Jump to content

Hvem leverer beste regattaseil (pris vs kvalitet) om dagen?


bjoris

Recommended Posts

Jeg valgte 2 rev, skal vi seile Shetland må jeg har tryseil uansett tenker jeg og siden jeg har 3 rev i org.storseilet er vi berget på tur da vi nok vil bruke gml seilet på tur. Det er jo ofte greit å sette 3. revet når det blåser kuling med barna ombord, men i regatta tror jeg nok vi ville gitt oss om 2. rev er for mye seil. Uansett vil vi normalt ha med det andre storseilet klar i racingbaggen så under f.eks Seilmakeren er det jo mulig å gå i le ett sted å bytte storseil om det blir for ille... eller bytte før start eller i pitstopp...

 

Ja, det blir spennende. Jeg har ikke tro på at Boding er like bra seil som North, Quantum og Elvestrøm, men så er prisene derfra så mye høyere også at det blir ikke aktuelt for oss, men hadde jeg vært 100% innbitt regattaseiler så hadde jeg nok valgt en av disse for å være "sikker" på å ha de raskeste seilet som var mulig å oppdrive.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Uansett vil vi normalt ha med det andre storseilet klar i racingbaggen så under f.eks Seilmakeren er det jo mulig å gå i le ett sted å bytte storseil om det blir for ille... eller bytte før start eller i pitstopp...

 

Det går jo an å gjøre som du tenker her, men lov er det vel ikke iht LYS. Kun 1 storseil ombord etter det jeg erindrer. Det var nettopp Seilmakeren DH jeg hadde i tankene når jeg bestilte 3.rev. Tror ikke det kommer til å bli brukt.

 

Ellers er jeg enig med at Boding er "godt nok" for mitt nivå selv om de i øvre prisleie trolig leverer et enda bede seil.

Link to post
Share on other sites

Det går jo an å gjøre som du tenker her, men lov er det vel ikke iht LYS. Kun 1 storseil ombord etter det jeg erindrer. Det var nettopp Seilmakeren DH jeg hadde i tankene når jeg bestilte 3.rev. Tror ikke det kommer til å bli brukt.

 

Ellers er jeg enig med at Boding er "godt nok" for mitt nivå selv om de i øvre prisleie trolig leverer et enda bede seil.

 

Det er lov å ha et ekstra transportstorseil ombord når man seiler regatta. Om det er det ene eller andre storseilet spiller ingen rolle. Men bytte av storseil er ikke lov. NorLys klasseregel 2011 G.3.1e

Link to post
Share on other sites

Bjoris, du blir helt sikkert fornøyd med Boding seilet.

Jeg har selv kjøpt G2, PENTEX (maks lys storseil) av Boding for to år siden, og dette fungerer meget bra, i forhold til original Elvstrøm.

Litt uvant med et så stort og stivt seil i starten må jeg innrømme, men med akterstagsspile ble slagvending i lite vind enklere.

 

NB:

Pentex fiber er ikke like tøff som spectra/dyneema, dvs fibertrådene er nesten ikke synlige på avstand.

Link to post
Share on other sites

Ja, hadde ikke tenkt på det at det ikke var lov å ha to storseil. Hmm, jeg må sjekke med denne Oskar hva det koster ekstra da. Det blir ikke tryseil nå, ser lite behov for det slik vi seiler... takk for tipset, Bergen!

 

Caramba: Ja, Pentex var noe rimeligere og sikkert helt ok, men det er på grensen med Pentex i ett seil på 37 kvm så derfor valgte je Vectran/Technora, mener det var 4000 ekstra jeg betalte... Kjekt å høre at du er fornøyd. Jeg har snakket med flere som er fornøyd og en som ikke er fornøyd, tipper det er slik med alle leverandører at noen seil kan bli feil form i, men kanskje Boding har flere feil enn andre, ikke vet jeg, men om noen måneder får jeg vite det for min egen del og da skal det kommer rapport:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Da var mitt seil allerede ferdig og ser ut til å ankomme tidsnok til å være julepresang :santcheers:

 

Seilet (som forøvrig ble sendt fra Sverige) ankommer mer enn en måned før tiden, pris som avtalt og har fått svar på alle mine henvendelser innefor kort tid. Så alle forhold rundt handelen med Boding har i alle fall gått knirkefritt så da gjenstår det bare å se om seilet også lever opp til forventningene.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har en Oceanis 343 som vi har hatt siden2005. Byttet Genoa som ble levert med for 2 år siden.

Valget ble den gangen et 110 og et 140 i pentex fra banks ( jh nordeide ) .virker veldig bra så langt.

Nå er det storseilet som står for tur, og vurderer samme leverandør og kvalitet som forseilene.

