Jump to content

Skifte av elektrisk First 31.7


Olav Lund Jensen

Recommended Posts

Den batterivelgeren så jo genial ut, men tegningen din er litt feil. Kjekt med den emergency knotten i midten der!

Har du litt mer info om batterifordeleren?

 

Mener tegningen er riktig for bryterne. Bryteren imidten kortslutter bare batteriene sammen.

 

 

Vil tro den er veldig lik de andre produsentene sine. Her er link Argo FET

Link to post

Prøver meg på et nytt skjema da. Her er sikringer tegnet inn så nærme batteripol som mulig og kun på +.

Hva om man legger hovedbryteren mellom lader og batteri. Da vil batteriet være komplett adskilt, og man unngår strømlekasje fra batteriet til lader og evt videre ut i systemet.

Jeg mistenker min mastervolt-lader for å lekke bitte litt, men nok til å tappe batteriet etter en måned. Ulempen er jo at man må alltid vil ha hele anlegget under strøm, selv om man bare skal lade

Dynamoen kan man jo la være alltid tilkoplet så man unngår skade på dynamo. Eller lekker den også strøm?

 

Jeg er vel best på teori og ikke så god på det praktiske/les; liten praktisk erfaring med båt.el.

Derfor håper jeg at noen har synspunkter på dette.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post

Det er nok riktig at enkelte (alle?) landstrømladere har en liten lekkasjestrøm. Så det er ingen dum tanke å etablere muligheten for å holde denne isolert fra batteriene...

 

Forøvrig er det jo svært mye strømtyver i en moderne båt; om det ikke er faktiske forbrukere er det ofte lekkasjestrømmer pga feil/dårlig anlegg ifm fukt osv.

 

Regner med at denne First'en ikke får problemer med lekkasjestrømmer med det første; men for den øvrige båtparken vil jeg nesten tro at dette er en svært aktuell problemstilling.

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei!

Da er status:

 

- Venter på diverse utstyr.

- Har fått inn Radox og trukket endel av kablene.

 

Bilder kommer snart!

 

Når det gjelder hovedstrøm har jeg oppdatert tegning med størrelse på kabling. Men usikker på hvilken sikringsstørrelse jeg bør bruke. Disse må jo tåle startstrømmen til startmotoren. Når det gjelder sikring for dynamo så er vel 100A en gunstig størrelse.

 

Men har lest at det er svært uvanlig å ha sikring på startbatteri. Hva tenker dere ?

 

skjema2.jpg

Link to post

Heftige kabeldimm'er her, Olav! Men regner med du har finregnet på dette; jeg med mine "skytestrenger" som verftet har montert skal vel ikke si noe... :rolleyes:

 

Hvorfor skulle det egentlig være unormalt å ha sikring på startbatteriet? Det er vel bedre å ikke få start enn at hele greiene går i lufta pga en kortslutning et sted mellom batteri og startmotor - om ikke internt i startmotor? Ser imidlertid at det kan bli en utfordring mtp sikringsstørrelse; min starter har visstnok et teoretisk maksimalt strømtrekk på 250A!

 

Men når jeg nå sitter å ser i egen strømskjemaer; så ser jeg at det faktisk ikke er noen sikring hos meg heller... :lipseal: Betenkelig! Kjenner at jeg føler behov for flytting av startbatteri for å korte ned på kabellengden; og potensialet for hull på isolasjonen til kablene. Disse er jo trukket helt ubeskyttet i båtens hulrom; med spisse kanter og det som verre er...

 

Hanse har brukt 35mm2 til starter (tipper denne er 3-4 meter lang) samt 25mm2 fra dynamo og landstrømlader. 35mm2 til hovedpanel og ankervinsj.

 

Jeg vet ikke hva merkestrømmen/effekten er på din startmotor?

Redigert av shaukaas (see edit history)
Link to post

Heftige kabeldimm'er her, Olav! Men regner med du har finregnet på dette; jeg med mine "skytestrenger" som verftet har montert skal vel ikke si noe... :rolleyes:

 

 

Har ikke regnet på det nei. Men er glad i å ha lite spenningsfall og gode dimensjoner. Mulig jeg kan gå ned til 50 mm2. Ønsker ikke å hanle inn for mange forskjellige dimensjoner, derfor jeg har kjørt 25 mm2 på mye.

Link to post

Hvor handler du kabel? Vurderer en liten ombygning i nær fremtid; Bilradiospesialisten tipper jeg blir dyrt - Biltema for dårlig?

 

Har handlet fra Technor Bartec. Importør av Radox. Dem selger ikke til privatpersoner, men handler gjennom Solar. De slår godt av på pris så lenge det er til privat bruk.

Link to post

Har bekjente som jobber der; mulig jeg kan ta ut noe den veien.

Men i så heftige dimensjoner? ;)

 

Jeg har ikke handlet kabler i større dim enda. Kun 2.5 og 1.5. Så dersom du vil kan vi handle sammen. Uansett er det ikke akkuratt billig å handle kraftige kabler på f.eks. maritime heller.

Link to post

Nei, det var jo akkurat det da... Håpte du hadde funnet en løsning som var rimelig på dette her.

 

Kan gjerne handle litt sammen her ja; det er jo ikke så mange metrene det er snakk om. En annen mulighet er jo, nok en gang, shopping fra statene. ALLTID billigere der, men ikke alltid så mye. Kabler er det jo uansett überhøy avanse her på berget; så det bør være muligheter.

