Jump to content

To nye modeller fra Sagaboats til våren! Saga320 Sun Top & Saga365

Lars H.

Recommended Posts

Gratulerer masse med ny båt Pauc !

En ting som jeg må le litt av er en liten reportasje med Pauc i et båtblad for en stund siden der uttalelsen er at Pauc ikke forstår hvorfor han skulle legge mange hundre tusener på bordet for å få en Norskprodusert båt. Den der beit deg litt i halen :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for gratulasjoner! Nå er ikke Pauc og personen Båtmagasinet den samme - det er far og sønn. Så er det avklart.

Artikkelen i Båtmagasinet refererer til tilsvarende norsk båt i samme størrelse med innenbordsmotor (for eksempel NB820-870). MF 855 og Saga 320HT er for meg helt forskjellig båttyper - bla med tanke på størrelse, kvalitet og sjøegenskaper, så jeg forstår ikke sammenligningen eller uttalelsen om å "bite seg i halen"

Senere har jo Bella, Askeladden, Quicksilver og Finnmaster kommet med tilsvarende båter som MF 855 til samme pris.

Lars H: Sagakonvoien hadde vært en opplevelse å være med på, men det er båten vår som er på messa.

Kenneth: Skal se om ikke det blir en liten hentetråd :-)

Da har jeg missforstått litt, jeg trodde det var en og samme person. Når det gjelder å "bite seg i halen" så var det på bakgrunn av at din far ikke så noen grunn til å betale ekstra for at en båt skulle være bygget i Norge da han mente kvaliteten på den franske var minst like god(ikke uenig i det), men når det jeg tror er samme person deretter kjøper en norskbygget båt så mener jeg det ikke er så avhengig av størrelsen(det finnes franske alternativer til Saga), men nå viser det se g altså at det ikke er samme person, men far og sønn.

Var ikke verre enn det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

kvaliteten på den franske var minst like god(ikke uenig i det)

At en franskbygget båt skulle være like god kvalitetsmessig som en norskbygget Saga, skulle jeg gjerne ha dokumentert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At en franskbygget båt skulle være like god kvalitetsmessig som en norskbygget Saga, skulle jeg gjerne ha dokumentert.

Tror ikke det er så mye å utsette på kvaliteten her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44116373&searchclickthrough=true

Det er vel mulig man har gått over til noe som karakteriseres som "godt nok" under veis.

• 3 uker senere...

Jeg får båten levert i god tid før ferien, nærmere bestemt mot slutten mai. Jeg valgte mellomløsningen D4-260. Det ble til slutt et prisspørsmål. Jeg håper og tror det vil innfri til forventningene, selv om jeg gjerne skulle gått ett hakk opp til i ytelse. Ett par ting jeg lurer på: Hvordan opplever du finmanøvreringen - responderer baug- og hekkthrusteren bra? Går det greit å bakke inn på trange båtplasser? Er du forresten fornøyd med EFOY brenselcelleløsningen?

D4-260 tror jeg er passe motor. D4-300 er mer en nok. Den har toppfart på 25 knop, men båten er ustabil i den farten. Opp til 21-22 knop går den som et tog. Vi har foreløpig ikke lastet båten for tur og vi har ikke vært så mange om bord. Jeg tror mer last vil gi en mer stabil ferd når farten er over 21 knop. En fordel med 300hk er vel at den kan ha større propell, noe som gir høyere hastighet på lavere turtall - og dermed lavere forbruk.

Finmanøvrering med hekk- og baugthruster går som en drøm. Båten er enkel å manøvrere i trange havner. Det er en overgang fra 30 år med drev/utenbords, men med litt is i magen går det veldig bra.

Vi har ikke brenselcelle, men en dieseldrevet vannvarmer fra Ebersprächer og 2x44 W solcellepaneler. Båten er enda litt ny for oss, men så langt er vi meget godt fornøyd.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...