Ray_D_Oh Startet 27.November.2011 Link til dette innlegget Startet 27.November.2011 (Ursäkta det svenska språket, men vi har inget lika bra forum på denna sidan gränsen!) Jag har en ganska nyinköpt (begagnad) Mercruiser D636-TA 6-cylindrig diesel från 1989 som jag nu har bytt olja på. Oljestickan saknar stopp, så jag vet inte exakt hur långt ner jag ska sticka den. Enligt en verkstad jag frågat ska den "ända ner i botten" men om jag gör det visar stickan för mycket olja redan när jag har hällt i ca 6 liter. Enligt min manual ska motorn rymma 10 liter totalt. Det verkar inte finnas nya stickor som reservdel. Finns det något sätt att ta reda på hur långt stickan ska ner i motorn? Eller finns det någon på forumet med en likadan motor som kan mäta på sin sticka? Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Hvis motoren er tom for olje, og den skal romme 10 liter. Da er det bare å tømme den, fylle på rett mengde, så er det å putte peilepinnen neddi til den hviser fult. Lage ett merke eller en stopper der den skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Ray_D_Oh Svart 27.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Tack Wickma, men kan jag vara säker på att jag tömt alla 10 liter genom att pumpa tort i oljetråget. Finns det inte en del olja kvar i kylare och på andra ställen? Sitér dette innlegget Link to post
Jarl-Espen Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Olje filteret ditt rommer vel ca.2 liter viss det er den store typen. jeg har samme type motor som deg og jeg mener å huske at jeg fyllte ca.12 liter olje på min i fjor. Det tryggeste er vel å ringe et merkeverksted å høre med de. mvh Jarl-Espen. Sitér dette innlegget Link to post
Ray_D_Oh Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Tack Jarl-Espen. Jag tror mitt filter rymmer ca 1 liter. Om du vid tillfälle har möjlighet att mäta avståndet från där stickan går ner i röret till toppen av stickan så vore jag mycket tacksam. Mvh, Mats Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.