Sjøga Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Selvsagt enkelt å løfte opp av vannet og greit på grunt vann, men men. ha ha funker greit på grunt vann ja Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Det er jo vesentlig forskjell på lønnsnivå og økonomi i Thailand og Norge, så prisen på motoriseringa er nok kansje den største grunnen til at denne løsningen er mest vanlig! man styrer unna dyre mariniseringer når motoren står i friluft og med vifte og radiator får man vel kansje tilstrekkelig kjøling. Blir jo heller ikke all verdens belastning på såppas store motorer og relativt små lette båter. Virker ikke som om dette er så veldig god løsning for å utnytte kreftene fra motoren! Virker som mye energi går med til å piske opp vann hehe. Noen som har noen fartsmålinger på disse båtene da? jeg er ikke så sikker på at du vil kunne klare 50 knop uansett om du har en diger V8. Jeg hadde ihvertfal ikke turt å kjørt det med en sånn hehe.. håper du kommer med masse bilder og erfaringer!! Kjempetøft prosjekt! Kjøling er normalt ikke noe problem, enten man har radiator eller tar vann fra elv/kanal. Mye sløsing av energi her og MYE energi i pisking. Om aksellengden er rimelig tilpasset så balanserer det hele ganske bra i høy fart, bare et lett press oppover på styrestangen er nok til å holde prop brukbart nede slik at man ikke pisker helt vilt. Jeg har aldri brydd meg med skikkelige fartsmålinger, men skal kjøpe meg en GPS/speedo nå. Grei å flytte mellom båter slik at jeg kan sammenligne. Men det går i hvert fall ganske kjapt. Jeg har en bekjent med helt maken båt (som jeg også bruker en del) med en Toyota 1UZ-FE som går på gass. Vet jo ikke hvor fort, men det går godt. Det jeg vil få i tillegg er en noe større og sprekere motor med bensin (tør ikke gass) og en noenlunde tilpasset propell (håper jeg). Thaiene tar i stor grad aksel og propell på øyemål, man ser nesten ikke annet enn aluminium prop. med 2 blader. På de 10 årene jeg har underholdt meg med båter i området tror jeg kanskje at jeg har sett en 3-bladet prop 2 eller 3 ganger. Det har vært på betydelig større deplasementsbåter. Nei, det med 50 (eller 45-50) var bare et tipp fra min side. Men hele saken med meg og fuel og det hele veier ikke mer enn 1000 kg, så noe må det røre seg. Forventer at det vil være helt greit å fyke avgårde i 45-50 med båten i åpent vann/elv, de er faktisk ganske stabile. De slår ikke med baugen i høy fart, akselen balanserer ut slike tendenser. Skroget er ganske stivt, spantene sitter tett. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 -Tenkte mer på propelltypen, og ikke hele aggregatet. Hvordan tenker du våt eksos i forhold til plassering og føring under vann? På en V8 må det tas ut fra to manifolder og føres sammen, så jeg ser liksom for meg at det kan bli en utfordring ikke minst med O2 følere og vann...? Da jeg sa våt eksos så mente jeg vann i eksosrøret og ikke eksos i flytevannet. På de to fotografiene jeg lastet inn så ser du (så vidt) eksosrørene. I mitt tilfelle vil det bli et rør på hver side. Det er forholdsvis klønete å få montert potte® på disse. Potten må være utenbords, vil ikke ha glovarme potter inne i båten. Eneste settet er vel egentlig å montere slik at man støtter opp vekten ved å benytte stag som er festet i akselhylsen. Dette ser ganske stygt ut. Det er grenser for hvor mye vekt man kan belaste manifoldene med så potte® betyr i praksis et opplegg med utenbords støtter/avstivninger. På et annet forum (et thai båtforum) var det et par som foreslo å helt enkelt pumpe vann inn i eksosrørene. Det betyr vel at fra manifold så må røret ned i en bue, danne en dyp U, før det går opp og ut akterover. Den ene hevdet å ha gjort dette på en vannskibåt med V8 og at det tok en god del av lyden. Trenger ikke å dempe på langt nær så mye som på en bil. Men å ta av det værste ville være fint. Jeg har ikke noen klare tanker om dette utover at jeg har tenkt å prøve. (Ellers så er egentlig ikke dette noe stort prosjekt som sådann. Dette er en ganske A4 installasjon på en A4 båt etter de lokale forholdene. De eneste avvikene fra A4 blir propell og mulig våt eksos.) