Jump to content

Øvelse i sommervær

mons

Recommended Posts

God kveld godtfolk.

Sitter og kikker på nyheter om ruskeværet og trives med å være inne.

Fant en bildeserie fra en sommerøvelse som dykkerklubben i Søgne hadde sammen med redningsetatene.

3 dykkere var savnet - 1 hadde drevet av og to ble funnet på bunnen.

Ei snekke fikk motorstopp rett utenfor og ble tauet til Kristiansand etter øvelsen.

Øvelsen var lærerik både for dykkere, nødetatene og de som bare koste seg på land i sommersola.

Kos dere med bildene fra Roar Tollefsen mens "Berit" pisker landet vårt!

http://www.exena.no/27062010/index.html

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Hei "Mathilde"

Det er en interessant (og stadig like aktuell) problemstilling du belyser. Jeg synes du skal start en egen tråd om dette temaet på "off topic". Etter min svært korte fartstid her på forumet, blir jeg stadig overrasket og forundret over bilder og informasjon som medlemmene velger å dele i sine innlegg. "Åpent forum" er åpent og søkbar gjennom Google, og dermed tilgjengelig for hele verden. Man kan riktignok "skjule" seg bak et alias, men som tidligere opphetede debatter har vist, så krever det (som regel!) ikke all verdens innsats for å avsløre den virkelige identiteten bak aliasene.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Hvordan type bilder blir du overrasket/forundret over? Selv er jeg forsiktig med å dele bilder av andre uten samtykke, men har ikke tenkt over at bilder av meg selv/mine ting skal være noe problem(f.eks. dette innlegget, hehe)

Ser ikke noen egentlig grunn til at det skulle være noe problem. Tenk på "kjendiser", hvor mange bilder som finnes av dem på nettet, eneste forskjellen jeg ser er at ingen bryr seg nevneverdig om et bilde av meg.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

"Kjendis-sammenligningen" var ment for bilder av meg selv, og ment som et slags spørsmålstegn: Hva slags misbruk av bildene ser du for deg?

Som jeg nevner tidligere i innlegget er jeg mer forsiktig når det gjelder publisering av bilder av andre, personopplysningsloven og åndsverkloven er temmelig klare på hva man har lov å publisere på nettet, hvis man skulle være i tvil.

Enhver som publiserer bilder på nettet må forholde seg til personopplysningslovens og åndsverklovens bestemmelser. Det betyr at du ikke kan publisere et bilde av en person uten samtykke av den som er avbildet. Det er den som har publisert bildene som eventuelt må bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger.

Portrettbilder

Skal du publisere portrettbilder på nett må du alltid ha samtykke fra den eller de som er avbildet før bildet publiseres. Portrettbilder er bilder som viser en eller flere bestemte personer.

Grunnen til at du må be om samtykke er at publisering kan medføre ulemper for de som er avbildet. Noen vil kunne føle det ubehagelig at bilder, gjerne sammen med opplysninger om navn eller lignende, gjøres tilgjengelig for alle. Denne ulempen veier normalt tyngre enn interessen av offentliggjøring. Bilder som ligger på nettet kan være uskyldige nok i seg selv, men sammenstilling av bilder og opplysninger på andre nettsteder, kan gi en helhetlig profil av enkeltpersoner som disse ikke ønsker.

En skole som for eksempel offentliggjør klassebilder på sine hjemmesider, kan bare gjøre dette dersom det finnes et uttrykkelig samtykke er innhentet fra alle de avbildede, og fra deres foresatte dersom elevene er under 15 år. Samtykke skal hentes inn før offentliggjøringe. Publiserer du familiebilder eller festbilder av omgangskretsen må du også ha samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan identifiseres på bildene.

Situasjonsbilder

Situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. Situasjonsbilder kan defineres som bilder der selve situasjonen eller aktiviteten er det egentlige formålet med bildet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på en konsert, et idrettsarrangement, 17. mai-tog, eller hendelser som har allmenn interesse.

Når det derimot gjelder bilder av krenkende situasjoner eller mer spesielle anledninger, for eksempel der en ser ventende på et legekontor eller besøkende i et badeanlegg, bør disse normalt ikke publiseres på Internett uten samtykke. I slike sammenhenger vil interesseavveiingen fort falle ut til fordel for den avbildedes interesse.

Kan legge til at dersom en person avbildet i et "situasjonsbilde" ønsker at bildet skal fjernes, gjør jeg selvfølgelig det.

