SF Startet 27.November.2011 Del på Facebook Startet 27.November.2011 (redigert) Blåser heftig i Stavanger i dag, Tauferja fikk problemer inne i Stavanger havnebasseng. http://www.aftenbladet.no/tv/Se-ferja-kollidere-med-supplybten-2898822.html http://www.aftenbladet.no/lokalt/Tau-ferja-kolliderte-2898714.html Ikke første gang Tau Ferja koliderer og helt sikkert ikke den siste Redigert 27.November.2011 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
margarus Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 huffda...ser ut som trøsterne fikk kjørt seg mot vinden der ja:) Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Kanskje ikke så rart SF at Tau ferga fikk problemer under slike ekstreme forhold og med et fartøy med så stort vindfang. Stod selv til rors på et annet fartøy idag og kan love at det ikke var noen kosetur på fjorden. Godt det ikke ble personskader og lite matr. skader da. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 27.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2011 Er ikke uenig slogmåken, jeg er glad båten min lå trygt og godt inne i Hillevågsvannet, det blåste heftig en stund. Samtidig som Tauferja var i problemer var jeg en tur på Tauscene med kone og unger. Måtte holde ungene godt så de ikke skulle bli tatt av vinden. Et lite drivhus som stod inne på parkeringsplassen ble revet over enda av vinden. Min noe sleivete kommentar til slutt var mer en betraktning om at dette ferjestrekket som tross alt går i meget smult farvann er noe overrepresentert i antall uhell. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Kjetil1 Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Ser ille ut når den ligger og kaver så hjelpesløst... Synes synd på kaptein og styrmenn der som må ha hatt stressende stunder der... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
SF Svart 27.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2011 (redigert) Må ærlig innrømme at jeg er glad at jeg ikke var ombord selv med hele familien, hadde ikke vært mye høy i hatten. Noen som vet hvor lenge de kan kjøre trusterene på en slik båt før de begynner å gå varme, eller er ikke det en problemstiling? Redigert 27.November.2011 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hegra Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Tror ikke det er noen truster på denne typen ferge. Den har bare en propell og ett ror i hver ende. Skipperen prøver med propell og ror forut å presse baugen bort fra det andre skipet. Dette gjør at de to propellene nærmest motarbeider hverandre, og det går derfor sakte fremover. Når baugen er forbi det andre skipet slås propell i baugen av, og roret i baugen kan dreies 180 grader slik at det peker bakover. Når ferja går vanlig forover peker altså begge ror bakover. Det er derfor litt stor avstand mellom propell og ror for å få plass til det. Når ferja igjen skal til kai dreies begge rorene bort fra ferja og de brukes til å styre propellstrømmen både forut og akter. Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Kapteinen på Olympic Hera - supplybåten som låg i vegen - har uttalt til aftenbladet at dei ombord der målte 55 knop vind da uhellet skjedde. Sjølv var eg i Trollskogen på Hundvåg i dag og målte opp i 36 m/s som maks og 25 m/s som 6 minutts middelvind i 14-tiden i dag... Blåste godt kan man si. Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 og roret i baugen kan dreies 180 grader slik at det peker bakover. Når ferja går vanlig forover peker altså begge ror bakover. Dette er ikke riktig! Rorene kan ikke dreies i 180 grader. Det som er litt spesielt med denne type fartøy, er at propellen settes i seilstilling (da den ende som går som baug. Propellvingene dreies i 90 grader, slik at dem ikke yter stor motstand under normal gange. Dette gjør igjen det at det er lite vinger akterover på et likt anlegg. Det vil si at når en skal legge til kai, er det lite vinger akterover på drivende propell, mener at der er ca 20% stigning max akterover. Så når en slik ferge skal stoppe når den legger til kai, kobles den forre propellen inn for å bremse med. Den har da naturlig vis 100% stigning tilgjengelig til den vei som blir dens forrover.... Så om en kjøre begge propellere i FWD, altså mot hverandre, kan en i praksis kjøre diss båten sideveis ved hjelp av ror og propellstraum. Ut i fra videoen, ser det ut for at det er det som det blir gjort et forsøk på....propeller kjøres mothverandre og ror brukes for å styre ferga sideveis ... Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Åssen drift er det på denne? Elektrisk? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Singel diesel engine. Motor: 8cyl. 2T DM (Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset), 2700 brutto HK Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Herregud å det blåste der. Kan bare tenke meg hvordan det var på broa. Nei nei nei nei, faaaaaaa....... Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
littmild Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Singel diesel engine. Tenkte mest på driften av selve propellene, om det er gir, hydraulikk, elektrisk? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Det er reduksjonsgear på denne type installsjon.... tipper det er benyttet Volda gear.... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 27.November.2011 Del på Facebook Svart 27.November.2011 Herregud å det blåste der. Kan bare tenke meg hvordan det var på broa. Regne med at det var noen minutter rimelig hektisk der på broen ja ... Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2011 (redigert) Herregud å det blåste der. Det blåste ganske heftig men det var ikke så lenge det stod på som værst så de har nok vært maksimalt uheldige. Jeg var ikke så langt unna da det skjedde men med begge beina godt plantet på moderjord. Hadde kone og unger på hhv 5 mnd og 2,5 år med og var ikke høy i hatten i de værste vindkastene. Måtte holde godt i ungene så de ikke skulle ta av. Etter at vi hadde kommet oss inn i lokalene til gamle Tau Bryggeri så tok vinden et drivhus som stod ute på parkeringsplassen og jevnet det med jorda det var bra ingen stod der akkuratt da. Redigert 28.November.2011 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Seilaren Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 Været i går var ikke noe å spøre med. Selv brukte jeg stort sett hele dagen i ferjekø for å komme over Boknafjorden. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
solbris Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 Det er reduksjonsgear på denne type installsjon.... tipper det er benyttet Volda gear.... Nei Wichmann kobling, ikke gear Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.November.2011 Trang havn kan gi innstilte ferjer Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
NilsPils Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 Der hjelper det ikke å sende mor frampå dekket for å ta imot, nei...... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lnjk Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 ikke gear Sikker på det? Mener de var begynnt med egen girproduksjon i 1987, en produksjon som pågår fortsatt. Om denne ferga har gir vet jeg ikke men mener gir også ble kjøpt fra andre girleverandører. Husker jeg rett så står G-en i f eks AXAG for gir. AX mototene ble produsert før VX (eller 28 motoren som den også kalles) som jeg tror denne ferga har. Sitér dette innlegget Link to post
JaKM Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 Bow thruster Techpro Gear 2x 600:186 Lohmann & Stolterfoht Propeller 2 cp diam 3.2 m Techpro Rudder Barkemeyer Steering gear Frydenbø Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Dieselboy : Dette er ikke riktig! Rorene kan ikke dreies i 180 graderDrar opp denne tråden igjen siden jeg først var innom baatplassen igår. Jeg visste at ett eller annet kunne dreies og trodde faktisk det var roret. Forklaringen til Dieselboy høres mer fornuftig ut og antar at det er riktig. Beklager feilinformasjon fra min side Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.