Jump to content

Slark i foldepropell - mulig å fikse?

ab

Recommended Posts

Min to-blads Flexofold-foldepropell har begynt å bli vanskelig å få til å åpne seg når jeg setter den i revers. Det skjer ikke bestandig: noen ganger går det greit, andre ganger virker det som den er halvåpen og jeg har litt men redusert kraft i revers, og en og annen gang virker det som om propellen ikke tar i det hele tatt. Det ga et par kjedelige overraskelser ved tillegging mot slutten av sesongen - en gang klarte jeg til og med å knekke flaggstanga til båten som lå fortøyd foran plassen jeg hadde sett meg ut. Selv om alt skjedde i veldig sakte fart, var det lite å gjøre når jeg var alene ombord og propellen ikke tok selv om jeg ruste motoren. :sad:

Da jeg tok opp båten var det slark i propellbladene. Ikke veldig mye, men mer enn andre båter på opplagsplassen med foldepropeller (fant ingen andre med flexofold å sammenligne med, men er ganske sikker på at min propell også var mindre lealaus tidligere). Muligens skyldes det at båten er blitt løftet med stroppen under propellen. Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men da jeg skulle løftes på land i Skottland på forsommeren, fikk kranoperatøten det plutselig travelt med å senke båten igjen, og sa at stroppen hadde ligget på seildrevet. Jeg forstod det slik at den hadde ligget på selve drevet, men med tanke på propellproblemene er det vel ikke usannsynlig at det var propellbladene som tok belastningen. Det er mulig at bakkeproblemene mine begynte etter dette, men akkurat det kan jeg ikke si sikkert.

Uansett om det er dette eller bare slitasje som ligger bak (propellen er åtte år gammel, og dette var på slutten av et års langtur) er spørsmålet om det er noe å gjøre med dette? Finnes det noen verksted som kan rette opp foldemekanismen på foldepropeller (helst i Oslo)? Eller er det bare å bite i det sure eplet og se etter ny propell?

Hei. Kjedelig sak dette. Virker jo sannsynlig at slarken har oppstått pga belastningen mot propellbladene etter løftet. Har selv en treblader fra Flexofold og det er ikke mye slark i disse bladene. Tror forøvrig at det ikke skal mye sentrifugalkraft til for å folde ut propellen, men pga slarken i bladene blir kanskje ikke effekten optimal(?)

Jeg ville ha ringt importøren og hørt om de har noen tips, eventuelt fabrikken i Danmark. Dette må da kunne la seg reparere.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Takk for svar - å kontakte importør eller fabrikk er som du skriver sikkert det beste. Visste ikke at Flexofold ble laget i Danmark - det gjør det kanskje litt enklere å kommunisere med fabrikken.

Vet ikke helt hva som skjer når propellen ikke folder seg ut, men jeg tenker meg det slik at med litt slark kan bladene vri seg ørlite i forhold til aksen, og da kan de kile seg - enten mot hverandre eller mot godset de er festet i - sånn at de ikke går ut selv med full rusing av motoren. Det er i alle fall den eneste forklaringen jeg kan tenke meg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...