Jump to content

Propell til hurtiggående one off


janet

Recommended Posts

Det er jo vesentlig forskjell på lønnsnivå og økonomi i Thailand og Norge, så prisen på motoriseringa er nok kansje den største grunnen til at denne løsningen er mest vanlig! man styrer unna dyre mariniseringer når motoren står i friluft og med vifte og radiator får man vel kansje tilstrekkelig kjøling. Blir jo heller ikke all verdens belastning på såppas store motorer og relativt små lette båter. Virker ikke som om dette er så veldig god løsning for å utnytte kreftene fra motoren! Virker som mye energi går med til å piske opp vann hehe. Noen som har noen fartsmålinger på disse båtene da? jeg er ikke så sikker på at du vil kunne klare 50 knop uansett om du har en diger V8. Jeg hadde ihvertfal ikke turt å kjørt det med en sånn hehe.. håper du kommer med masse bilder og erfaringer!! Kjempetøft prosjekt!

 

Kjøling er normalt ikke noe problem, enten man har radiator eller tar vann fra elv/kanal.

Mye sløsing av energi her og MYE energi i pisking.

Om aksellengden er rimelig tilpasset så balanserer det hele ganske bra i høy fart,

bare et lett press oppover på styrestangen er nok til å holde prop brukbart nede

slik at man ikke pisker helt vilt.

 

Jeg har aldri brydd meg med skikkelige fartsmålinger, men skal kjøpe meg en GPS/speedo nå.

Grei å flytte mellom båter slik at jeg kan sammenligne.

Men det går i hvert fall ganske kjapt.

Jeg har en bekjent med helt maken båt (som jeg også bruker en del) med en Toyota 1UZ-FE som går på gass. Vet jo ikke hvor fort, men det går godt.

Det jeg vil få i tillegg er en noe større og sprekere motor med bensin (tør ikke gass)

og en noenlunde tilpasset propell (håper jeg).

 

Thaiene tar i stor grad aksel og propell på øyemål, man ser nesten ikke annet enn aluminium

prop. med 2 blader. På de 10 årene jeg har underholdt meg med båter i området tror jeg

kanskje at jeg har sett en 3-bladet prop 2 eller 3 ganger. Det har vært på betydelig

større deplasementsbåter.

 

Nei, det med 50 (eller 45-50) var bare et tipp fra min side.

Men hele saken med meg og fuel og det hele veier ikke mer enn 1000 kg, så noe må

det røre seg.

 

Forventer at det vil være helt greit å fyke avgårde i 45-50 med båten i åpent vann/elv,

de er faktisk ganske stabile. De slår ikke med baugen i høy fart, akselen balanserer

ut slike tendenser. Skroget er ganske stivt, spantene sitter tett.

V8 rules.

 

Link to post

-Tenkte mer på propelltypen, og ikke hele aggregatet.

 

Hvordan tenker du våt eksos i forhold til plassering og føring under vann? På en V8 må det tas ut fra to manifolder og føres sammen, så jeg ser liksom for meg at det kan bli en utfordring ikke minst med O2 følere og vann...?

 

Da jeg sa våt eksos så mente jeg vann i eksosrøret og ikke eksos i flytevannet.

 

På de to fotografiene jeg lastet inn så ser du (så vidt) eksosrørene.

I mitt tilfelle vil det bli et rør på hver side.

 

Det er forholdsvis klønete å få montert potte® på disse. Potten må være utenbords,

vil ikke ha glovarme potter inne i båten. Eneste settet er vel egentlig å montere slik

at man støtter opp vekten ved å benytte stag som er festet i akselhylsen.

Dette ser ganske stygt ut. Det er grenser for hvor mye vekt man kan belaste manifoldene med

så potte® betyr i praksis et opplegg med utenbords støtter/avstivninger.

 

På et annet forum (et thai båtforum) var det et par som foreslo å helt enkelt pumpe vann inn i eksosrørene.

Det betyr vel at fra manifold så må røret ned i en bue, danne en dyp U, før det går opp

og ut akterover. Den ene hevdet å ha gjort dette på en vannskibåt med V8 og at det tok en

god del av lyden.

Trenger ikke å dempe på langt nær så mye som på en bil. Men å ta av det værste ville være fint.

Jeg har ikke noen klare tanker om dette utover at jeg har tenkt å prøve.

 

(Ellers så er egentlig ikke dette noe stort prosjekt som sådann. Dette er en ganske A4 installasjon på en A4 båt etter de lokale forholdene.

De eneste avvikene fra A4 blir propell og mulig våt eksos.)

V8 rules.

 

Link to post

Artig sak :thumbsup: Tipper bensinen er ganske billig borti der? 50 knuter på en sånn pram er vel i meste laget, sikkert kult med skikkelig skyv, men skroget kan vel begynne å "gå"..... og da blir det bading :giggle:

Til sammenligning: en Hydrolift F-23 veier vel ikke mye over tonnet og gjør nesten 50 med 4,3 V6 (225hk) Med et alpha drev med giring 1:1,65 (tror jeg) går vel den med 3x14"3/4x23"

Du må ned i diameter med direkte utv. Med en motor med høyt dreiemoment hele veien kan du sikkert dra nytte av en fire eller fembladet propeller, det er nok skroget som begrenser toppfarten (eller trafikken)

 

Bensin (95/96/98 og deromkring) koster rundt 8 kroner.

Diesel koster rundt 6 kroner.

En ganske stor gassbeholder (som man kan kjøre i timesvis på) koster ca 60 kroner.

