olesko Startet 25.November.2011 Link til dette innlegget Startet 25.November.2011 Er det noen som kan svare på hvilke års modeller har samme underhus som min Yamaha firetakt 50 hk 1998 modell? Tenkte å prøve å skaffe brukbart underhus brukt... Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Heisann Her et så og si ubrukt undervannshus til en f50 Mercury 02 modell liggende. Er ganske sikker på at disse er like, da motorene ble produsert samme sted...Hvis du er interessert så bare sjekk det ut, og send meg en IM. MVH Andk Sitér dette innlegget Link to post
olesko Svart 26.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Ja men hvor skal man sjekke det ut hen. Kansje det er noen her inne som kan fortelle noe om dette.. Det er mange underhus i omløp på Finn også og de er som legel mye nyere.. :) Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Dette kan du vel sjekke til forhandler? event Droll kanskje vet? Dette undervannshuset har bare gått 25 timer: årsak er at det ble en forsikringsskade på båt og gir ble ikke brukt lenger. Sitér dette innlegget Link to post
olesko Svart 26.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Event Droll kanskje vet?? -Hvem/hva er Droll?? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Droll er et forummedlem. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Mener det kun er blokka som er lik på disse. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 26.November.2011 Link til dette innlegget Svart 26.November.2011 Sjekk her: www.boats.net 62Y-45300-11-4D LOWER UNIT ASSY --- LOWER UNIT ASSY This Yamaha 62Y-45300-11-4D LOWER UNIT ASSY part is also used on these models and components: 1998 F50TLHW LOWER CASING DRIVE 1 F50TLHW F50TLRW 1998 F50TLRW LOWER CASING DRIVE 1 F50TLHW F50TLRW 1999 F40TLRX LOWER CASING DRIVE 1 F40TLRX F50TLRX 1999 F50TLRX LOWER CASING DRIVE 1 F40TLRX F50TLRX 2000 F50TLRY LOWER CASING DRIVE 1 F50TLRY Sitér dette innlegget Link to post
olesko Svart 27.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Tusen takk! -med litt undersøkelse har jeg funnet ut at det er samme delenummer på underhuset opp til 2003 mod f50. Dette er vel amerikanske deler,og delenummer er vel ikke det samme for det norske/skandinaviske markedet?-Er det noen som vet om det er forskjell på underhus fra Amerika, kontra norske underhus/gearkasser? Sitér dette innlegget Link to post
olesko Svart 27.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Har nå fått meg brukt underhus fra en luring.. Det viser seg at drivakselen er 2 cm lengre på det nye brukte undervannshuset. Noen som har byttet drivaksel på noe slikt og hvor vanskelig er det..? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 (redigert) Send meg e-mailadressen din på PM, så skal jeg sende deg utsnitt av den originale verkstedsmanualen til Yamaha på dette. Riktignok er dette på 50-90 2-takt, men dette er rimelig likt. Merk særlig avsnittet om shimming hvis du flytter over hele eller deler av innmaten. (btw - hold merc -deler utenfor dette, dette er kun yamahadeler) Redigert 27.Januar.2012 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
olesko Svart 28.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Min e mail er: obskogen@broadpark.no. Er redd en slik jobb bør antagelig utføres av profesjonelle. Noen som vet hva dette koster. Underhuset mitt har hull i seg og har gått 1 time uten olje, innmaten kan vel være skadet.. Kan det være en mulighet å kutte drivakslingen og lage litt lengre spor i den. Eller er metallet så hardt at dette ikke ikke er mulig? Evt dreie av litt av akslingen. Jeg bare spørr for å vurdere muligheter.... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2012 Jeg har flere brukte hus fra eldre 2-takts 40/50 som er knekt deler av finnene. Rago vet kanskje om disse er lik husene som står på 4-takt. Kanskje enklere å lappe i aluminium enn å få shimset opp et hus riktig ? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 29.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2012 Vanskelig å si, men en pekepinn vil være å sammenligne delenummer på 2 og 4 takt. Om undervannshuset har lik utveksling og form, kan det være mindre forskjeller på aksellengder o.l Les manualen og se om det er noe du vil prøve deg på. Om ikke annet kan du sikkert levere det inn til et forhandlerverksted for ombygging. Jeg regner med at du ikke har fått bytterett på det du har kjøpt. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
olesko Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Jeg har nå studert manualen, og dette er en jobb for de som har peiling. Jeg har derfor levert oppgaven til Yamaha forhandleren i nerheten. Fikk fastpris,eller fast timeantall på jobben. 7 timer skulle de klare det på. Er dette lite eller mye tid på en slik jobb ? Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Virker greit; Dette inkluderer bytte av tetninger, impeller og ikke minst trykktesting av huset når de er ferdige.(?) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
olesko Svart 31.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2012 Impeller byttet jeg før jeg skulle montere det nye brukte uv huset og fant ut at drivakslingen var for lang. De nevnte ikke noe om trykktesting, men jeg får vel en form for reklamasjonsrett på jobben vil jeg anta? Krysser fingrene på at jobben blir godt og riktig utført. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.