 

Finnes det radox eller tilsvarende i 25 og 70 mm2 ?

Link to post

Nei, det var jo akkurat det da... Håpte du hadde funnet en løsning som var rimelig på dette her.

 

Kan gjerne handle litt sammen her ja; det er jo ikke så mange metrene det er snakk om. En annen mulighet er jo, nok en gang, shopping fra statene. ALLTID billigere der, men ikke alltid så mye. Kabler er det jo uansett überhøy avanse her på berget; så det bør være muligheter.

 

Finnes det radox eller tilsvarende i 25 og 70 mm2 ?

 

Ja får radox i alle tversnitt. Men når jeg handlet 1,5 og 2,5 så måtte det kjøpes i 100 meter lengder. Når det gjelder 10 mm2 og oppover så er det metervare. Men kan sjekke pris på forskjellige dim. Jeg fikk iallefall 45 % avslag på solar katalogpris så det hjalp på. Men det blir jo endel grunnet lengdene jeg måtte ha. Når det gjelder hovedstrømskabler så er det heldigvis mindre lengder.

 

Usikker på hvor mye det er å spare på Radox fra USA siden det er fra sveits. Men de har nok liknende produkter. Annen mulighet er jo å bruke vanlig RK, men denne er ikke fortinnet.

 

Strengt tatt burde nok kablene være dobbeltisolert også, iallefall om en ikke bruker sikring på batteripol.

Link to post

Da kommer litt bilder:

 

 

Fjernet gammelt utstyr fra motorrom

97.jpg

 

Støpt noen fester for plate i instrumentpanel

98.jpg

 

99.jpg

 

 

Radox kabler 2x1,5 og 2x2,5

100.jpg

 

Radox ledere 1,5 og 2,5

101.jpg

 

Trekking av diverse kabler

102.jpg

 

104.jpg

 

105.jpg

 

106.jpg

 

107.jpg

 

Litt av kablene til instr. panel

 

108.jpg

 

Nye høyttalere for innvendig bruk

103.jpg

 

Deilig utstyr ankommet

201.jpg

 

202.jpg

 

203.jpg

 

204.jpg

 

 

Nå er det bare å finne utav hvordan alt skal kobles :)

Link to post

Dette blir veldig bra ser det ut til. Fine bilder. Godt å ha det elektriske på stell. Holder på med noe av det samme. Rydder opp i virvaret av ledninger. Har lagd eget "sikringsskap" hvor jeg har samlet alle sikringer for 24 kurser (type bilsikringer).

 

 

Håper på at det blir bra tilslutt ja. Er litt kjekkere å være på sjøen når en vet at det elektriske er i god stand.

 

 

Spørsmål angående landstrøm. Hvilke krav stilles til anlegget. Jeg skal bruke skilletrafo. Må jeg ha jordfeilautomat før og etter trafo ? Mener jeg også har lest noe om at det skal være 10mA utløsestrøm istedenfor 30mA som typisk brukes i hus.

 

Har prøvd å søke opp dette, men lite å hente.

Har også følgende kurser:

 

1. Bereder

2. Batterilader

3. Stikk

4. Stikk til avfukter

 

Hadde planer om å ha en automatsikring for hver av disse, som jeg også skulle bruke som bryter. Men leste i en tråd at det ikke var lov å bruke sikring som av/på bryter ? En løsning kan jo være å montere modulære 2-polte brytere og kun bruke jordfeilautomaten på sekundærsiden av trafoen som vern for alt. Denne vil være 16 Ampere. Men jeg har jo uansett brukt 2,5 mm2 kabler på alt 230 volt.

 

Noen som kan hjelpe meg ?

Link to post

Spørsmål angående landstrøm. Hvilke krav stilles til anlegget. Jeg skal bruke skilletrafo. Må jeg ha jordfeilautomat før og etter trafo ? Mener jeg også har lest noe om at det skal være 10mA utløsestrøm istedenfor 30mA som typisk brukes i hus.

 

Hos meg står det en C16 "inntakssikring" før trafo, men jordfeilbryter (kombivern B16/30mA) etter trafo. Denne står mellom trafo (jording til trafoens 0-punkt) og forbrukere. Vil anta at kravet om en jordfeilbryter før trafo må bli ved strømposten på land?

 

Står det ikke noe i NEK'en om dette?

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Hei!

Beklager at denne ikke er følgt opp. Dette prosjektet gikk utmerket. Ble ferdig med alt i begynnelsen av April før båten ble sjøsatt. Det som gjenstår av store ting er nytt bryterpanel. Fikk ikke tid til det så bruker det gamle foreløpig. Har ca. 50 dager med seiling til nå i år, og har vært superfornøyd med det nye elektriske.

 

Skal få lagt inn bilder, tegninger osv etterhvert.

Redigert av Olav Lund Jensen (see edit history)
Link to post

Dette var en inspirerende tråd å lese igjennom selv for en komplett legmann innen elektrofaget. Jeg kjøpte min Mamba 29 seilbåt i vinter og har hatt min første ferie i den i sommer. Herlig!

 

Jeg har sett kråkereiret av ledninger bak bryterpanelet og innsett at jeg ønsker å gjøre noe med det. Men uten egen kompetanse blir jeg nødt til å søke hjelp. Noen som vet om noen på Sørlandet som kan slikt? Båten ligger i Arendal.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...