Olav Lund Jensen Startet 29.November.2011 Del på Facebook Startet 29.November.2011 Heisann! Da legger jeg inn min første tråd på båtplassen. Driver og skal skifte alt elektrisk ombord i en Beneteau First 31.7 seilbåt og trenger råd og tips. Kommer til å legge inn fremdrift og bilder i denne tråden etter hvert som jeg holder på med dette. Håper på å få innspill og erfaringer da jeg har lite erfaring med båter. Båten er en ikke mer enn ca. 10 år så det elektriske er i forholdvis grei stand. Men siden jeg er utdannet innen elektro og jobber i oljebransjen der det settes strengere krav til anlegget og ikke minst utførelsen av dette, ønsker jeg å få et bedre anlegg for min egen del og ikke minst ved tanke på feilsøking. Har allerede hatt noen problemer med lys og jordfeil. Kort oppsummert vil følgende endringer bli gjort: -Skikkelige kabler som er fortinnet -Skikkelig tversnitt på alle kabler -Rekkeklemmer og gode tegninger (letter feilsøking) -Flere kurser enn nåværende anlegg (har 9 kurser nå) -All strømfordeling skal gå fra panelet ved kartbord. Ikke hente ut strøm fra letteste vei slik det er i dag. -Lukkede batterier -LED lys -Skikkelige kabelsko -Intelligent lading -Batteriovervåking -Nytt landstrømsanlegg for AGM batterier og flere 230 volt kontakter Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 29.November.2011 Del på Facebook Svart 29.November.2011 Velkommen til båtplassen. Du blir ikke arbeidsløs med det første, ser jeg. Legg ut masse bilder og kom med spørsmål, så får du svar fra de mange eksperter og andre her. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Olav Lund Jensen Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Her er noen bilder av anlegget: Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 29.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2011 Det jeg har gjort til nå er å rive mesteparten av det gamle anlegget. Samtidig har jeg fått oversikt hvordan alt er koblet og laget tegninger på dette. Alle kabler er tapet sammen i svære stive bunter som gjorde at jeg måtte bruke masse tid på å fjerne tape. Det blir litt ledning: Kabling mellom styrbord og babord side var vanskelig å få trukket ut. Men fikk det til etterhvert ved å få trukket ut kabler på midten først, dvs med masten. Har trukket i trekkefjær alle plasser jeg har fjernet kabler. Her er mesteparten av kabling fjernet. De svarte som ses igjen er til instrumenter. Dem skal ikke skiftes. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 30.November.2011 Del på Facebook Svart 30.November.2011 Javel kjære kollega! Velkommen til båtplassen! Jeg har selv gjort mye av de samme modifikasjonene i min 2008 Hanse, mine erfaringer/tips er følgende: Hos meg er alt basert på Sterling Power, noe jeg er godt fornøyd med. Det finnes nok imidlertid systemer som er både dyrere og bedre. - Ah-meter. Dette er et must, uansett ladesystem og batteritype! - PDAR ekstern laderegulator. - ProSplit ladefordeler/batteriskiller. - 1250CED 50A landstrømlader. (Denne er vel på vei til å fases ut i disse dager?) - Noratel skilletrafo. - LED nattbelysning. - Følgende kurser koblet utenom hovedsikring på forbruksbanken: 1. Belysning motorrom, LED. (Automatisk av/på) 2. Belysning stuerom, LED. (Lokalt bryter med planer om å få på plass noe automatikk.) 3. Minne på radio. 4. Lader til bærbar VHF. 5. Lader til Simrad fjernkontroll. 6. Alarm. *7. Automatisk lensepumpe i kjølsvinet. - 12V uttak i flertall! Jeg har valgt å bruke en variant hvor man kan "vri" hunnpluggen i låsestilling; slik at ting ikke faller utav pluggene under seilas. Videre har jeg montert en 1/1 bølgelengde FM-antenne på akterstaget (Dyneema) samt en kombinert VHF/GSM Comrod antenne i mastetoppen med RG-213 opp. En ProSplit AIS/VHF splitter (aktiv) for å kunne bruke én antenne til både VHF og AIS. LED lanterner rund baut + LED dekkslys. LED dimmere på innvendig belysning, samt fjernstyrt gassventil med gassensor tilkoblet samme kursen. Digitalt styrepanel til Eberspächeren, slik at denne også kan fjernstyres* vha alarmen ved hjelp av tekstmelding. *Har også fått på plass et NMEA2000 interface til motoren, slik at jeg kan hente ut oljetrykk og kjølevannstemperatur på kartplotter/instrumenter i cockpit + PC. * Ikke 100% ferdigstillt enda... Til våren blir det nok nye AGM batterier - og bare det. Usikker på om det blir 4x100Ah, 125Ah eller muligens 150Ah. Kanskje vi kan handle på kvantumsrabatt? Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 30.November.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2011 Her var det mye snadder ja. Jeg må ta meg en tur å kikke på båten din om det er ok? Har hørt mye forskjellig om Sterling, men det er noe jeg har vurdert. Ellers tenker jeg på Balmar og Victron. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 1.Desember.2011 Del på Facebook Svart 1.Desember.2011 Et imponerende prosjekt du har gått løs på! Jeg har eid en maken båt, og jeg er enig i at el opplegget ikke er perfekt fra fabrikken. Det er mer å betrakte som et skjærereir. Dårlig merket og dårlig dokumentert. Likevel opplevde jeg ikke noen store problemer med anlegget. Båten var fra 2000. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
