Møkkalasset Startet 27.November.2011 Link til dette innlegget Startet 27.November.2011 (redigert) Som beskrevet i "Berit-tråden" så velta båten min i dag. Blir takstmann m.m. i morgen. Er det noe jeg skal være bekymret for mht motoren. Båten ligger med babord side ned og jeg anslår vinkelen til å være ca 75 grader. Tåler motoren dette? Er det noe jeg bør ta forbehold om mht takst? ( Det er en 77 hk Yanmar.) Redigert 27.November.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Ville bekymret meg mer for batteriene hvis du ikke har AGM/GEL. Syra er ingen stas å finne rundt om kring i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 27.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Det bekymrer meg også. Batteriene står i, men jeg har ikke mulighet til å ta ut disse slik båten nå ligger. De har ikke veltet, men vinkelen tilsier at noe syre kan renne ut. Hvordan tåler glassfiberen syre? Det er også noen vannslanger og ledninger i batterirommet. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 27.November.2011 Link til dette innlegget Svart 27.November.2011 Så lenge motoren ikke ramler av festene så er det bare en grise-vaske-ryddejobb. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Arny Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Alt elektrisk må skiftes om den har vært under vann.Problemene kan dukke opp etter 1-2års tid om det ikke gjøres,men det vet nok de som påtar seg forsikringsjobben.Ut med giret for å smøre opp splines og rengjøring av dempeplata er også noe som bør gjøres ++++ Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Alt elektrisk må skiftes om den har vært under vann. Ja, men nå har ikke min vært under vann. Båten velta på land den. La seg rolig over på siden, og ble liggende over natten. Båten er på verksted nå. Alle mulige skadescenarier er notert. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 28.November.2011 Link til dette innlegget Svart 28.November.2011 Du er ikke alene. Nøyaktig det samme skjedde med båten min, kommer forhåpentligvis kranbil i morra. Har i kveld fått av pressenning og stativ og lagt over ei lettpresenning. Er ikke så bekymra for motor eller annet. Går helst greit. Tipper batteriene klarer seg de også. Men lykke til skal vi ha!! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Syrebatteriet i båten min lever i beste velgående etter et døgn opp ned for 2-3 år siden, så litt "på skeiva" tåler de vel om du ikke er veldig uheldig. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
torbi Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Møkkalasset: betyr det at du får dekket på forsikring siden båten er på verksted no.? Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Møkkalasset Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 (redigert) betyr det at du får dekket på forsikring siden båten er på verksted no.? Det gjør det. Så lenge jeg har full kasko. Men det koster meg en egenandel. har vært og tømt båten for alt av løse deler idag. De fysiske skadene er jo etter måten ikke så store, men det er mange ting som man ikke tenker på. F.eks. så stod det litt vann i kjølsvinet på min båt som hos mange andre. Dette bele tilført en 3-4 liter frostvæske i forbindelse med vinteropplaget. Når båten kantrer så renner dette langsmed skutesida, også inn i tørre stuvrom. det etterlater seg en deilig hinne av frostvæske og oljesøl. Det er omfattende å få rengjort dette. I tillegg så rant jo 2-3 liter frostvæske ut av toalettskåla og dette har sprutet rundt i kabinen. Der må det også gjøres rent. Heldigvis var alt av puter og tekstiler fjernet før uhellet. (Heldigvis fordi putene var helt nye. Ville nok tenkt motsatt hvis de var gamle når likevel forsikringsselskapet skal betale.) De øvrige skadene er ødelagt vindskjerm, targabøyle, lanternemast og noen "knatt" i innredningen her og der. Det vil ikke forundre meg om taksten kommer opp i 50-60 000 kr. Redigert 29.November.2011 av Møkkalasset (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Tørr jeg spør om hvor gammel båten din er møkkalasset? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Det er j...herk når vann,olje og frostvæske flyter rundt i hele båtn , så det blir spent for det å se hvor mye penger du får fra forsikring og om du tar hele jobben og gjøre i stand igjen. eg har med følelser for deg. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Møkkalasset Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Tørr jeg spør om hvor gammel båten din er møkkalasset? Ja, det er en 1988 modell. Med nyrenovert innredning og generelt i god stand. Kjøpte den i april for 330K, og har kostet på den mellpm 30 og 40 K i utstyr. (Kartplotter, D4-varmer, ekkolodd, stereo, TV m.m.) Har en maks forsikringssum på 380 K, men om båten hadde blitt kondemnert så er det vanskelig å si hvilken utbetaling jeg ville fått i dagens marked. Takstfolka følger med på finn.no de også. Men det er en av de fineste i aldersklassen av de jeg har sett på. så det blir spent for det å se hvor mye penger du får fra forsikring og om du tar hele jobben og gjøre i stand igjen. eg har med følelser for deg. Jo, takk for sympatien. Men det er uaktuelt for meg å ta ut kontantoppgjør. Vindskjerm og targabøyle må jo byttes og da er det godt å ha et verksted å kunne kommme tilbake å klage til hvis det skulle oppstå lekkasjer. Her skal det gjøres fagmessig. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Ja like greit å la verksted gjøre med vinduer og targabøyler, de må være fin å se på også må være tett for vann ja, regne med det ordne seg fint... Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Scand 360 dc Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Min veltet den å, la seg over på siden. ikke så mye men nok til at et støtteben presset seg gjennon skroget. må til med litt støping for å få det bra igjen. ellers er båten like hel, gamle glassfibersnekker tåler en god del... Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2011 Da var taksten klar. 57 000 kr. Summen av små poster blir store. Resultatet blir bra. Med ny vindskjerm og targabøyle + lanternemast så vil båten fremstå som oppgradert. Og eventuelle motorskader er det tatt høyde for i taksten. Motoren vil bli analysert for olje på avveier m.m, motorfester vil bli sjekket og motoren vil bli linet opp på nytt om nødvendig. Godt man har kasko. Sitér dette innlegget Link to post
Halling Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Hvilket selskap og takstmann? Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Hvilket selskap og takstmann? Hvorfor spør du egentlig? Det er Terra Forsikring, navnet på takstmann husker jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Berit velta båten min også,å dykkerne velta den over te andre siden i dag, håper det går bra med motoren min og de 7 te 10 batteria eg har.. Hehehe sorry eg bare måtte Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Møkkalasset Svart 16.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2011 I dag ble båten ferdig. Takk til Agder Boats for godt håndverk. Og en takk til forsikringsselskapet som til tross for å representere en stor del av de faste kostnader i familiebudsjettet, er der når man trenger dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.