Lars H. Startet 25.November.2011 Link til dette innlegget Startet 25.November.2011 Hei. Nå er alt klart for bygging av to nye modeller fra Sagaboats som vil bli presentert til våren. Det er Saga 320 Sun Top og Saga 365. Mer på Sagaboats egne nettsider. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
68 GT Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Kanskje det er på tide jeg begynner å tippe....... Ikke bare lar det bli med tanken. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
bjoris Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Skremmer ikke vette av noen med nytt design der i gården, men flotte båter:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Sofie G Svart 25.November.2011 Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 Suntoppen er vel en 315 med softtop? Eller tar jeg feil? 365 ser ut som et nytt design, ser veldig røff ut med det lave vinduet. Har fått meg meg at 365 er designet for større fart enn 315 og 365. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2011 (redigert) Saga 320 Sun Top vet jeg lite om. At denne modellen skulle komme, var helt overraskende på oss i Saga-miljøet. At det skulle komme en båt i størrelsen rundt 36 fot, har imidlertid vært kjent et års tid. For Saga 365 er dette noe av det som er kommet ut (les mer på Sagaforumet) så langt: Skrogfasongen er vel en kombinasjon av en halvplaner og planer (mindre kjøl). I følge skrogkonstruktør er det liten eller ingen planingsterksel på skroget. Aksel og ror installasjon vil ligne på 315 med solid flyndre til beskyttelse. Skroget får mindre kjøl og bredere chine. Dette er konstruert for økt stabilitet og mer fart. Beregnet fart med D6-435 er vel 30 knop, med marsjfart på ca 25 knop. Innredningen vil så langt vites hente mye fra både Saga 315 og Saga 415. Lars H. Redigert 25.November.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pauc Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Noen her som har kjøpt Saga 320 eller 325? Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Har veldig lyst på en 325! Blir vell til at vi bestiller en i høst. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Har du prøvekjørt? Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 31.August.2013 Link til dette innlegget Svart 31.August.2013 Ja prøvekjørte båten i grov sjø og blei utrolig imponert. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Høres bra ut! Vi prøvekjørte 320 i perfekt sommervær og måtte lage våre egne bølger, men båten opplevdes meget retningsstabil og behagelig og går gjennom krappe bølger som "varm kniv i bløtt smør". 320 har en meget flott uteplass og passer kanskje bedre på Østlandet enn på Vestlandet? 320 kan leveres med hardtop fra 325. Med stor dieselvarmer må vel dette være en suveren båt for Norske forhold? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Vil tro 325 er en båt som holder prisen bedre i lengden da den rett og slett er mer tilpasset Norske forhold. Det regner mye på Østlandet også og sommer en i år var nok litt bedre enn gjennomsnittet. Her er en test av begge i ViMenn: http://www.klikk.no/motor/baat/article808883.ece Det skrytes av sjøegenskapene. Og en filmsnutt på Youtube av 325: http://www.youtube.com/watch?v=GGROi-v8BJ4 Redigert 1.September.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
pauc Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 VannTro, har du vært ombord i begge? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Nei,har ikke vært om bord i noen av dem. Jeg har vært på tur i 315 og etter hva jeg har forstått er skroget noe endret for å kunne ha litt større fart uten å ri på kjølen. Når det gjelder uttalelsen om 325 kontra 320 baserer jeg dette på at 320 er beskrevet som en godværsbåt, mens 325 er en helårsbåt. For øvrig synes jeg 315 som jeg hadde en del sjø med også var en meget god sjøbåt, men den passer best i hastigheter mellom 13-14 og 17-18 knop. Disse havlplanerne er for øvrig egnet i alle fartsområder opp til neste 20 knop og da kan man uten problem tilpasse farten til forholdene på en langt mer fleksibel måte enn med en helplaner. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Seajoy Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Jeg har vert om bord i begge. Synes at begge er fine, men med to store takluker og tredelt skyvedør synes eg at 325 passer oss best.Tror også at annenhåndsverdien på 325 er høyere på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Disse havlplanerne er for øvrig egnet i alle fartsområder opp til neste 20 knop og da kan man uten problem tilpasse farten til forholdene på en langt mer fleksibel måte enn med en helplaner. Javel. Min erfaring er motsatt, motorkraft er aldri feil i mye sjø. Men det kommer an på båt/ størrelse/ skrog. Redigert 1.September.2013 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Har du prøvd noen av disse i grov sjø? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 (redigert) Javel. Min erfaring er motsatt, motorkraft er aldri feil i mye sjø. Men det kommer an på båt/ størrelse/ skrog. Vel, mange helplanere har en terskel(planingsterskel). Om komfortabel fart ligger i området rundt denne terskelen så må man hele tiden "gjete" gassen på en helplaner da den, spesielt i medsjø, har en tendens til å gå inn og ut av plan. En halvplaner har ikke denne utfordringen. Ellers er jeg enig i at overflod av kraft altid er kjekt. Redigert 1.September.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
olpi Svart 1.September.2013 Link til dette innlegget Svart 1.September.2013 Må opp i vannet med halvplanere også for å få bedre sjøeegenskaper, særlig i medsjø og i sidesjø. Gir også bedre komfort og mindre rulling i høyere fart på mange. Mht disse nye Sagabåtene, er det solgt noe særlig av disse, f.eks i år? Saga har vel selv tatt over som forhandler på Østlandet. Hvordan er omsetningen i år? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Det skrytes av Sagaenes sjøegenskaper - også i medsjø. Vi opplever at båtene har et meget fleksibelt fartsregister - mye mer en de fleste helplanere som har et fartsregister som enten er over eller under planingsfart. Med så mye sjø som vi har langs kysten, tror jeg Sagaene må være velegnet. Seajoy - lykke til med kjøpet! Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Har du prøvd noen av disse i grov sjø? Nei. Jeg uttalte meg på grunnlag av forrige halvplaner jeg hadde vs nåværende helplaner. Det ble hevdet at halvplanere er mer fleksibel. Det er jeg ikke enig i, da min erfaring er motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Oteren - Hvilke båter er det du har erfaring fra? Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Da har vi bestilt Saga 320 med HT fra Saga 325. Levering mars/april. Gleder oss! Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Gratulerer pauc!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Grattis ja. Deilig med nytt. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Grattis, eg er misunnelig, vil ha ny saga 325, Hva motor skal du ha i? Skal du besøker fabrikken av og til fram til neste april.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.