shaukaas Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 (redigert) Her var det mye snadder ja. Jeg må ta meg en tur å kikke på båten din om det er ok? Har hørt mye forskjellig om Sterling, men det er noe jeg har vurdert. Ellers tenker jeg på Balmar og Victron. Det må du gjerne; gjerne ring meg neste uke - båten ligger bare et steinkast unna din hjemmehavn. Skulle jeg valgt laderegulator i dag, hadde jeg nok gått for Balmar. Sjekk med electromarine her i Stavanger. Årsaken er i bunn og grunn bedre muligheter for egen tilpasning av ladeprogram, slik at man i fremtiden kan få optimal lading av nye batterityper - f.eks. LiFePo4. Tror imidlertid jeg går for AGM nå i første omgang; huskjøp krever budsjettkutt i båtholdet! Landstrømladeren til Sterling er jeg imidlertid svært tilfreds med; denne har stort sett stått tilkoblet hele året uten problemer. Den nye modellen som erstatter den jeg har ombord, ser ut til å være enda mer fancy. Mye lader for pengene tør jeg å påstå! Jörg tilbyr dessuten eksepsjonelt god kundeservice - ihvertfall er dette min erfaring! Dimensjonering av ladekabler og sånt trenger jeg vel neppe nevne til deg; på min båt er dette etter boka for dårlig - men fungerer i praksis greit. Den største utfordringen har vært nok kjøling til dynamoen; noe som ble løst med en motorromsvifte nr 2 nå i sommer - som gir "tvungen" lufting av dynamohuset. (Har dessverre ikke bilder.) Tidligere ble ladingen faktisk dårligere med ekstern laderegulator; på grunn av at denne kuttet ladingen når temperaturen ble for høy. På mange seilbåter er det for dårlig luftig i motorkassen, samt mange av dynamoene (min) har svært dårlig kjøleløsning. Ekstern laderegulator er etter mitt syn et must, men med det forbehold at alle aspekter blir tatt med. (Her finnes det sikkert 1000 tråder på forumet om diverse om/men osv.) Mitt utgangspunkt er strømforsyning nok til en 2-3 dagers seilas uten lading (kartplotter, autopilot, instrumenter, belysning/lanterner, varmeapparat og kjøleboks), samt mulighet for å kunne ligge i uthavn tilsvarende lenge. Dagsforbruket på tur ligger på rundt 50-60Ah i døgnet, uten at vi da tenker på strømsparing. Dagens løsning med 2x110Ah åpne bly/syre fungerer derfor ikke tilfredsstillende. Vurderer derfor litt hva jeg skal installere til våren, både med tanke på vektfordeling (verftet har montert alle batterier i babord benk), gassing ved lading og ikke minst ladekarakteristikk og kapasitet. En annen fordel med AGM er jo at disse er relativt tette; greit i en seilbåt. 4x150Ah gir (80% utladning på AGM) 480Ah disponibelt - noe som bør holde. Om det er plass til dette blir imidlertid noe annet. Dessuten kommer den vesle 60A Hitachi'en til å få et hardt liv fremover... Denne får stå så lenge den lever, så får vi se hva som eventuelt kan erstatte den når dens dager er talte. Det er en Dufour i Trondheim som installert LiFePo4 for 1-2 år siden; er det noen som vet hvilke erfaringer eieren av båten har høstet? EDIT: Så plutselig denne tråden! Redigert 2.Desember.2011 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 11.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2011 (redigert) Heisann! Driver for tiden og planlegger nytt utstyr som skal inn. Skal ut å reise i forbindelse med jobben snart og får dermed ikke jobbet i båten. Prioritet blir å finne løsninger og utstyr. Har kommet frem til følgende foreløpig: BATTERILADER: Da jeg skal bruke AGM batterier og båten ligger med strøm på hele tiden trenger jeg en lader som ikke ødelegger batteriene. Foreløpig valgt Victron Phoenix 12/50 som har adaptiv lading. BATTERIER: Litt usikker på hvor stor kapasitet jeg trenger eller hvor jeg skal plassere batterier. Tenker jeg plasserer startbatteri i motorrom der de 2 gamle stod. Har foreløpig valgt et 66 Ah Victron AGM batteri her. Forbruksbatterier tenker jeg å plassere under benker på babord side. Men er ikke all verden plass her i høyden. Har beregnet at jeg kan få 4 stk 90Ah batterier her (350x167x183, LxBxH) eller 3-4 stk 110Ah (330x171x220) eller 3 stk 130Ah (410x176x227). Litt usikker på hva jeg skal gå for her ? Er det forskjell på å bruke flere små kontra færre store ? BATTERIOVERVÅKING: Victron BMV 602 kan overvåke 2 banker og er foreløpig satt opp her. LANDSTRØM: Her skal jeg ha en kurs for hver av følgende, som jeg skal ha tilgang til slik at de blir brukt som brytere også: -Stikk over kartbord og bysse -Batterilader -VV bereder -Stikk for avfukter (Munters MG50 montert i akterkabin). Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med jordingsproblematikk. Har hørt noen mener at kun VV bereder trenger skilletrafo da den er det eneste som kan ha kontakt med sjø. Er i utgangspunktet ikke så lyset å ha en stor/tung trafo montert i båten. Annen løsning er å bruke en zinc saver. LADING: Har snakket med 2 forhandlere av utstyr her og begge er imot å sette inn fancy og dyre laderegulatorer da 14,4 volt ikke gjør skade ved kjøring under 40 timer. I og med dette er en seilbåt så går ikke motoren så lenge om gangen, men hender jo den kan gå 12-15 timer på en dag. Dette skulle uansett ikke være noe problem. Vurderte å sette inn en dynamo fra Balmar, men dette ville kreve en bredere rem, ombygging og den vil ta flere hk. Har kun 18 hk motor. LADEFORDELING: Usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Ønsker et anlegg som er minst mulig komplekst og som dermed funker når jeg trenger det. Et alternativ er å sette inn et rele og brytere fra f.eks. BEP eller velge noen av løsningene til f.eks. Victron, cyrix rele. Dette er hovedtinga jeg må få på plass. Setter pris på tilbakemeldinger og erfaringer. Er relativt grønn på landstrømsanlegg og båtelektrisk, men leser meg opp så masse jeg kan. Foruten dette driver jeg å lager tegninger på alt elektrisk og beregner hvor mye kabel jeg trenger. Kommer til å bruke Radox 125. Fortsatt god helg! Redigert 11.Desember.2011 av Olav Lund Jensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 (redigert) BATTERILADER: Da jeg skal bruke AGM batterier og båten ligger med strøm på hele tiden trenger jeg en lader som ikke ødelegger batteriene. Foreløpig valgt Victron Phoenix 12/50 som har adaptiv lading. Helt sikkert en kanonlader! Har du litt info/datasheet samt pris på denne? Hva ligget det i begrepet adaptiv lading, egentlig? Har denne galvanisk skille mellom "inn" og "utgang?" BATTERIER: Litt usikker på hvor stor kapasitet jeg trenger eller hvor jeg skal plassere batterier. Tenker jeg plasserer startbatteri i motorrom der de 2 gamle stod. Har foreløpig valgt et 66 Ah Victron AGM batteri her. Bør gjøre susen - noen spesiell grunn til at du har valgt akkurat Victron batteri? For