjøpt storseil hos North i høst, har fått glimerende service til nå, bestilte i september og fikk det hjem i forige uke.. Det er desverre e lenge til båten er på fjorden igjen..

Har kjøpt soft norlam NLSX 7.0 NLX med tafetta på begge sider, 2 rev og cunnigham. Er 29 kvadrat.. Betalte 29000 med 15%

Satser på at dette er et bra seil.. Skal ifølge with holde i 8 år.. Har også da fått trimmet inn riggen til dette seilet.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, Bergen da er vi to som venter på seil fra Boding. Jeg tror det blir veldig bra. Bestilte også en Code 1 rulle gennaker, blir spennende å se om dette fungerer så bra som en kan se på utallige rullegennakervideoer, seilet er lite og flatt og måler bare akkuratt inn som gennaker for å unngå Code 0 og 0,02 i tillegg på LYS. Målet er å gå betydelig høyere med dette seilet enn med dagens gennaker samtidig som en kan gå dypere enn en kunne gjort om det var en Code 0. Det ble et kompromiss, genoa 1 hadde vært bedre i regatta, men jeg syns Hanse har sin force i enkel seilhåndtering og nå gjør vi det enda lettere, heller enn å komplisere det betydlig med enn genoa 1 og dermed en masse vurderinger som seilvalg og skifte underveis mv:)

 

Blir spennende å høre dine erfaringer med Boding

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...