Redigert av littmild (see edit history)

Kan legge til at dersom en person avbildet i et "situasjonsbilde" ønsker at bildet skal fjernes, gjør jeg selvfølgelig det.

I denne siste setningen ligger en ganske naiv tilnærming til selve kjernen i det vi her snakker om. Verden er nok ikke så enkel dessverre. Diskusjonen drar med seg en rekke prinsipielle problemstillinger også, men jeg syntes ikke dette forum er det rette stedet til å utdype dette nærmere.

Her skal vi snakke båt :flag_bp:

Bildene er lagt på nett av et medlem i klubben. Bildene er gjennomgått med tanke på om de er "kompromitterende" for noen og enkeltbilder er sortert ut. Gjelder spesielt barn i badetøy ol.

Bildene viser en hendelse og nærbilder av personer sier kanskje mer om stemning og alvor (selv om det bare var øvelse) enn mange ord kunne gjort.

"Situasjonsbilder kan offentliggjøres uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet"

De involverte har fått link til bildeserien og ingen har hatt innvendinger.

Gutten på første bilde er min, så den er grei.

Jeg er fullstendig bekymringsfri i forbindelse med publisering av disse bildene og synes det er litt viktig å vise fram gode miljøer istedenfor alle nærbilder av voldsoffer mm som vi blir overlesset med i media hver dag.

Var en tur utpå og kjente på vinden i dag, men desverre uten kamera. Artig!

Redigert av mons (see edit history)

Mons

I denne siste setningen ligger en ganske naiv tilnærming til selve kjernen i det vi her snakker om. Verden er nok ikke så enkel dessverre. Diskusjonen drar med seg en rekke prinsipielle problemstillinger også, men jeg syntes ikke dette forum er det rette stedet til å utdype dette nærmere.

Her skal vi snakke båt :flag_bp:

Jeg forstår poenget ditt :smiley: Og er enig i at dette er feil plass å ta denne diskusjonen. Båt! :flag_bp:

Jeg er fullstendig bekymringsfri i forbindelse med publisering av disse bildene og synes det er litt viktig å vise fram gode miljøer istedenfor alle nærbilder av voldsoffer mm som vi blir overlesset med i media hver dag.

Det er veldig viktig! Fine bilder med sommerfølelse er ekstra viktig på denne mørke tiden av året. :yesnod:

Åssen var "føret" i da? Kunne tenkt meg en tur utpå selv, men jolla vi har utpå er ikke spesiellt sjødyktig, så det fikk holde å se på fra land for min del. Hehe :)

Det ser da ikke ut som om disse personene har lommene fulle av spiker og jeg bare går ut i fra at de er svømmedyktige siden de ikke har på vest. Flatt vann, flott vær..... Jeg kan ikke skjønne at dette skulle være farlig på noen som helst måte. Når det i tilegg er en dullion andre mensker og båter tilstede skal det mye til om noen klarer å drukne om de ikke veldig gjerne vil.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

De fleste ungene er aktive fridykkere og flere har tatt trestjerner der de svømmer 800 meter i sjøen før de dykker til 6 meter uten luft og henter opp en kamerat før de tauer kameraten til land - 50 meter - og utfører HLR i 5 minutter. Nokså kompetente.

Er ikke bekymret for noen av disse menneskene i fint vær, masse folk og flere kvalifiserte redningsdykkere med utstyret klart.

Hanna Kvannmo sa engang at man skulle prioritere sine ergrelser istedenfor å la bagateller ødelegge humøret.

Tenker litt sånn med risikoen uten vest for edrue folk en slik sommerdag. Synes ikke risikoen er stor nok til at den er verdt å bekymre seg for.

På søndag derimot gikk farten fra 8 til 3 knop når vindrossene kom imot selv om det ikke var mer enn en liten meter sjø innaskjærs. Vi var ute og drakk kaffe og sikkerhetsutstyret var på plass.

Overlevningsdraktene lå klare og kaffen var tømt over på termosen.

Artig å kjenne litt på været når det er slik.

Ha en god kveld!

Mons

Hanna Kvannmo sa engang at man skulle prioritere sine ergrelser istedenfor å la bagateller ødelegge humøret.

Tenker litt sånn med risikoen uten vest for edrue folk en slik sommerdag. Synes ikke risikoen er stor nok til at den er verdt å bekymre seg for.

Jøss... en politiker som kommer med en fornuftig uttalelse..... Forsnakkelse?

:thumbsup:

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...