 

Ad dreiemoment:

Egentlig så hadde jeg mest lyst på en Toyota 1VD-FTV, det er en 4,5 liter V8 diesel

som brukes (bl a) i Toyota Landcruiser. Jeg har brukt ukesvis på å lete etter en slik

i bruktmarkedene uten hell.

Fordelene ville være meget bra dreiemoment over et bredt spekter av turtallet.

Billigere i drift.

Mindre brannfare.

Høyeste ytelse ved meget lavere turtall.

 

Toyota Landcruiser er meget kostbar i Thailand (fordi den ikke bygges i Thailand er det

skyhøy toll på den). Det er vel derfor jeg ikke har funnet slike motorer.

Tar de den motoren i bruk i de Toyota Pickupene evt Lexus'er som bygges i Thailand

så burde det bli mange slike på markedene.

 

Toyota bensin V8ere er ganske billige, brukte altså.

Helt komplett motor med "alt" koster i størrelsesorden 6000 kroner +/- 1000 kroner.

V8 rules.

 

Link to post

Flott, ringer Winrace i morgen. De hadde jo også et skjema på sin hjemmeside.

 

For de som måtte være interessert:

 

Fikk en e-post fra Winrace i dag der de sier omtrent som følger;

 

Ikke mulig å gjøre en beregning da datagrunnlag mangler, men basert på erfaring foreslås;

 

3-blader, cup og progressiv stigning

for 45 knop; 11" eller 12" stigning

for 50 knop; 13" stigning

for 55 knop; 14" stigning

diameter; 12" eller 13"

 

Som underlag antok de normal-slipp og helt neddykning av propell.

 

(Imidlertid er nok ikke prop. helt neddykket, det piskes betydelig.)

 

Tja, prøver meg vel med 3*13*13 og ser hva som skjer.

V8 rules.

 

Link to post

.. har liksom aldri helt forstått fordelene med dette motorarrangementet..

.... og er svinaktig tunge å styre.....

Den som har sett disse båtene på elvene i Thailand skjønner at det med å kunne løfte propellen er ekstremt viktig. For de som vil ha seg en opplevelse med disse båtene kan jeg sterkt anbefale å ta longtailbåt fra Chiangrai til Thaton nær Burmagrensen og tilbake igjen. Der kjøres det slalom i full speed gjennom strykene mellom steinene. Båtførerne er vokst opp her og kjenner hver eneste stein. De står på for fullt og regner med at skjebnen er bestemt på forhånd, så det spiller liten rolle om de tar sjanser.

 

Sammen med sønnen min dro jeg nedover elven med kano i fjor. Vi gikk stadig på undervannssteiner og veltet. Etter hvert lærte vi å se hvor longtailbåtene kjørte og følge ruten deres i strykene. Mer om dette her:

 

https://baatplassen.no/i/topic/84530-med-kano-paa-khok-river-i-thailand/

http://www.facebook.com/profile.php?id=579376640&sk=photos

 

I vinter håper jeg å få tid til en slik båttur opp og ned elven med videokamera. Og så blir det ny kanotur i mars, men da på en annen elv...

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg var i Kanchanaburi, Thailand, i gaar og bestilte ny baat.

De begynner bygging tidlig i februar og baaten blir ferdig i siste halvdel av mars.

 

Naa begynner jakten paa en hovelig Toyota V8.

 

 

 

Forovrig;

 

Hva angaar slike GPS/speedometere,

de jeg har sett hittil viser fart og kurs.

Er det noen slike GPS/speedo som ogsa kan vise utseilt distanse,

eller som har kilometerteller om du vil.

V8 rules.

 

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jaha,

da er baaten ferdig og paa vannet.

 

Innkjop av motor/gearkasse trolig denne uken.

Det blir en Toyota 1UZ 4 liter V8 bensin motor, finner ikke hovelige dieselmotorer i bruktmarkedet.

 

Aksellengden blir ca 4,2 meter.

Baaten er 8,9 meter lang og storste bredde er 1,54 meter (det er helt bak paa hekken)

 

Testkjoring i begynnelsen/midten av juni tenker jeg.

 

Det tar ganske lang tid aa produsere selve drivakselen.

V8 rules.

 

Link to post

Det er en bildeknapp når du skriver et innlegg. Kopier linken fra bildearkivet og sett inn via bildeknappen., mulig det er litt forandret etter oppdateringa.. Evt bare legg linken inn i innlegget.

Spennende båt:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Du skiller deg hvertfall ut i Norge med den der:) morsom sak!

 

jo,

men har tenkt aa ha den i Thailand,

den skiller seg en hel del ut her ogsaa, selve navnet paa baaten er spesielt, folk ser 3 ganger,

og paint jobben er helt annerledes enn det som er normalt her

 

 

forovrig,

motor ble innkjopt sist fredag, det gaar fremover....

V8 rules.

 

Link to post
  • 6 måneder senere...

noen bilder av kjerra i sin hjemmehavn

 

tja, det var det da, hvordan faar jeg lagt bilder inn i et innlegg, (opplasting til arkivet gikk OK).

 

anyway,

 

kjerra er 8,9 meter lang

driveshaft er 175 tommer (fra hekken og akterover)

match weight med alt stash for touring er ca 900 kilo

max beam er 154 cm

 

naavaerende screw er 2 blad 12 inch diameter og 22 inch stigning

 

speed;

 

22 knop ved 2000 rpm

32 knop ved 3000 rpm

40 knop ved 3800 rpm

 

engine max er 260/270 hp ved 5400 rpm

 

gear utveksling er 1:1

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...