min egen del har jeg vurdert et Optima eller Maxxima batteri; men er litt usikker på hvordan dette trives med samme ladeforløp som for et AGM batteri. Forbruksbatterier tenker jeg å plassere under benker på babord side. Men er ikke all verden plass her i høyden. Har beregnet at jeg kan få 4 stk 90Ah batterier her (350x167x183, LxBxH) eller 3-4 stk 110Ah (330x171x220) eller 3 stk 130Ah (410x176x227). Litt usikker på hva jeg skal gå for her ? Er det forskjell på å bruke flere små kontra færre store ? Kanskje vi skal gå til "samkjøp" av batterier; jeg har omtrent samme utfordringene selv. Hvorvidt det er noen fordeler/ulemper med store eller små batterier rent teknisk sett er jeg usikker på, men det er ihvertfall letter å håndtere/plassere mindre batterier. Samtidig er det jo lettere å ha færre batterier å holde "styr på." Har du tenkt noe på hvordan det blir med vektfordeling? Min båt er rimelig "skakk" blant annet på grunn av dette; så jeg vurderer å ha 50/50 fordeling mellom bb/sb benk. Har du vurdert å skille disse ut i f.eks. to separate banker, eller kjøre alt i én og samme forbruksbank? Har du ankervinsj og denslags ombord? BATTERIOVERVÅKING: Victron BMV 602 kan overvåke 2 banker og er foreløpig satt opp her. Har du vurdert den "nye" saken fra BEP med fargeskjerm, samt med mulighet for å overvåke tanknivå mm? Koster ca. 4 båtpenger hos Seatronic! Dersom denne hadde vært på markedet den gang jeg installerte Ah-meter hadde det ikke vært tvil. Dagens løsning ser skikkelig "tekniker" ut, med sitt særegne design og "greit nok" brukergrensesnitt. Sterling sin viser hvor mye du HAR brukt (altså -xx Ah) i stedet for å vise hvor MYE DU HAR IGJEN. Som elektromann er dette enkel matematikk, men kanskje ikke like selvsagt dersom jeg var sosionom, tømrer eller politi. (Håper jeg greier å få frem poenget uten å tråkke noen på tærne her... ) LANDSTRØM: Her skal jeg ha en kurs for hver av følgende, som jeg skal ha tilgang til slik at de blir brukt som brytere også: -Stikk over kartbord og bysse -Batterilader -VV bereder -Stikk for avfukter (Munters MG50 montert i akterkabin). Litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med jordingsproblematikk. Har hørt noen mener at kun VV bereder trenger skilletrafo da den er det eneste som kan ha kontakt med sjø. Er i utgangspunktet ikke så lyset å ha en stor/tung trafo montert i båten. Annen løsning er å bruke en zinc saver. VVB er jo nok et moment å ta med i betraktningen; men landjord skal være tilkoblet batteri minus ihht CE - slik jeg har tolket dette. Slik er det ihvertfall utført på min båt, men hvor lenge dette har vært praksis vet jeg ikke. Således har man jo mulighet for å skru av VVB/denne brukes jo relativt sjelden - og i korte tidsintervall? Ta en prat med Henning inne på kontoret, du. Dersom du ikke handler skilletrafo dagen etterpå, får du ta turen opp til meg i 3 etasje. Ihvertfall på nyere båter, som f.eks. min tyskproduserte Hanse, er det såvidt meg bekjent et krav ihht CE at landjord skal ha forbindelse til "chassis" og motor. I en glassfiberbåt blir jo dette i praksis kun motor/drev. Årsaken er enkel: for å eliminere potensialforskjeller. Dette eliminerer jo et potensialt farlig problem: Farlig høye "berøringsspenninger." Samtidig introduserer det et nytt: Tæring og galvanisk korrosjon. I mitt tilfelle hvor det ble målt rundt 50 Volt (Husker dessverre ikke om dette var like eller vekselspenning) mellom landjord og sjøjord, vil ikke en Zink Saver være "god nok." Slik jeg har forstått konstruksjonen på disse er det basert på en diodebasert likeretterbro. Uten å være noen ekspert på emnet ser jeg for meg 2x0,6V spenningsfall over diodene, altså ikke nok i alle tilfeller. Videre vil diodene slippe gjennom en liten lekkasjestrøm for hver periode på grunn av "forsinkelse" internt. Mener å ha lest det på dette forumet, men her er det helt sikkert noen som har mer og bedre informasjon enn hva jeg greier å gjengi! En Zink Saver vil nok kunne løse mange av problemene, men jeg ser ikke på dette som noe fullgod løsning - ei heller det å "klippe" landjorden som mange gjør. For min del var det "sikreste" alternativet som stod igjen en skikkelig skilletrafo - en mekanisk sådan. Det finnes helt sikkert mer raffinerte løsninger, men jeg ønsket noe enkelt, solid og holdbart. Så langt har denne kun gitt meg én bivirkning: God nattesøvn. Vekten på 15-20kg betyr så lite i den store sammenhengen på mitt nivå innen "seilsporten" - det er nok et større potensial for vektreduksjon blant mannskapet i så tilfelle... Jeg synes sikkerheten til meg og mannskap betyr så langt mye mer enn totalvekten på båten, samtidig som jeg ønsker å ha minst mulig problemer relatert til det elektriske anlegget ombord. Dessuten tenker jeg at den dagen jeg selger båten, så skal kjøper ha mulighet for å kunne bruke denne uten å måtte bruke ukesvis på opplæring i forkant... Derfor: Ingen ekstra paneler eller brytere - mest mulig simplifisert automatikk. LADING: Har snakket med 2 forhandlere av utstyr her og begge er imot å sette inn fancy og dyre laderegulatorer da 14,4 volt ikke gjør skade ved kjøring under 40 timer. I og med dette er en seilbåt så går ikke motoren så lenge om gangen, men hender jo den kan gå 12-15 timer på en dag. Dette skulle uansett ikke være noe problem. Vurderte å sette inn en dynamo fra Balmar, men dette ville kreve en bredere rem, ombygging og den vil ta flere hk. Har kun 18 hk motor. Jeg er ikke helt enig; ofte når jeg er på tur ønsker jeg mest mulig lading på kortest mulig tid! Men like ofte forlater jeg hjemmehavn med fulladede batterier og trenger derfor ikke å koke disse ut mer enn strengt tatt nødvendig! Man kan kanskje si at dette er et konstruert problem, men det er uten tvil en stor fordel å ha en ekstern laderegulator som kompenserer for spenningsfall i ladekretsen, slik at du alltid får de faktiske 14,4V (eller mer) på batteripolene! Dessuten får man jo en