Har sjekket leverandør i England også , men det blir billigst å kjøpe lokalt her i Bergen.

Tenker litt på antall spiller , fordeler og ulemper med fullspiling. Kanskje noen har noen synspunkt på det ?.levetid på seil er også avgjørende.

Hva bør jeg velge ?.

Bruker båten båten på tirsdagsregattaer og Helge og ferie turer.

Link to post
Share on other sites

Regner med du har konvensjonell 9/10 mast og ikke rullemast. Pentex er ok og blir ofte brukt der klasseregler forhindrer annet bruk en polyester i seilet.

 

Fulle spiler: Seilet blir dyrere, litt tyngre å heise(krever bedre sleider), har lett for å få slitasje mot vantwire når man lenser.

 

Fulle spiler gir seilet mere levetid og hindrer at det blir store krefter i bunnen av spilelommene, flagrer/blafrer mindre, lettere å få til å ramle ned i lazyjack.

 

Jeg har fulle spiler i mitt regattaseil og er fornøyd med det.

Link to post
Share on other sites

Hei takk for svar .

Har diskutert en del med en erfaren regattaseiler og er kommet frem til et seil i pentex med taffeta på begge sider samt fullspilet med rudgerson rulle sleider.

Vi seiler mye tirsdagsregatta og ser vi taper en del på kryssen. På lens bruker vi en dyp genakker. Storseilet som vi bruker idag er elvstrøm som ble levert med i 2005, vi bruker mye båten ,så et seil som kan vare en stund er viktig.

Har også besluttet å flytte løygangen bak i kockpit fra luketaket som det står på idag.håper å oppnå enklere seiling under regatta da storseilet trimmer kan se instrumentene også.har du noen synspunkt på det ?

Føler og at jeg får bedre kontroll slik at en slipper å slippe rattet når en skal justere storseilet,ser du kommer fra vest Agder. Vi reiser annet hvert år sydover og annet hvert år nordover. Flott område å seile i , men grunt og krevende.seilte fra Kristiansand til Mandal og videre til Farsund i kuling,så nytt seil er nok påkrevet da det eksisterende har gjort sitt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok et pentex seil er et bra kompromiss mellom pris, holdbarhet og performance.

 

Jeg har forøvig gjort slik du vurderer, flyttet skjøte fra hyttetaket til cockpit og angrer ikke et sekund, det gjør håndtering i regatta så mye lettere, men også ved aleneseilas gir dette betydelig økt komfort og trygghet. Du håndterer så mye lettere ustabil vind og seiler dermed fortere også, i regatta. Når vi lå og presset var det typisk at storseilmann/dame ikke var rask nok når en gikk over grense og dermed ble resultatet ofte en broach eller iallefall harde rorutslag som bremser mye...

 

Jeg valgte en kork i dørken med saftige skiver på undersiden og det har holdt uten merkbar bevegelse i dørken selv i hardt vær. Du bør sjekke om dørken er egnet i din båt dersom du da ikke vil montere løygang samtidig. Jeg var lenge i tvil ang løygang og er det forsatt, men det deilige nå er at vi på 2 minutter kan skifte over til skjøte på hyttetaket og har dørken helt fri for både løygang og tau når vi er på tur. Har tenkt å prøve meg med en form for "uthal" for økt twist i lett vind til våren. Ser faktisk for meg en meget enkle sak til dette, en litt stor ring i plast som går over hele skjøte med ett tau i som jeg setter direkte på vinjsen, det blir jo på motsatt side av den som er i bruk på kryss. I teorien skal jeg da kunne vinsje skjøte oppover i lo samtidig som det i lett vind bør være mulig å justere inn og ut på skjøte. Det siste gjenstår å se da, men dette er jo bare aktuelt i lett vind. I mye vind er det bruk av kick som gjelder...

 

Her er link til bloggen min og det nevnte prosjekt!

 

http://bjoris.blogsp...-i-cockpit.html

 

Lykke til!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei takk for svar .

Har diskutert en del med en erfaren regattaseiler og er kommet frem til et seil i pentex med taffeta på begge sider samt fullspilet med rudgerson rulle sleider.

Vi seiler mye tirsdagsregatta og ser vi taper en del på kryssen. På lens bruker vi en dyp genakker. Storseilet som vi bruker idag er elvstrøm som ble levert med i 2005, vi bruker mye båten ,så et seil som kan vare en stund er viktig.

Har også besluttet å flytte løygangen bak i kockpit fra luketaket som det står på idag.håper å oppnå enklere seiling under regatta da storseilet trimmer kan se instrumentene også.har du noen synspunkt på det ?

