Jump to content

Hva må jeg være obs på ved kjøp av eldre alu båt?


glalaksen

Recommended Posts

På min evige søken etter en rimelig (les billig) båt egnet for fiske, har jeg nå fått tilbud om en 31 fots aluminiums arbeids/oppdrettsbåt som er delvis ombygd til sjark. Nåværende eier kjøpte den fra et dødsbo som et prosjekt.

 

Båten er enda et prosjekt, mer som et skall. Byttemotor står på palle, der finnes ikke innredning osv. Det følger med en hel del ting som nye vinduer, kabler, slanger osv for å koble opp motor, styring o.l. Gir, aksling osv står i båten.

 

For å få motoren montert må motorfestene sveises om. Her må jeg ha hjelp, men har en kamerat som er permitert sveiser. Hvis dere stikker fingern i lufta. Hva vil det koste å sette bort motormonteringen?

 

Nå har jeg ingen erfaring med alu båt og lurer på hva jeg må være obs på med slike båter

Link to post
Share on other sites

ALu= du må være veldig obs på skrog korrosjon, du må være bevisst på hva du gjør med landstrøm / lading etc. Trolig er det et anodesystem på båten. Du kan heller ikke stoffe båten med vanlig bunnstoff da feks kobber ligger over i spenningsrekka og lager en anode av skroget. Du vil derfor ha litt mer problem med groing enn i en vanlig båt ( spesialmidlene er ikke like effektive): Svært morsomt med prosjekt, håper du lager en tråd her. Men vær klar over at arbeid og kroner som må legges ned i slike prosjekt ofte ikke betaler seg hvis du sammenlikner med å kjøpe en båt som kan brukes som den er. Tror ikke du kommer under 10 000kr for montering av motor. Kanskje heller mer hvis labber, kabling tilførsel må bygges om etc. Du bør derfor være helt sikker på at motoren du monterer er i god stand. Motorer på pall er ofte ikke i god stand selv om evt selger sier at den er tipp topp og nyovermalt. Hvis du synes det er gøy å skru, mekke og bygge og ikke har spesielt trang økonomi kan dette bli kjempe bra. Men min erfaring er at det alltids kommer noen sure ekstra utgifter som du ikke hadde regnet med.

Link to post
Share on other sites

Korrosjon og tæring må man være obs på selv på Alu! største svakhet for eldre Alubåter er utmatting av materialet etter mye hard bruk. Beste tips er å få med en som kan lit om Alu når du skal kikke på båten og som kan vurdere tilstand og sveiser.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Fenomenet er utmatting av materialet. tenk deg at du tar et rør eller hvilken som helst metalbit og bøyer mange ganger frem og tilbake.. til slutt når det utmattingspunktet og brekker! det samme skjer med platedeler og stivere over lang tid med mye bruk og påkjenninger

 

Har hørt noe om at aluen kan bli sprø? Stemmer det?

 

Og hva med manglende zinkanoder over tid?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...