temperaturkompensert lading i tillegg til beskyttelse av selve dynamoen i tilfelle jobben med å lade den velvoksne batteribanken blir for tøff... Jeg målte vel et sted mellom 14.1 - 14.3 V på batteripolene tidligere, da den interne regulatoren kun regulerer med hensyn på utspenning fra dynamoen. Høyere ladestrøm blir i praksis mindre ladespenning; anlegget går med andre ord i "selvmetning" med det resultat at skikkelig lading uteblir. Dette kan naturligvis kompenseres for til en viss grad med skikkelig feite ladestrømkabler, men den "dumme" internregulatoren forblir lik i sin virkemåte. De fleste som har installert en ekstern laderegulator rapporterer samtidig om ladestrøm som ofte overgår merkestrøm på dynamoen; hvor sunt dette er i lengden kan kanskje diskuteres - så god kjøling blir et viktig stikkord! Skulle den ikke være god nok, så stenges ladingen ned inntil temperaturen på dynamo er innenfor akseptable verdier. Med en mer avansert laderegulator har du dessuten mulighet for å få en bedre styring av ladeforløpet; men det er jo alltid snakk om prioriteringer! Selv er jeg ihvertfall ikke i tvil! Men nå brukte jeg heller ikke mye penger på hverken regulator eller ombygning av halve motoren. Kanskje det finnes andre alternativer? Sist, men ikke minst, hvordan er ladebehovet ombord i din båt? LADEFORDELING: Usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Ønsker et anlegg som er minst mulig komplekst og som dermed funker når jeg trenger det. Et alternativ er å sette inn et rele og brytere fra f.eks. BEP eller velge noen av løsningene til f.eks. Victron, cyrix rele. Enig! Samtidig ønsker jeg ikke at dette kina-reléet smekker inn med tom forbruksbank og fulladet startbatteri - for hva er det som skjer da? I beste fall får man to batteribanker som er nesten helt tomme, og som det vil ta "år" å lade opp igjen. Ihvertfall med en intern laderegulator! Da er det vel "bedre" å ha en startbank som er fulladet på 30 minutter for så å pøse videre på med strøm til forbruksbanken inntil denne er mett? (For å så fortsette på neste forbruksbank for de som måtte være så velassorterte...) (I praksis blir jo alle tre batteribankene ladet samtidig, men nr 2 blir ikke "lagt inn" før nr 1 har nådd et visst spenningsnivå (var det 14V mon tro?) og så videre..) Nå har jeg alltid fulladet startbatteri, prioritert lading av startbatteri samt prioritert rekkefølge på lading av øvrige batteribanker. Dessuten risikerer jeg ikke at ved kjøring av f.eks. ankervinsj at jeg tapper startbatteriet ned - slik mitt opprinnelige landeanlegg var. I tillegg har jeg mulighet for å slenge på en forbruksbank nr 2 til f.eks. ankervinsj, alarm, overvåkningskamera eller andre kontinuerlige forbrukere som helst ikke bør tømme bøssa for gryn fordi landstrømmen av en eller annen grunn uteblir i en lengre periode. EDIT: I verdte fall får man en "meltdown" som følge av at strømmen i kretsen (mellom f.eks. startbatteri og forbruksbank) kun bli begrenset av den interne motstanden i batteriene. Jeg vet ikke hvor mange hundre ampér man kan komme opp i for en kort periode, men noe sier meg at det er like lurt å unngå problematikken...) Dette er hovedtinga jeg må få på plass. Setter pris på tilbakemeldinger og erfaringer. Er relativt grønn på landstrømsanlegg og båtelektrisk, men leser meg opp så masse jeg kan. Foruten dette driver jeg å lager tegninger på alt elektrisk og beregner hvor mye kabel jeg trenger. Kommer til å bruke Radox 125. Egentlig forundrer det meg at det ikke er flere svar på denne tråden, dette er vel uten tvil blant de mest omdiskuterte emnene her på forumet gjennom tidene? Har folket tatt juleferie? Redigert 12.Desember.2011 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 12.Desember.2011 Del på Facebook Svart 12.Desember.2011 Artig å følge med på denne tråden, siden jeg kjenner båttypen veldig godt! Batterier i BB benk er en god ide. First 31.7 er i utgangspunktet så tunge på STB side at de ofte heller litt over mot denne siden. Det blir jo heller ikke bedre når man fyller opp stuerommet på STB side. Å plassere vekt i båten nærmere midten er fint med tanke på bevegelser i sjøen. Lurer litt på hva du skal med en såpass stor batteribank til forbruk. Jeg hadde 2 x 80A til forbruk, og det var nok til mitt bruk. Både til ferie og regatta.Båten har jo i utgangspunktet begrenset med strømforbruk, særlig siden du vurderer å skifte til LED lys. Jeg monterte en tricolor LED i mastetoppen, det hjelper godt på forbruket om natta. Til regattabruk er det ikke ønskelig med mange tunge batterier ombord, men du har kanskje ikke regatta ambisjoner? Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
Olav Lund Jensen Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Lurer litt på hva du skal med en såpass stor batteribank til forbruk. Jeg hadde 2 x 80A til forbruk, og det var nok til mitt bruk. Både til ferie og regatta.Båten har jo i utgangspunktet begrenset med strømforbruk, særlig siden du vurderer å skifte til LED lys. Jeg monterte en tricolor LED i mastetoppen, det hjelper godt på forbruket om natta. Til regattabruk er det ikke ønskelig med mange tunge batterier ombord, men du har kanskje ikke regatta ambisjoner? Nei har bare blitt anbefalt denne størrelsen. Tenker for lengre seilaser og havseilaser. Men mulig jeg kommer til å kjøre en mindre batteribank og heller spe på dersom det skulle være behov. Har planer om regatta etterhvert ja, men usikker på om det blir så seriøst at jeg må ribbe båten for vekt. Alternativ er jo å fjerna batterier før regatta slik jeg står igjen med kun startbatteri og et batteri for forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 21.