Jump to content

To nye modeller fra Sagaboats til våren! Saga320 Sun Top & Saga365

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Nå er alt klart for bygging av to nye modeller fra Sagaboats som vil bli presentert til våren. Det er Saga 320 Sun Top og Saga 365. Mer på Sagaboats egne nettsider.

saga320a.jpg

saga365a.jpg

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Saga 320 Sun Top vet jeg lite om. At denne modellen skulle komme, var helt overraskende på oss i Saga-miljøet. At det skulle komme en båt i størrelsen rundt 36 fot, har imidlertid vært kjent et års tid. For Saga 365 er dette noe av det som er kommet ut (les mer på Sagaforumet) så langt:

Skrogfasongen er vel en kombinasjon av en halvplaner og planer (mindre kjøl). I følge skrogkonstruktør er det liten eller ingen planingsterksel på skroget. Aksel og ror installasjon vil ligne på 315 med solid flyndre til beskyttelse. Skroget får mindre kjøl og bredere chine. Dette er konstruert for økt stabilitet og mer fart. Beregnet fart med D6-435 er vel 30 knop, med marsjfart på ca 25 knop. Innredningen vil så langt vites hente mye fra både Saga 315 og Saga 415.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...

Høres bra ut! Vi prøvekjørte 320 i perfekt sommervær og måtte lage våre egne bølger, men båten opplevdes meget retningsstabil og behagelig og går gjennom krappe bølger som "varm kniv i bløtt smør".

320 har en meget flott uteplass og passer kanskje bedre på Østlandet enn på Vestlandet? 320 kan leveres med hardtop fra 325. Med stor dieselvarmer må vel dette være en suveren båt for Norske forhold?

Vil tro 325 er en båt som holder prisen bedre i lengden da den rett og slett er mer tilpasset Norske forhold. Det regner mye på Østlandet også og sommer en i år var nok litt bedre enn gjennomsnittet.

Her er en test av begge i ViMenn: http://www.klikk.no/motor/baat/article808883.ece Det skrytes av sjøegenskapene.

Og en filmsnutt på Youtube av 325: http://www.youtube.com/watch?v=GGROi-v8BJ4

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Nei,har ikke vært om bord i noen av dem. Jeg har vært på tur i 315 og etter hva jeg har forstått er skroget noe endret for å kunne ha litt større fart uten å ri på kjølen.

Når det gjelder uttalelsen om 325 kontra 320 baserer jeg dette på at 320 er beskrevet som en godværsbåt, mens 325 er en helårsbåt.

For øvrig synes jeg 315 som jeg hadde en del sjø med også var en meget god sjøbåt, men den passer best i hastigheter mellom 13-14 og 17-18 knop.

Disse havlplanerne er for øvrig egnet i alle fartsområder opp til neste 20 knop og da kan man uten problem tilpasse farten til forholdene på en langt mer fleksibel måte enn med en helplaner.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Disse havlplanerne er for øvrig egnet i alle fartsområder opp til neste 20 knop og da kan man uten problem tilpasse farten til forholdene på en langt mer fleksibel måte enn med en helplaner.

Javel. Min erfaring er motsatt, motorkraft er aldri feil i mye sjø. Men det kommer an på båt/ størrelse/ skrog.

Redigert av Oteren (see edit history)

Javel. Min erfaring er motsatt, motorkraft er aldri feil i mye sjø. Men det kommer an på båt/ størrelse/ skrog.

Vel, mange helplanere har en terskel(planingsterskel). Om komfortabel fart ligger i området rundt denne terskelen så må man hele tiden "gjete" gassen på en helplaner da den, spesielt i medsjø, har en tendens til å gå inn og ut av plan. En halvplaner har ikke denne utfordringen. Ellers er jeg enig i at overflod av kraft altid er kjekt.

Redigert av VannTro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...