janet Startet 28.November.2011 Del på Facebook Startet 28.November.2011 Hei, Har smuglest på baatplassen siden i sommer, finner mye bra å lese her. I vinter skal jeg skifte motor på en meget lett/hurtiggående båt og er ganske i villrede angående propell. Tips tas i mot med bukk og skrap. Gjerne tips om firma jeg kan henvende meg til for å få gjort en beregning mot betaling, (uten kjøp av propell). båt: one off LOA: 28' LWL: ca 22' (stilleligge) helplanende bredde: 4' 10" totalvekt: ca 1 tonn (+/- 10-15 %) motorytelse: 290 hk turtall: 5400 rpm utveksling: 1:1 tetthet på vann: 1 tonn/m**3 antatt fart: omlag 50 knop Tips tas i mot med bukk og skrap. Gjerne tips om firma jeg kan henvende meg til for å få gjort en beregning mot betaling, (uten kjøp av propell). Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
puddingen Svart 28.November.2011 Del på Facebook Svart 28.November.2011 (redigert) Den kunne jeg gjerne ønsket at du la ut bilder av Velkommen til forumet er du også Redigert 28.November.2011 av puddingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 (redigert) Hei, Prøvde det men det gikk heller dårlig. Fikk lastet opp bildene men fikk ikke limt dem inn. Redigert 29.November.2011 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 den ser ut som en av disse; lignende båt (litt mindre) sett ovenfra; Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
-morten- Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Tror du må spesifisere lit mere hvilken båt du har og hvilken motorinstalasjon! er det samme type fritthengende motor med lang aksling? er det en sånn type flatbunna båt tror jeg ikke 50 knop er oppnåelig! har den V bunn og hekkagregat? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
janet Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Den er akkurat slik som båtene på det øverste bildet. Samme type motorinstallasjon, motor på svingbrakett med lang aksel (2 meter). Motor; Toyota 2UZ-FE Helt flatbunnet, (ikke en styrelist en gang, det er faktisk ikke nødvendig). Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
hanto1 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Winrace propellers gjør slike propellberegninger. Med en slik båt kan det hende stigningen må etterjusteres litt.. Ikke akkurat Norsk A4 opplegg dette. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Nå ble jeg nysgjerrig, gitt? Skulle gjerne vite hvor det nederste bildet er tatt. Hvilken bro er det? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
janet Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Det nederste er tatt i Kanchanaburi provins i Thailand. Det er vel en av flere av de broene de kaller for Broen over Kwai (ref filmen) men som ikke er det. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Flott, ringer Winrace i morgen. De hadde jo også et skjema på sin hjemmeside. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
-morten- Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Har du importert en slik båt hit til Norge da eller har du kjøpt den her i Norge? fasinerende båter da, men lit skummelt med den propell akselen hehe.. Håper du legger ut bilder og en prosjekttråd om denne lit spessielle farkosten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rago63 Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Vanvittig prosjekt med Toyota V8 motor... -Jeg syns å huske fra filmer og reportasjer at disse elvebåtene hadde meget spesielle propeller med en veldig høy "rake" kombinert med en form som ikke er vanlig på propeller for tradisjonelle overføringer. Har du sett litt på det som har vært montert som du skal ta av, og kansje sett litt på løsninger som disse båteierne i de aktuelle land benytter i dag? -Ser liksom for meg at det som er mest aktuelt er en s.k "Surface-propell", (Arneson og/ZF-drev typer) men den vil vel gjøre båtturen til en heller våt fornøyelse under 30 knop vil jeg tro....? Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
