Jump to content

Hvor få kjøpt kabel til Teknoflex fjernkontroll?


fluefiskeren

Recommended Posts

Kontrollkabelen til gasspådraget er røket på vår Joda, og jeg har problemer med å finne noe reservedeler eller bruksanvisning til Teknoflex kontrollboksen.

Motoren er en VP TMD40. og båten er en 85mod.

Noen som vet hvor dette kan skaffes, og om ny kontrollboks må skaffes hvilken bør jeg gå for slik at monteringen kan utføres av en med litt mange tommeltotter :rolleyes:

Enda godt dette ikke skjedde midt i ferien, eller forrige uke i grov sjø på Bømlafjorden.

Link to post
Share on other sites

Ok, om det ikke går så må Teknoflex ha sin egen 'standard'.

 

Det tror jeg faktisk de har. I min båt var både styresnekke og kabel byttet når jeg kjøpte den, på grunn av kabelbrudd og at ikke kablene gikk om hverandre. Og om jeg ikke tar helt feil så var den gamle snekka av fabrikat Technoflex...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det sitter en litenumbraco settskrue på kanten like under den røde knappen der. Løs denne, og ta av armen. Vipp så av plastdekselet med et tynt skrujern. Så kommer du til fire skruer som holder boksen fast. Skru ut disse, så kan du vippe ut hele boksen og komme til kablene på baksiden og skifte disse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, her er det nok kabelen som har røket,hadde start på motoren for å la den gå litt mens jeg holdt på med noe arbeid i båten, i det jeg skulle gi den litt gass før jeg stoppet den fungerte ikke gassen lenger, men testet gir før jeg stoppet motoren, og det fungerer fint. Var litt av en sak du var ute for.

Kanskje vi skulle lagt inn periodisk vedlikehold på disse kablene og skiftet de ut etter et visst antall år for å hindre slike opplevelser. Som tidligere nevnt er jeg takknemlig for at dette skjedde i havna, vel fortøyd.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ligner litt på samme type som jeg har i seilbåten. Skal da være bare å gi den akslingen et (hardt) kakk med (gummi)hammer, så faller den av innover. Men kan være korrodert etter mange år.

Hvis du leter på http://www.marinepartseurope.com/en/default.aspx (Volvos reservedelsside) finner du nok sprengskisse på akkurat din kontroll. I min båt var innmaten korrodert i stykker, så erstattet den med en universal kontrollboks fra http://www.maritim.no/motor-styring/gass-og-gir/kontrollbokser/ultraflex-kontyrollboks-b-85-side , kablene har standardtilkobling, så man kan bruke universalkabler fra forskjellige leverandører.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

09022012642.jpg

 

 

For den som måtte nøste opp denne tråden senere med samme problem, denne kom som dere vil se ikke gjennom monteringshullet , men måtte skyves inn og dras ut.

Så nå blir det til å bytte ut med nytt, har gjort nytten denne nå i 27 år, men moden for utskifting.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...