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Helt sikkert en kanonlader! Har du litt info/datasheet samt pris på denne? Hva ligget det i begrepet adaptiv lading, egentlig? Har denne galvanisk skille mellom "inn" og "utgang?" Nå er ikke jeg noen ekspert, men ble bare anbefalt denne laderen av Electromarine. Her er info: Victron lader Er usikker på om den har galvanisk skille mellom inn og utgang, men trodde de fleste moderne ladere har dette. Skal spørre Farco om dette. Bør gjøre susen - noen spesiell grunn til at du har valgt akkurat Victron batteri? For min egen del har jeg vurdert et Optima eller Maxxima batteri; men er litt usikker på hvordan dette trives med samme ladeforløp som for et AGM batteri. Kun det at jeg har blitt anbefalt å kjøre batterier og lader fra samme leverandør med tanke på garanti, tilpassing osv. Når det gjelder startbatteri kunne jeg fint bruke f.eks. optima red og det blir sannsynligvis løsningen. Kanskje vi skal gå til "samkjøp" av batterier; jeg har omtrent samme utfordringene selv. Hvorvidt det er noen fordeler/ulemper med store eller små batterier rent teknisk sett er jeg usikker på, men det er ihvertfall letter å håndtere/plassere mindre batterier. Samtidig er det jo lettere å ha færre batterier å holde "styr på." Har du tenkt noe på hvordan det blir med vektfordeling? Min båt er rimelig "skakk" blant annet på grunn av dette; så jeg vurderer å ha 50/50 fordeling mellom bb/sb benk. Har du vurdert å skille disse ut i f.eks. to separate banker, eller kjøre alt i én og samme forbruksbank? Har du ankervinsj og denslags ombord? Nei jeg hadde i utgangspunkt tenkt å ha alt på BB benker da jeg har hørt av flere at first 31.7 er litt tyngre på styrbord, spesialt når det er last i stuerom. Mulig jeg kommer til å kun ha 2 batterier der føreløpig og se behovet an. Jeg har ikke ankervinsj eller andre ting som trekker mye strøm. Kjøleskap, pumper og autopilot tar nok mest. Har du vurdert den "nye" saken fra BEP med fargeskjerm, samt med mulighet for å overvåke tanknivå mm? Koster ca. 4 båtpenger hos Seatronic! Dersom denne hadde vært på markedet den gang jeg installerte Ah-meter hadde det ikke vært tvil. Dagens løsning ser skikkelig "tekniker" ut, med sitt særegne design og "greit nok" brukergrensesnitt. Sterling sin viser hvor mye du HAR brukt (altså -xx Ah) i stedet for å vise hvor MYE DU HAR IGJEN. Som elektromann er dette enkel matematikk, men kanskje ikke like selvsagt dersom jeg var sosionom, tømrer eller politi. (Håper jeg greier å få frem poenget uten å tråkke noen på tærne her... ) Jepp skal vurdere denne. Men må tenke litt budskjett også og ikke kjøpe inn det dyreste på alt :) Tankmåler hadde vært kjekt å hatt, men er kun vanntank jeg trenger til. Ingen septikktank i min båt :) VVB er jo nok et moment å ta med i betraktningen; men landjord skal være tilkoblet batteri minus ihht CE - slik jeg har tolket dette. Slik er det ihvertfall utført på min båt, men hvor lenge dette har vært praksis vet jeg ikke. Således har man jo mulighet for å skru av VVB/denne brukes jo relativt sjelden - og i korte tidsintervall? Ja så lenge vi bruker 1 polt 12 volt anlegg så er jord koblet til batteri minus. Noen som har erfaringer å kjøre 2 polet anlegg. Da kan man jo bruke batterilader som ikke har forbindelse mellom jord og minus. Ta en prat med Henning inne på kontoret, du. Dersom du ikke handler skilletrafo dagen etterpå, får du ta turen opp til meg i 3 etasje. Ihvertfall på nyere båter, som f.eks. min tyskproduserte Hanse, er det såvidt meg bekjent et krav ihht CE at landjord skal ha forbindelse til "chassis" og motor. I en glassfiberbåt blir jo dette i praksis kun motor/drev. Årsaken er enkel: for å eliminere potensialforskjeller. Dette eliminerer jo et potensialt farlig problem: Farlig høye "berøringsspenninger." Samtidig introduserer det et nytt: Tæring og galvanisk korrosjon. I mitt tilfelle hvor det ble målt rundt 50 Volt (Husker dessverre ikke om dette var like eller vekselspenning) mellom landjord og sjøjord, vil ikke en Zink Saver være "god nok." Slik jeg har forstått konstruksjonen på disse er det basert på en diodebasert likeretterbro. Uten å være noen ekspert på emnet ser jeg for meg 2x0,6V spenningsfall over diodene, altså ikke nok i alle tilfeller. Videre vil diodene slippe gjennom en liten lekkasjestrøm for hver periode på grunn av "forsinkelse" internt. Mener å ha lest det på dette forumet, men her er det helt sikkert noen som har mer og bedre informasjon enn hva jeg greier å gjengi! En Zink Saver vil nok kunne løse mange av problemene, men jeg ser ikke på dette som noe fullgod løsning - ei heller det å "klippe" landjorden som mange gjør. For min del var det "sikreste" alternativet som stod igjen en skikkelig skilletrafo - en mekanisk sådan. Det finnes helt sikkert mer raffinerte løsninger, men jeg ønsket noe enkelt, solid og holdbart. Så langt har denne kun gitt meg én bivirkning: God nattesøvn. Vekten på 15-20kg betyr så lite i den store sammenhengen på mitt nivå innen "seilsporten" - det er nok et større potensial for vektreduksjon blant mannskapet i så tilfelle... Ja kunne godt tenkt en skilletrafo for å være sikker, men her kommer også vekt inn. Ønsker en lettest mulig båt. Men ser en del moderne løsninger som klipper opp strømmen slik at den får en høyere frekvens er mindre i størrelse og vekt. Ja du har rett, zink saver vil kun hjelpe mot galvanisk tæring. Jeg synes sikkerheten til meg og mannskap betyr så langt mye mer enn totalvekten på båten, samtidig som jeg ønsker å ha minst mulig problemer relatert til det elektriske anlegget ombord. Dessuten tenker jeg at den dagen jeg selger båten, så skal kjøper ha mulighet for å kunne bruke denne uten å måtte bruke ukesvis på opplæring i forkant... Derfor: Ingen ekstra paneler eller brytere - mest mulig simplifisert automatikk. Enig her. Derfor kommer jeg ikke til å ha noen brytere i panel for 230 volt, men ha tilgang til sikringene i stuerom slik at jeg kan bruke dem som brytere, f.eks. til å slå av/på lading, vv bereder, avfukter osv. Jeg er ikke helt enig; ofte når jeg er på tur ønsker jeg mest mulig lading på kortest mulig tid! Men like ofte forlater jeg hjemmehavn med fulladede batterier og