chagall Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 . Fikk lastet opp bildene men fikk ikke limt dem inn. Nei, du må nok ha noen år på baken for å poste bilder på baatplassen.Har ikke blitt noe lettere de siste årene. Utrolig det ikke er mulig å få det enklere. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Tror ikke et så lite akterspeil får plass til overflatedrev og den mekanikken, med ror og trimsylyndre! Dette er veldig dyrt og arbeidskrevende om ikke båten på forhånd er tilrettelagt for en slik instalasjon! Dette med balangsert dreibar motor og lang aksel er jo den billigste og enkleste instalasjonen man kan få! Det er jo veldig vanlig i Asia. Vanvittig prosjekt med Toyota V8 motor... -Jeg syns å huske fra filmer og reportasjer at disse elvebåtene hadde meget spesielle propeller med en veldig høy "rake" kombinert med en form som ikke er vanlig på propeller for tradisjonelle overføringer. Har du sett litt på det som har vært montert som du skal ta av, og kansje sett litt på løsninger som disse båteierne i de aktuelle land benytter i dag? -Ser liksom for meg at det som er mest aktuelt er en s.k "Surface-propell", (Arneson og/ZF-drev typer) men den vil vel gjøre båtturen til en heller våt fornøyelse under 30 knop vil jeg tro....? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
janet Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Har du importert en slik båt hit til Norge da eller har du kjøpt den her i Norge? fasinerende båter da, men lit skummelt med den propell akselen hehe.. Håper du legger ut bilder og en prosjekttråd om denne lit spessielle farkosten! Nei, jeg har kjøpt den og jeg har den i Bangkok, (eller straks utenfor bygrensen). (Tilbringer det aller meste av fritiden der.) Tja, skummelt? Det kryr av slike motor/aksel installasjoner i Thailand. Både på båter mindre enn min og på betydelig større og tyngre båter. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 (redigert) Vanvittig prosjekt med Toyota V8 motor... -Jeg syns å huske fra filmer og reportasjer at disse elvebåtene hadde meget spesielle propeller med en veldig høy "rake" kombinert med en form som ikke er vanlig på propeller for tradisjonelle overføringer. Har du sett litt på det som har vært montert som du skal ta av, og kansje sett litt på løsninger som disse båteierne i de aktuelle land benytter i dag? -Ser liksom for meg at det som er mest aktuelt er en s.k "Surface-propell", (Arneson og/ZF-drev typer) men den vil vel gjøre båtturen til en heller våt fornøyelse under 30 knop vil jeg tro....? Den vanligste propellen på denne typen båter er en forholdsvis ordinær 2-bladet aluminiumspropell som sitter på aksel med noen spor og mutter. Det er flere båter av samme størrelse som har Toyota V8, de fleste av disse har nok 1UZ-FE motoren. Dog, de fleste har mindre motorer, en blanding av diesel og bensinmotorer konvertert til å gå på gass. Isuzu og Hino diesel motorer er ganske vanlige. 1.5 og 1.6 liter Toyota Corolla type motor (bensin eller gass) er meget vanlige. Det er mye Toyota omkring, disse motorene er svært billige i Thailand og det er lett å få tak på reservedeler etc. Det finnes noen båter som har løftet hele powertrain fra bil og over i båten, det vil si med gearkasse, clutch og det hele. Men dette er gjerne en god del større og tyngre båter. Relativt hurtiggående båter tar normalt av bilgearkasse og setter på en "standard" båtkasse (fri/revers/forover og 1:1 utveksling) og så en lang stålaksel rett på gearkassen med prop i enden. Selve drivakselen løper inne i en rørhylse. Når stoppet eller ved liten fart så ligger rørhylsen og hviler på akterspeilet. Det er hauger av båter med slike installasjoner, hauger. Det er rett og slett ordinære bilmotorer satt rett i båten på svivel/svingbrakett som er boltet fast på solide bjelker mellom (ikke så solide) spant. Og så med ny gearboks og aksel. Ingen form for marinisering. Noen tar kjølevann fra elv/kanal (de fleste) mens noen beholder vifte og radiator. De fleste går med åpne rør og fri eksos, noen få har potter. (Det er ganske klønete å montere en eller to potter.) Våt eksos har jeg rett og slett ikke sett, har selv tenkt å prøve våt eksos i stedet for potte. Redigert 30.November.2011 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Winrace propellers gjør slike propellberegninger. Med en slik båt kan det hende stigningen må etterjusteres litt.. Ikke akkurat Norsk A4 opplegg dette. Har akkurat sendt data til Winrace. Etter å ha snakket litt på telefon foreslo han følgende på strak arm; (3 eller 4)*13*13 eller (3 eller 4)*13*12 Men han skulle regne på det. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Lazyjack Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 (redigert) Jeg har reist litt med longtail boat men har liksom aldri helt forstått fordelene med dette motorarrangementet. Den eneste fordelen må være enkel montering og dermed lav pris. Støy og ergonomi kan neppe sies å være ivaretatt på en god måte, de bråker jo som et he..... og er svinaktig tunge å styre. En viss sjarm og et betydelig særpreg må de likevel kunne sies å ha. Redigert 30.November.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Jeg har reist litt med longtail boat men har liksom aldri helt forstått fordelene med dette motorarrangementet. Den eneste fordelen må være enkel montering og dermed lav pris. Støy og ergonomi kan neppe sies å være ivaretatt på en god måte, de bråker jo som et he..... og er svinaktig tunge å styre. En viss sjarm og et betydelig særpreg må de likevel kunne sies å ha. Nei, jeg har heller aldri helt skjønt hvorfor de har landet på dette, men enkelhet og pris er jo viktig. Men vitsen med å ha skruen 2 meter bak båten skjønner jeg vel egentlig ikke. Selvsagt enkelt å løfte opp av vannet og greit på grunt vann, men men. Og ja, mange (før de prøver selv) tror disse båtene er veldig manøvrerbare og enkle å håndtere, men det er de IKKE. Ganske klønete greier å kjøre, både i lav og høy hastighet. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
-morten- Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Det er jo vesentlig forskjell på lønnsnivå og økonomi i Thailand og Norge, så prisen på motoriseringa er nok kansje den største grunnen til at denne løsningen er mest vanlig! man styrer unna dyre mariniseringer når motoren står i friluft og med vifte og radiator får man vel kansje tilstrekkelig kjøling. Blir jo heller ikke all verdens belastning på såppas store motorer og relativt små lette båter. Virker ikke som om dette er så veldig god løsning for å utnytte kreftene fra motoren! Virker som mye energi går med til å piske opp vann hehe. Noen som har noen fartsmålinger på disse båtene da? jeg er ikke så sikker på at du vil kunne klare 50 knop uansett om du har en diger V8. Jeg hadde ihvertfal ikke turt å kjørt det med en sånn hehe.. håper du kommer med masse bilder og erfaringer!! Kjempetøft prosjekt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
rago63 Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 (redigert) Tror ikke et så lite akterspeil får plass til overflatedrev og den mekanikken, med ror og trimsylyndre! -Tenkte mer på propelltypen, og ikke hele aggregatet. Hvordan tenker du våt eksos i forhold til plassering og føring under vann? På en V8 må det tas ut fra to manifolder og føres sammen, så jeg ser liksom for meg at det kan bli en utfordring ikke minst med O2 følere og vann...? Redigert 30.November.2011 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
DieselDahl Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Artig sak Tipper bensinen er ganske billig borti der? 50 knuter på en sånn pram er vel i meste laget, sikkert kult med skikkelig skyv, men skroget kan vel begynne å "gå"..... og da blir det bading Til sammenligning: en Hydrolift F-23 veier vel ikke mye over tonnet og gjør nesten 50 med 4,3 V6 (225hk) Med et alpha drev med giring 1:1,65 (tror jeg) går vel den med 3x14"3/4x23" Du må ned i diameter med direkte utv. Med en motor med høyt dreiemoment hele veien kan du sikkert dra nytte av en fire eller fembladet propeller, det er nok skroget som begrenser toppfarten (eller trafikken) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 O2 sensor trenger du ikke på båtmotor, og våteksos kan godt komme ut over vann.... Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
puddingen Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Fytte katta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.