Føler og at jeg får bedre kontroll slik at en slipper å slippe rattet når en skal justere storseilet,ser du kommer fra vest Agder. Vi reiser annet hvert år sydover og annet hvert år nordover. Flott område å seile i , men grunt og krevende.seilte fra Kristiansand til Mandal og videre til Farsund i kuling,så nytt seil er nok påkrevet da det eksisterende har gjort sitt.

Synes det Bjoris skriver er meget fornuftig. Løygang i cokpitt er nok det beste men et skjøtepungt i dørken fungerer det også. I lettvind kan en rodkick være til hjelp med å få den rette tvisten. Å kunne styre storseilet fra "rormannsplass" (Av rormann eller egen storseiltrimmer) er avgjørende etter min mening for å få maks ut av båten. På min båt som er veldig overigget kjøres løygang hele tiden når vi seiler regatta.

 

Jo det er jo litt grunner å skjær på sørlandskysten men vi er vant til det og hvis man utelukker alt under sikker dybde ser det ikke så verst ut. Det har vi gjort i regattakartet i foreningen. Litt enklere å seile byfjordtrimmen og Hjeltefjordtrimmen i så måte. Et flatt storseil er viktig når det blåser opp.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

Har nå vurdert flere tilbud og diskutert med både godt erfarne seilere og seilmakere.

Ser ut at vi heller mot et seil i kevlar med taffeta på enten innsiden eller på begge sider.

Videre så blir det mest sannsynlig med 2 gjennomgående øverst og 2 halve nederst..

Vurderer et tilbud fra book og et fra banks som de mest aktuelle.fikk høre at orginal seilene som ble levert med

Ikke var beregnet til å vare mere enn noen år. Vi har seilt mange tusen nautiske mil ,så de har sikkert vært utslitte lenge.

Kommer også til å flytte løygangen fra taket og ned på døren foran pidestallen, så det skal bli spennende å teste dette

Til våren.vi har jo ikke en typisk regattabåt men seiler ok på slør i en del vind. Taper mye på kryssen. Får mye krenging

Og lite fart.

Link to post
Share on other sites

Kevlar gir overlegen formstabilitet i forhold til Pentex. Det er alltid vanskelig med valg av grad av beskyttelse. Et lag innvendig tafetta gjør at seilet "reiser" seg når det er foldet og at filmen ikke så lett "brekker". Dobbelsidig tafetta blir slitesterkt men tungt og veldig stiv membran. PE spileløsning har jeg hatt i et storseil tideligere og fungerte greit det. Spesielt når duken blir stabil og tar unna lasten ved spilelommene. Storseilet får jo ikke så mye mekanisk slitasje som en overlappende genoa får.

 

Seiler du Byfjordtrimmen eller Hjeltefjordtrimmen?

Link to post
Share on other sites

Vi seiler hjeltefjordtrimmen + en del andre klubbregatta , askøy rundt og en gang stord rundt.

Det er ikke lett å velge seil. Vi har fått tilbud fra elvstrøm som anbefaler kevlar med tafeta innvendig, så har jeg flere fra banks pentex og kevlar , men prisen er ganske lik.

på banks så er det kun kevlar eller kevlar med tafeta på begge sider - utsiden.Til vårt bruk , så vil vi ha et som varer en del år. Det kan jo være ganske vekslende forhold , så det bør tåle endel blafring. tror jeg bestemmer meg for 2 fulle spiler ( de to øverste ). Vurderer andre seilmakere også , men synest det kan være ok å handle lokalt i tilfelle behov for reperasjon.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg en turseiler, seiler bare regatta men etter det jeg har hørt fra langturseilere og den lokale seilmakeren er at om man seiler mest tur bør man gå for tafetta på begge sidene. Våre seil som er helt uten tafetta tåler ikke mer enn 3 sesonger med regattabruk, ca 20-30 dager i løpet av året.

Link to post
Share on other sites

Ja det er flere som sier at tafeta på begge sider er mest holdbart . Leste et sted at pentex mykner over tid og at kevlar holder bedre.

det er ikke mere enn 1000 kroner i forskjell på taffeta single inside og taffeta begge sider utvendig.

Vi har ikke ambisjoner om å vinne hjeltefjordtrimmen , men ha et storseil som kan fungere i mange år veier nok tyngst.

bedre høyde og mindre krengning er viktige faktorer.

Link to post
Share on other sites

Når seilet holder formen bedre vil dere seile høyere og med mindre krengning siden seilet blir flatere og slipper vinden lettere. Tror kevlar er en god løsning for dere. Du må også tenke på at fokka har stor betydning for høyden også, kansje mer enn storseilet.

Redigert av Kristian_H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...