Jump to content

32ft motorbåt, hvor stor dieselvarmer trenger jeg?

jøran123

Recommended Posts

Jeg må antagelig ha ny varmer. Den gamle er 28 år, bråker og det lukter diesel når den er i bruk. Har sett på Eber D4 og D2. prismessig så skiller det nesten 4000 kr. Min båt er 32 fot, har en sovelugar foran og en bak. Det er 3 utløp. (foran, midten og bak)Selger sier jeg må ha D4, men flere jeg snakker med påstår at det er bedre med en varmer som må "jobbe" for å gi varme i hele båten. Det skal være bedre enn at den bare rusler på tomgang. En kjenning har D4 i en 41 foter og påstår det passer bra. Har noen erfaring, synspunkter på dette. Overhaling av den gamle, lite lønnsomt?

Jeg vil nå og si at det er bedre med en for stor varmer. Da kan du skru ned litt på effekten. da blir det passe temp i båten. Er varmeren for liten, kan det ikke nytte å få behagelig temp i båten.

Men sesongen er jo helt avgjørende, bruker du bare båten midt på sommeren så holder nok D2. Går du opp til D4 kan sesongen forlenges til gradestokken viser små blå.. Jeg har D4 i min 28fots sjekte med kalesjetak. Da holder varmeren god lunk ned til 5 minus.

Endelig ble det Bobåt

Jeg tror d2 er for lite i en slik båt. Jeg hadde wallas 2200 watt i en 27 foter, det var altfor lite. Jeg har nå d4 i et 36 fot lukket båt, og er det kaldt uke skal den jobbe lenge og mye. Synes egentlig det er ganske passe for meg. Hadde jeg hatt kalesjebåt ville det nok vært for lite

Enig i at det er bedre med en varmer som jobber hardt enn en som soter, men varmeren skal være stor nok til at det blir komfortabelt. Det tror jeg ikke en d2 klarer på en 32 fots båt.

Hører at folk snakker om soting ved bruk av dieselvarmere på lavere styrke og må nesten le. Min Mikini 3,5 kw fra har gått utrolig mange hundre timer på halv styrke siden den var ny for 18 år siden. Den har aldri, jeg sier aldri, noensinne hatt driftsproblemer. Den bare virker. Og det skal være veldig mange kuldegrader ute før jeg kjører den på full guffe. Som oftes tusler den på halv styrke, og dette holder fint til å varme opp min 32 foter til komfortvarme selv ved minus 5. Tror den finnes i handelen fortsatt, og etter min erfaring gjør den svært god ære på uttrykket "japansk kvalitet".

Når jeg var i båten i dag traff jeg en "bryggeslenger" som fortalte at det fremdeles er mulig å få service og deler til min varmer, men han husket ikke hvem som utførte det. Han mente det kunne lønne seg med service på den jeg har. Den lekker i selve dieselpumpa. Laderen er en VOLVO ARDIC 3650W fra 1982. Varmer meget bra.

Er det noen som har opplysninger om hvem som kan utføre jobb på denne varmeren??

Må jeg kjøpe ny så blir det nok en D4.

Godt mulig du har rett Bitteliten, men hvor lang tid tar det før den soter igjen?? Så mye som jeg bruker den på lav effekt, burde den vel vært sotet igjen for lenge siden. Riktignok er den bare 4 år gammel, Nesten.. Men den er som nevnt brukt ganske mye.. har vel nesten 300 netter i båten med den varmeren.

Endelig ble det Bobåt

Er det noen som har en dieselpumpe til min gamle Adric 04d å selge?? Den drypper i motsatt ende av innløpet.

Vil forsøke å reparere den varmeren jeg har, uten at jeg er villig til å betale en "formue". Lykkes jeg ikke med det i løpet av vinteren, så blir det nok en ny Eber D 4. Siden den jeg hadde/har er på 3650w, synes jeg det blir dumt å gå ned til 2200w

Denne tråden startet med at jeg trodde det var helt nødvendig å kjøpe ny varmer, og hvor stor den eventuelt burde være til min båt. (D2 eller D4) De fleste mente jeg burde gå for en D4. Fikk så flere tips om at den gamle kunne repareres. Det er en tidligere tråd her på BP som omhandler denne varmeren og diesel lekasje fra pumpen.(Ardic 04d) arneolav limte den med Araldit, og det fungerte fint. Siden en ny varmer koster 12-14 båtlapper så velger jeg å gjøre et forsøk med liming. Takk for alle synspunkter og tips om forskjellige firmaer og personer som jeg burde kontakte. De som har etterlyst bilder kan kikke på den forrige tråden som nevndt over. Jeg forsøkte, men det med bilder ble bare "krøll" Jeg kan legge ut resultatet etter liming/reperasjon, regner med at det er en del som fremdeles har denne varmeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...