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Artig sak Tipper bensinen er ganske billig borti der? 50 knuter på en sånn pram er vel i meste laget, sikkert kult med skikkelig skyv, men skroget kan vel begynne å "gå"..... og da blir det bading Til sammenligning: en Hydrolift F-23 veier vel ikke mye over tonnet og gjør nesten 50 med 4,3 V6 (225hk) Med et alpha drev med giring 1:1,65 (tror jeg) går vel den med 3x14"3/4x23" Du må ned i diameter med direkte utv. Med en motor med høyt dreiemoment hele veien kan du sikkert dra nytte av en fire eller fembladet propeller, det er nok skroget som begrenser toppfarten (eller trafikken) Bensin (95/96/98 og deromkring) koster rundt 8 kroner. Diesel koster rundt 6 kroner. En ganske stor gassbeholder (som man kan kjøre i timesvis på) koster ca 60 kroner. Ad dreiemoment: Egentlig så hadde jeg mest lyst på en Toyota 1VD-FTV, det er en 4,5 liter V8 diesel som brukes (bl a) i Toyota Landcruiser. Jeg har brukt ukesvis på å lete etter en slik i bruktmarkedene uten hell. Fordelene ville være meget bra dreiemoment over et bredt spekter av turtallet. Billigere i drift. Mindre brannfare. Høyeste ytelse ved meget lavere turtall. Toyota Landcruiser er meget kostbar i Thailand (fordi den ikke bygges i Thailand er det skyhøy toll på den). Det er vel derfor jeg ikke har funnet slike motorer. Tar de den motoren i bruk i de Toyota Pickupene evt Lexus'er som bygges i Thailand så burde det bli mange slike på markedene. Toyota bensin V8ere er ganske billige, brukte altså. Helt komplett motor med "alt" koster i størrelsesorden 6000 kroner +/- 1000 kroner. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 2.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Flott, ringer Winrace i morgen. De hadde jo også et skjema på sin hjemmeside. For de som måtte være interessert: Fikk en e-post fra Winrace i dag der de sier omtrent som følger; Ikke mulig å gjøre en beregning da datagrunnlag mangler, men basert på erfaring foreslås; 3-blader, cup og progressiv stigning for 45 knop; 11" eller 12" stigning for 50 knop; 13" stigning for 55 knop; 14" stigning diameter; 12" eller 13" Som underlag antok de normal-slipp og helt neddykning av propell. (Imidlertid er nok ikke prop. helt neddykket, det piskes betydelig.) Tja, prøver meg vel med 3*13*13 og ser hva som skjer. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
NilsPils Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 (redigert) .. har liksom aldri helt forstått fordelene med dette motorarrangementet.. .... og er svinaktig tunge å styre..... Den som har sett disse båtene på elvene i Thailand skjønner at det med å kunne løfte propellen er ekstremt viktig. For de som vil ha seg en opplevelse med disse båtene kan jeg sterkt anbefale å ta longtailbåt fra Chiangrai til Thaton nær Burmagrensen og tilbake igjen. Der kjøres det slalom i full speed gjennom strykene mellom steinene. Båtførerne er vokst opp her og kjenner hver eneste stein. De står på for fullt og regner med at skjebnen er bestemt på forhånd, så det spiller liten rolle om de tar sjanser. Sammen med sønnen min dro jeg nedover elven med kano i fjor. Vi gikk stadig på undervannssteiner og veltet. Etter hvert lærte vi å se hvor longtailbåtene kjørte og følge ruten deres i strykene. Mer om dette her: https://baatplassen.no/i/topic/84530-med-kano-paa-khok-river-i-thailand/ http://www.facebook.com/profile.php?id=579376640&sk=photos I vinter håper jeg å få tid til en slik båttur opp og ned elven med videokamera. Og så blir det ny kanotur i mars, men da på en annen elv... Redigert 4.Desember.2011 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
MT. Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 I vinter håper jeg å få tid til en slik båttur opp og ned elven med videokamera. Og så blir det ny kanotur i mars, men da på en annen elv... Håper på video og bilder, Nils. Alltid underholdende med dine reportasjer. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
