jøran123 Startet 25.November.2011 Del på Facebook Startet 25.November.2011 Jeg må antagelig ha ny varmer. Den gamle er 28 år, bråker og det lukter diesel når den er i bruk. Har sett på Eber D4 og D2. prismessig så skiller det nesten 4000 kr. Min båt er 32 fot, har en sovelugar foran og en bak. Det er 3 utløp. (foran, midten og bak)Selger sier jeg må ha D4, men flere jeg snakker med påstår at det er bedre med en varmer som må "jobbe" for å gi varme i hele båten. Det skal være bedre enn at den bare rusler på tomgang. En kjenning har D4 i en 41 foter og påstår det passer bra. Har noen erfaring, synspunkter på dette. Overhaling av den gamle, lite lønnsomt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 D4 høres stort ut. Bedre å kjøpe litt liten enn for stor. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Hva sier du Bitteliten???? :lol: Jeg hadde gått for D4. Er bedre med FOR STOR ENN LITEN vel?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Kort sesong = D2 Lang sesong = D4 Er godt fornøyd med mine to D4. Bruker å kjøre på full guffe noen minutter før stopp når de har gått lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 på sommeren med 15 grader holder det med den lille. Det er ei heilt anna historie på seinhøst og vinter å varme opp en båt enn sommeren. Du veit også sikkert effekten på den du hadde og om det holdt til din bruk Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Jeg vil nå og si at det er bedre med en for stor varmer. Da kan du skru ned litt på effekten. da blir det passe temp i båten. Er varmeren for liten, kan det ikke nytte å få behagelig temp i båten. Men sesongen er jo helt avgjørende, bruker du bare båten midt på sommeren så holder nok D2. Går du opp til D4 kan sesongen forlenges til gradestokken viser små blå.. Jeg har D4 i min 28fots sjekte med kalesjetak. Da holder varmeren god lunk ned til 5 minus. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 (redigert) Agder, det er etter min mening feil. For stor varmer går på lav effektog soter igjen. Mye vedlikehold. Les også på seatronic.no Brukes båten hele året ville jeg satset på to små i stedet for en stor Redigert 25.November.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Jeg tror d2 er for lite i en slik båt. Jeg hadde wallas 2200 watt i en 27 foter, det var altfor lite. Jeg har nå d4 i et 36 fot lukket båt, og er det kaldt uke skal den jobbe lenge og mye. Synes egentlig det er ganske passe for meg. Hadde jeg hatt kalesjebåt ville det nok vært for lite Enig i at det er bedre med en varmer som jobber hardt enn en som soter, men varmeren skal være stor nok til at det blir komfortabelt. Det tror jeg ikke en d2 klarer på en 32 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 D4 selvsagt. De er konstruert for å gå på både full og lavere effekt, så de tåler det. Og vist man i tilleg lar den gå på fullt av og til så er det ingen problem unsett med soting. Det er fort gjort å lufte ut litt varme i ein båt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brumm Svart 25.November.2011 Del på Facebook Svart 25.November.2011 Hører at folk snakker om soting ved bruk av dieselvarmere på lavere styrke og må nesten le. Min Mikini 3,5 kw fra har gått utrolig mange hundre timer på halv styrke siden den var ny for 18 år siden. Den har aldri, jeg sier aldri, noensinne hatt driftsproblemer. Den bare virker. Og det skal være veldig mange kuldegrader ute før jeg kjører den på full guffe. Som oftes tusler den på halv styrke, og dette holder fint til å varme opp min 32 foter til komfortvarme selv ved minus 5. Tror den finnes i handelen fortsatt, og etter min erfaring gjør den svært god ære på uttrykket "japansk kvalitet". Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Mikuni er merket på forgassere på dem fleste MC moped og småmotorer. Varmene er også helt sikkert kvalitet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
jøran123 Svart 26.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2011 Når jeg var i båten i dag traff jeg en "bryggeslenger" som fortalte at det fremdeles er mulig å få service og deler til min varmer, men han husket ikke hvem som utførte det. Han mente det kunne lønne seg med service på den jeg har. Den lekker i selve dieselpumpa. Laderen er en VOLVO ARDIC 3650W fra 1982. Varmer meget bra. Er det noen som har opplysninger om hvem som kan utføre jobb på denne varmeren?? Må jeg kjøpe ny så blir det nok en D4. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Jeg ville gått for en Eber D4. Stillegående og med den nye termostatreguleringen er den knallbra. Du får hva du betaler! Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.November.2011 Del på Facebook Svart 26.November.2011 Godt mulig du har rett Bitteliten, men hvor lang tid tar det før den soter igjen?? Så mye som jeg bruker den på lav effekt, burde den vel vært sotet igjen for lenge siden. Riktignok er den bare 4 år gammel, Nesten.. Men den er som nevnt brukt ganske mye.. har vel nesten 300 netter i båten med den varmeren. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
jøran123 Svart 26.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2011 Er det noen som har en dieselpumpe til min gamle Adric 04d å selge?? Den drypper i motsatt ende av innløpet. Vil forsøke å reparere den varmeren jeg har, uten at jeg er villig til å betale en "formue". Lykkes jeg ikke med det i løpet av vinteren, så blir det nok en ny Eber D 4. Siden den jeg hadde/har er på 3650w, synes jeg det blir dumt å gå ned til 2200w Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 bilde av pumpa, og pil hvor det drypper ? det skal jo komme diesel ut i motsatt ende av innløpet tenker eg ..? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Er det noen som har opplysninger om hvem som kan utføre jobb på denne varmeren?? Kontakt Thermomarin i Sandefjord. De kjenner disse varmerne godt, og samarbeider med Per Varild i IMS for vedlikehold/service. Så der burde du være i de beste hender.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jøran123 Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Denne tråden startet med at jeg trodde det var helt nødvendig å kjøpe ny varmer, og hvor stor den eventuelt burde være til min båt. (D2 eller D4) De fleste mente jeg burde gå for en D4. Fikk så flere tips om at den gamle kunne repareres. Det er en tidligere tråd her på BP som omhandler denne varmeren og diesel lekasje fra pumpen.(Ardic 04d) arneolav limte den med Araldit, og det fungerte fint. Siden en ny varmer koster 12-14 båtlapper så velger jeg å gjøre et forsøk med liming. Takk for alle synspunkter og tips om forskjellige firmaer og personer som jeg burde kontakte. De som har etterlyst bilder kan kikke på den forrige tråden som nevndt over. Jeg forsøkte, men det med bilder ble bare "krøll" Jeg kan legge ut resultatet etter liming/reperasjon, regner med at det er en del som fremdeles har denne varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Nå koster vel en ny varmer ca 11.000 (D4) i disse kampanjetider om du har rørene og gjennomføringen på plass allerede. Da får du digital regulator inkludert. Full service på den du har koster vel omkring 2.500-3000 - det er også et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.