trenger derfor ikke å koke disse ut mer enn strengt tatt nødvendig! Man kan kanskje si at dette er et konstruert problem, men det er uten tvil en stor fordel å ha en ekstern laderegulator som kompenserer for spenningsfall i ladekretsen, slik at du alltid får de faktiske 14,4V (eller mer) på batteripolene! Dessuten får man jo en temperaturkompensert lading i tillegg til beskyttelse av selve dynamoen i tilfelle jobben med å lade den velvoksne batteribanken blir for tøff... Jeg målte vel et sted mellom 14.1 - 14.3 V på batteripolene tidligere, da den interne regulatoren kun regulerer med hensyn på utspenning fra dynamoen. Høyere ladestrøm blir i praksis mindre ladespenning; anlegget går med andre ord i "selvmetning" med det resultat at skikkelig lading uteblir. Dette kan naturligvis kompenseres for til en viss grad med skikkelig feite ladestrømkabler, men den "dumme" internregulatoren forblir lik i sin virkemåte. De fleste som har installert en ekstern laderegulator rapporterer samtidig om ladestrøm som ofte overgår merkestrøm på dynamoen; hvor sunt dette er i lengden kan kanskje diskuteres - så god kjøling blir et viktig stikkord! Skulle den ikke være god nok, så stenges ladingen ned inntil temperaturen på dynamo er innenfor akseptable verdier. Med en mer avansert laderegulator har du dessuten mulighet for å få en bedre styring av ladeforløpet; men det er jo alltid snakk om prioriteringer! Selv er jeg ihvertfall ikke i tvil! Men nå brukte jeg heller ikke mye penger på hverken regulator eller ombygning av halve motoren. Kanskje det finnes andre alternativer? Sist, men ikke minst, hvordan er ladebehovet ombord i din båt? Dette må jeg se mer på. Dette er bare hva jeg ble anbefalt av 2 erfarne innen faget. Å ikke bruke masse penger på dette, men holde det simpelt og minst mulig feilkilder. Enig! Samtidig ønsker jeg ikke at dette kina-reléet smekker inn med tom forbruksbank og fulladet startbatteri - for hva er det som skjer da? I beste fall får man to batteribanker som er nesten helt tomme, og som det vil ta "år" å lade opp igjen. Ihvertfall med en intern laderegulator! Da er det vel "bedre" å ha en startbank som er fulladet på 30 minutter for så å pøse videre på med strøm til forbruksbanken inntil denne er mett? (For å så fortsette på neste forbruksbank for de som måtte være så velassorterte...) (I praksis blir jo alle tre batteribankene ladet samtidig, men nr 2 blir ikke "lagt inn" før nr 1 har nådd et visst spenningsnivå (var det 14V mon tro?) og så videre..) Nå har jeg alltid fulladet startbatteri, prioritert lading av startbatteri samt prioritert rekkefølge på lading av øvrige batteribanker. Dessuten risikerer jeg ikke at ved kjøring av f.eks. ankervinsj at jeg tapper startbatteriet ned - slik mitt opprinnelige landeanlegg var. I tillegg har jeg mulighet for å slenge på en forbruksbank nr 2 til f.eks. ankervinsj, alarm, overvåkningskamera eller andre kontinuerlige forbrukere som helst ikke bør tømme bøssa for gryn fordi landstrømmen av en eller annen grunn uteblir i en lengre periode. EDIT: I verdte fall får man en "meltdown" som følge av at strømmen i kretsen (mellom f.eks. startbatteri og forbruksbank) kun bli begrenset av den interne motstanden i batteriene. Jeg vet ikke hvor mange hundre ampér man kan komme opp i for en kort periode, men noe sier meg at det er like lurt å unngå problematikken...) Du nevner vesentlige ting her. Ikke tenkt mer gjennom hvordan jeg skal løse dette. Takker for svar ! Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Kun det at jeg har blitt anbefalt å kjøre batterier og lader fra samme leverandør med tanke på garanti, tilpassing osv. Når det gjelder startbatteri kunne jeg fint bruke f.eks. optima red og det blir sannsynligvis løsningen. Klar du blir anbefalt dét! Det er vel ikke uten grunn at Dolly anbefaler sitt eget pizzakrydder på sine egne pizzaer... Synes nesten det blir på kanten til å bli useriøst når en leverandør, med bakgrunn i garanti og tilpasning, anbefaler å kjøpe "deres" batterier. Jeg hadde kanskje håpet på en litt bedre begrunnelse, rent teknisk. Det blir jo vanskelig å få en lader fra Optima, Concorde osv? De som selger laderutstyr skryter jo stadig vekk av hvor tilpasningsdyktige nettopp deres produkter er... Selv om det helt sikkert er en knakende god løsning de kan tilby; ville ihvertfall jeg ha overveid dette opp mot markedet forøvrig. Det finnes både gode og dårlige batterier ute i markedet; men jeg tror neppe prisen er en fasit - uten at jeg vet hvilken pris du har fått tilbudt. Nei jeg hadde i utgangspunkt tenkt å ha alt på BB benker da jeg har hørt av flere at first 31.7 er litt tyngre på styrbord, spesialt når det er last i stuerom. Mulig jeg kommer til å kun ha 2 batterier der føreløpig og se behovet an. Jeg har ikke ankervinsj eller andre ting som trekker mye strøm. Kjøleskap, pumper og autopilot tar nok mest. Tenker litt i samme baner selv; samtidig er det jo ikke å anbefale å utvide batteribanken når de to opprinnelige har fått et par år på nakken. Man bør vel idéelt sett kjøre hele banken med batterier fra samme "batch" - oppgradering senere kan derfor bli vanskelig. Det er naturligvis billigere og enklere å pine ned på strømforbruket; det er kun du som kjenner din båt og dine behov. Selv ligger jeg på rundt 50-60Ah i døgnet på tur, og kunne tenkt meg å ha litt mer å gå på når nye batterier kommer på plass. Jepp skal vurdere denne. Men må tenke litt budskjett også og ikke kjøpe inn det dyreste på alt :) Tankmåler hadde vært kjekt å hatt, men er kun vanntank jeg trenger til. Ingen septikktank i min båt :) Min erfaring er at prisen glemmer man fort, så lenge man har gode løsninger på plass. Man glemmer imidlertid aldri irritasjonen over å ha kjøpt billige greier som ikke holder mål! Men foruten vanntank, har du ikke en dieseltank også? Ja så lenge vi bruker 1 polt 12 volt anlegg så er jord koblet til batteri minus. Noen som har erfaringer å