janet Svart 24.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Desember.2011 Jeg var i Kanchanaburi, Thailand, i gaar og bestilte ny baat. De begynner bygging tidlig i februar og baaten blir ferdig i siste halvdel av mars. Naa begynner jakten paa en hovelig Toyota V8. Forovrig; Hva angaar slike GPS/speedometere, de jeg har sett hittil viser fart og kurs. Er det noen slike GPS/speedo som ogsa kan vise utseilt distanse, eller som har kilometerteller om du vil. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Jaha, da er baaten ferdig og paa vannet. Innkjop av motor/gearkasse trolig denne uken. Det blir en Toyota 1UZ 4 liter V8 bensin motor, finner ikke hovelige dieselmotorer i bruktmarkedet. Aksellengden blir ca 4,2 meter. Baaten er 8,9 meter lang og storste bredde er 1,54 meter (det er helt bak paa hekken) Testkjoring i begynnelsen/midten av juni tenker jeg. Det tar ganske lang tid aa produsere selve drivakselen. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 hmmm, tenkte jeg skulle legge inn noen bilder, men det gikk ikke tyverr. Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 tja,har i hvert fall faatt bildene opp i mitt billedarkiv, saa var det derfra til et innlegg da......... Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
glalaks Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Det er en bildeknapp når du skriver et innlegg. Kopier linken fra bildearkivet og sett inn via bildeknappen., mulig det er litt forandret etter oppdateringa.. Evt bare legg linken inn i innlegget. Spennende båt:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
janet Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 (redigert) https://baatplassen.n...6/zdsc04531.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04531.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04530.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04529.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04528.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04527.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04526.jpg https://baatplassen.n...6/zdsc04525.jpg fant ingen billed knapp, saa da faar det bli slik. Redigert 16.Mai.2012 av janet (see edit history) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
glalaks Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Du skiller deg hvertfall ut i Norge med den der:) morsom sak! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Ankerdrammen Svart 16.Mai.2012 Del på Facebook Svart 16.Mai.2012 Riktig svar: Taiane liker ikke å bli bløte på beina. Derfor har dem proppen så langt bak. Det er jo langrunt overalt. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2012 Du skiller deg hvertfall ut i Norge med den der:) morsom sak! jo, men har tenkt aa ha den i Thailand, den skiller seg en hel del ut her ogsaa, selve navnet paa baaten er spesielt, folk ser 3 ganger, og paint jobben er helt annerledes enn det som er normalt her forovrig, motor ble innkjopt sist fredag, det gaar fremover.... Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 26.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2012 noen bilder av kjerra i sin hjemmehavn tja, det var det da, hvordan faar jeg lagt bilder inn i et innlegg, (opplasting til arkivet gikk OK). anyway, kjerra er 8,9 meter lang driveshaft er 175 tommer (fra hekken og akterover) match weight med alt stash for touring er ca 900 kilo max beam er 154 cm naavaerende screw er 2 blad 12 inch diameter og 22 inch stigning speed; 22 knop ved 2000 rpm 32 knop ved 3000 rpm 40 knop ved 3800 rpm engine max er 260/270 hp ved 5400 rpm gear utveksling er 1:1 Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 26.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2012 Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 26.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.November.2012 kul sak, sto som fjell, helt flatbunnet, ingen styrekjol, longtailen gjor det som skal til gaar som lynet, helt utrolig akselerasjon tenker 50 knop er easy innen rekkevidde, men torr ikke gaa over 40 med kalesjen oppe Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.