Jump to content

Se Tau ferja kollidere med supplybåten (film)


SF

Recommended Posts

Blåser heftig i Stavanger i dag, Tauferja fikk problemer inne i Stavanger havnebasseng.

 

http://www.aftenbladet.no/tv/Se-ferja-kollidere-med-supplybten-2898822.html

 

http://www.aftenbladet.no/lokalt/Tau-ferja-kolliderte-2898714.html

 

Ikke første gang Tau Ferja koliderer og helt sikkert ikke den siste

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Er ikke uenig slogmåken, jeg er glad båten min lå trygt og godt inne i Hillevågsvannet, det blåste heftig en stund.

 

Samtidig som Tauferja var i problemer var jeg en tur på Tauscene med kone og unger. Måtte holde ungene godt så de ikke skulle bli tatt av vinden. Et lite drivhus som stod inne på parkeringsplassen ble revet over enda av vinden.

 

Min noe sleivete kommentar til slutt var mer en betraktning om at dette ferjestrekket som tross alt går i meget smult farvann er noe overrepresentert i antall uhell.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Tror ikke det er noen truster på denne typen ferge. Den har bare en propell og ett ror i hver ende. Skipperen prøver med propell og ror forut å presse baugen bort fra det andre skipet. Dette gjør at de to propellene nærmest motarbeider hverandre, og det går derfor sakte fremover. Når baugen er forbi det andre skipet slås propell i baugen av, og roret i baugen kan dreies 180 grader slik at det peker bakover. Når ferja går vanlig forover peker altså begge ror bakover. Det er derfor litt stor avstand mellom propell og ror for å få plass til det.

Når ferja igjen skal til kai dreies begge rorene bort fra ferja og de brukes til å styre propellstrømmen både forut og akter.

Link to post

Kapteinen på Olympic Hera - supplybåten som låg i vegen - har uttalt til aftenbladet at dei ombord der målte 55 knop vind da uhellet skjedde. Sjølv var eg i Trollskogen på Hundvåg i dag og målte opp i 36 m/s som maks og 25 m/s som 6 minutts middelvind i 14-tiden i dag... Blåste godt kan man si.

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post

og roret i baugen kan dreies 180 grader slik at det peker bakover. Når ferja går vanlig forover peker altså begge ror bakover.

 

 

Dette er ikke riktig! Rorene kan ikke dreies i 180 grader. Det som er litt spesielt med denne type fartøy, er at propellen settes i seilstilling (da den ende som går som baug. Propellvingene dreies i 90 grader, slik at dem ikke yter stor motstand under normal gange. Dette gjør igjen det at det er lite vinger akterover på et likt anlegg. Det vil si at når en skal legge til kai, er det lite vinger akterover på drivende propell, mener at der er ca 20% stigning max akterover. Så når en slik ferge skal stoppe når den legger til kai, kobles den forre propellen inn for å bremse med. Den har da naturlig vis 100% stigning tilgjengelig til den vei som blir dens forrover....

 

Så om en kjøre begge propellere i FWD, altså mot hverandre, kan en i praksis kjøre diss båten sideveis ved hjelp av ror og propellstraum.

 

Ut i fra videoen, ser det ut for at det er det som det blir gjort et forsøk på....propeller kjøres mothverandre og ror brukes for å styre ferga sideveis ...

Link to post

Herregud å det blåste der.

 

Det blåste ganske heftig men det var ikke så lenge det stod på som værst så de har nok vært maksimalt uheldige.

 

Jeg var ikke så langt unna da det skjedde men med begge beina godt plantet på moderjord. Hadde kone og unger på hhv 5 mnd og 2,5 år med og var ikke høy i hatten i de værste vindkastene. Måtte holde godt i ungene så de ikke skulle ta av.

 

Etter at vi hadde kommet oss inn i lokalene til gamle Tau Bryggeri så tok vinden et drivhus som stod ute på parkeringsplassen og jevnet det med jorda :nonod: det var bra ingen stod der akkuratt da.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

ikke gear

Sikker på det?

Mener de var begynnt med egen girproduksjon i 1987, en produksjon som pågår fortsatt. Om denne ferga har gir vet jeg ikke men mener gir også ble kjøpt fra andre girleverandører.

Husker jeg rett så står G-en i f eks AXAG for gir. AX mototene ble produsert før VX (eller 28 motoren som den også kalles) som jeg tror denne ferga har.

Link to post
Dieselboy : Dette er ikke riktig! Rorene kan ikke dreies i 180 grader
Drar opp denne tråden igjen siden jeg først var innom baatplassen igår. Jeg visste at ett eller annet kunne dreies og trodde faktisk det var roret. Forklaringen til Dieselboy høres mer fornuftig ut og antar at det er riktig. Beklager feilinformasjon fra min side :wflag:
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...