kjøre 2 polet anlegg. Da kan man jo bruke batterilader som ikke har forbindelse mellom jord og minus. Her har du jo en unik mulighet jeg aldri har fått; 2 polt anlegg må jo være bedre? Men hvor mye bedre i praksis? Ja kunne godt tenkt en skilletrafo for å være sikker, men her kommer også vekt inn. Ønsker en lettest mulig båt. Men ser en del moderne løsninger som klipper opp strømmen slik at den får en høyere frekvens er mindre i størrelse og vekt. Ja du har rett, zink saver vil kun hjelpe mot galvanisk tæring. Den beste løsningen blir kanskje å nappe ut landstrømmen når batteriene er fulladede; eventuelt slenge på et portabelt solcellepanel til vedlikeholdslading når du er ute på jobbreis? Men så var det avfukteren da... Dette må jeg se mer på. Dette er bare hva jeg ble anbefalt av 2 erfarne innen faget. Å ikke bruke masse penger på dette, men holde det simpelt og minst mulig feilkilder. Enig der, men man må kanskje også se litt på hvor "fail safe" de ulike komponentene i kretsen er utformet. Det er klart at jo mer leamikk man monterer, jo mer vedlikehold/bekymringer og feilkilder får man. Men dette er jo ikke akkurat rocket-science, slik som vi jobber med til daglig! En ekstern laderegulator og en ladefordeler for til sammen 4 båtlapper er ihvertfall ikke noe budsjett-killer for min del. Du nevner vesentlige ting her. Ikke tenkt mer gjennom hvordan jeg skal løse dette. Takker for svar ! Det finnes jo dioder som løser dette rimelig; men da må du kompensere for spenningstapet - betinger laderegulator med ekstern voltsens. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Velkommen til Baatplassen. Dette er et spennende tema for meg selv og sikkert mange her som har eldre båter med elektriske anlegg som en kan tenke seg å gjøre noe med. Men skal "almenheten" ha glede av dette så er det viktig at det ikke bare blir en kommunikasjon mellom fagfolk. Det er mange her som kan Ohms lov, inklusiv meg selv, men som trenger teskjeinnføring og forklaring på mye om hvilken valg som gjøres og hvorfor. Håper du tar hensyn til det, da blir dette en svært interessant tråd å følge framover. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Det er mange her som kan Ohms lov, inklusiv meg selv, men som trenger teskjeinnføring og forklaring på mye om hvilken valg som gjøres og hvorfor. Håper du tar hensyn til det, da blir dette en svært interessant tråd å følge framover. Bra innspill; men når ingen andre enn "fagfolka" deltar i debatten; så ja - blir den også fort ensporet fagprat. Her har imidlertid alle mann mulighet for å komme med innspill og spørsmål! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 21.Desember.2011 Del på Facebook Svart 21.Desember.2011 Enig! Samtidig ønsker jeg ikke at dette kina-reléet smekker inn med tom forbruksbank og fulladet startbatteri - for hva er det som skjer da? I beste fall får man to batteribanker som er nesten helt tomme, og som det vil ta "år" å lade opp igjen. Ihvertfall med en intern laderegulator! Da er det vel "bedre" å ha en startbank som er fulladet på 30 minutter for så å pøse videre på med strøm til forbruksbanken inntil denne er mett? (For å så fortsette på neste forbruksbank for de som måtte være så velassorterte...) (I praksis blir jo alle tre batteribankene ladet samtidig, men nr 2 blir ikke "lagt inn" før nr 1 har nådd et visst spenningsnivå (var det 14V mon tro?) og så videre..) Derfor prioriterer jeg forbruksbanken først med mitt BEP rele. Har aldri hatt noe problem med dette. En gang var forbruket helt tomt, nære 11 volt, satte på lader, som lader på samme måte som dynamo. Forbruksbanken ble brakt opp til 13,4 volt, så slo releet inn og ladet begge banker. Sluttresultat, fulle banker. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Olav Lund Jensen Svart 22.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Desember.2011 Velkommen til Baatplassen. Dette er et spennende tema for meg selv og sikkert mange her som har eldre båter med elektriske anlegg som en kan tenke seg å gjøre noe med. Men skal "almenheten" ha glede av dette så er det viktig at det ikke bare blir en kommunikasjon mellom fagfolk. Det er mange her som kan Ohms lov, inklusiv meg selv, men som trenger teskjeinnføring og forklaring på mye om hvilken valg som gjøres og hvorfor. Håper du tar hensyn til det, da blir dette en svært interessant tråd å følge framover. Takker. Ja har planer om å poste masse bilder og også tegninger etterhvert som jeg utfører arbeidet. Er selv ingen ekspert på båtelektrisk, er litt av grunnen til at jeg har opprettet denne tråden for å få innspill fra mer erfarne. Følg med fremover. Er for tiden offshore, så lite fremdrift i båten for tiden. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 (redigert) Derfor prioriterer jeg forbruksbanken først med mitt BEP rele. Har aldri hatt noe problem med dette. En gang var forbruket helt tomt, nære 11 volt, satte på lader, som lader på samme måte som dynamo. Forbruksbanken ble brakt opp til 13,4 volt, så slo releet inn og ladet begge banker. Sluttresultat, fulle banker. Altså, her mangler det et par viktige detaljer: Ah status på forbruksbank, samt spenning på begge batteribanker. Hvor mange gangtimer brukte du for å lade heelt opp igjen på begge? Nå kjenner ikke jeg detaljene til dette mye omtalte BEP reléet; men jeg hadde noen tilsvarende som var montert fra verftet. Det som skjedde når dette "smekket inn" ved motorstart; var at man regelrett "kortsluttet" (eller om du vil: Parallellkoblet) hhv start og forbruk. Sekunder og ampér senere var status halvtomt/halvtom. Dersom jeg hadde latt jernet gå i en 10-12 timer ville nok ikke dette ha vært et problem; begge bankene ville gradvis bli ladet opp. I praksis går jeg imidlertid sjelden med motoren så lenge i strekk på min seilbåt. Det skal derfor ikke store fantasien til for å tenke ut hva som skjer dersom dette repeteres uten skikkelig ladefordeling. Når dette BEP relét smekker inn på 13,4V på startbatteriet; hva skjer da med spenningen på dette? Er det en innebygd diode som forhindrer utjevning mellom batteribankene? Ved bruk av elektronisk ladefordeler forblir ladespenning konstant 14.8V på mitt startbatteri; samtidig som forbruksbanken klatrer oppover i spenning... Redigert 23.Desember.2011 av shaukaas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Når dette BEP relét smekker inn på 13,4V på startbatteriet; hva skjer da med spenningen på dette? Er det en innebygd diode som forhindrer utjevning mellom batteribankene? Så lenge ladespenningen er høyere enn spenningen på det andre batteriet, så "renner" strømmen den riktige veien. Trenger derfor ingen dioder som styrer dette... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 23.Desember.2011 Del på Facebook Svart 23.Desember.2011 Enig! Samtidig ønsker jeg ikke at dette kina-reléet smekker inn med tom forbruksbank og fulladet startbatteri - for hva er det som skjer da? Ingenting. For det kommer ikke til å skje. BEP releet slår inn ved 13.7 V. I praksis vil hvilespenninga på startbatteriet ditt være lavere. BEP releet er ikke laget i Kina. Det er laget på New Zeeland. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 31.Desember.2011 Del på Facebook Svart 31.Desember.2011 Så lenge ladespenningen er høyere enn spenningen på det andre batteriet, så "renner" strømmen den riktige veien. Trenger derfor ingen dioder som styrer dette... - Men ER ladespenningen faktisk høy nok til at du ikke får en utjevning mellom batteribankene? - På tomgang? - Med diverse forbrukere? Hva skjer når ladespenningen på startbatteriet når "grensepunktet" og forbruksbanken legges inn; greier dynamoen å holde ladespenningen "høy nok" eller får du "reléklapping?" Ingenting. For det kommer ikke til å skje. BEP releet slår inn ved 13.7 V. I praksis vil hvilespenninga på startbatteriet ditt være lavere. BEP releet er ikke laget i Kina. Det er laget på New Zeeland. Nå henviste jeg ikke spesifikt til BEP reléet, men til "laderelér" - brorparten (nesten helt sikkert) er produsert i kinaland med ditto kvalitet. (Jeg påstår ikke at alt fra Kina nødvendigvis er av dårlig kvalitet, misforstå meg riktig!) Hva skjer med dette BEP-reléet når startbanken f.eks. er over 13,7V og forbruksbanken er 11.5V - og reléet legger seg inn? Greier dynamo å holde ladespenningen høy nok på begge banker slik at utjevning mellom bankene ikke finner sted? Hvor store strømmer er BEP reléet dimensionert for? Hvor stor strøm vil man få når man parallellkobler to batteribanker med ulik spenning? Hva skjer dersom en "stor forbruker" (ankervinsj/thruster/varmer/batterifeil) slår inn - vil BEP'en da koble ut, eller vil man belaste begge bankene inntil startbatteriet er nede på 13,7V? (Dersom man tar utgangspunktet i at en dynamo ikke greier å opprettholde 14,4V på begge banker samtidig med forbruket, typisk ved tomgangsturtall.) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.Januar.2012 Del på Facebook Svart 1.Januar.2012 (redigert) Jeg fikk min "huselektriker" Huseyin til å koble om lading på ladereelsaken slik at forbruksbanken ble prioritert i motsetning til standard hvor startebatteriet prioriteres. Men jeg er egentlig ikke helt fornøyd med dette opplegget og savner mitt selvkomponerte system i min tidligere båt, hvor alt, dvs lading og forbruk, gikk via 4-trinns hovedbryter (Bank1. bank2, begge og av). Det krever at en selv følger med, men det gir samtidig en følelse av oversikt og bra kontroll av forbruket. Det er vel også slik at alt av releer og mikkmakk bruker strøm, så Amp spart er Amp tjent. Når det gjelder forbruksbank er min erfaring at det liten grunn til å spare på størrelsen. Selv om en bruker led over alt er dagens båter utstyr med mye som trekker, det vil en oppdage på lengre turer med gråvær (ikke sol-lading)om en ikke har aksel-vann- eller vind generator. Jeg har selv 4 x 115 til forbruk, og det er ikke mer en det må være. Redigert 1.Januar.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olav Lund Jensen Svart 16.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Hei! Da er jeg tilbake her. Begynner å bestemme meg for utstyr nå. Blir ikke BEP rele for å skille batteriladingen fra dynamo, men en Argo FET. Denne funker likt som skilledioder, bare at man ikke har det samme spenningstapet. Har tegnet inn en BEP løsning for valg av batteri. Nemlig denne: Men nå trenger jeg litt hjelp med tversnitt på kabler og hvor jeg trenger sikringer og hvor store disse bør være ? Jeg har laget en enkel skisse tegnet i paint, har desverre ikke autocad på denne pcen så det blir litt jalla. Her har jeg tegnet inn sikringer til 12 volt fordelingen. Må jeg ha sikring på 0V slik jeg har skissert. Er det noen andre plasser jeg trenger sikring for hovedstrømmen ? Ser dere noen feil med tegningen/koblingen ? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 16.Januar.2012 Del på Facebook Svart 16.Januar.2012 Løsningen med kun å ha én sikring på negativ pol har jeg faktisk aldri sett før, men det er vel kanskje ikke noe galt med den heller. Det bør vel stå en sikring på dynamo? Det bør vel kanskje også være en sikring på startbatteri/startmotor? Sikringer bør vel også plasseres så nær batteriene som mulig; selv har jeg alle mine sikringer på positiv pol. Så et bilde nylig, på panbo.com, av batteriterminaler med innebygd sikringsholder. Nice løsning! Det kan jo også være greit å ha enkelte forbrukere utenom hovedbryter, eventuelt to hovedbryter hhv "vanlig" forbruk og "standby" forbruk. Blir vel en smakssak, men jeg foretrekker å ha minne på radio, alarm og belysning til motorrom utenom hovedbryter. Eberspächer'en har også tilkobling utenom hovedbryteren, samt Ah-meteret. Den batterivelgeren så jo genial ut, men tegningen din er litt feil. Kjekt med den emergency knotten i midten der! Har du litt mer info om batterifordeleren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.