knut_m Startet 29.November.2011 Link til dette innlegget Startet 29.November.2011 Tror jeg har fått litt vanningregning i drevet. Når jeg har tatt av zinkringen kommer man til selveste "huset" med to skruer. Lar det seg gjøre å ta dette av for så å bytte div deler på drevakselen ? Tenker på om det går uten å ta ned hele drevet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Jeg gjorde det samme på et 130s drev i fjor våres og båten har vært på vannet siden da. Ingen vanninntrengning etter at jeg byttet pakningen til oljetappeskruen og simringen innenfor propellbosset. Jeg mener jeg kjøpte et pakningssett til drevet på Padda og det var gjort på ti minutter hele sulamitten. Jeg kan se om jeg finner sprengtegningen på drevet for å forklare bedre hva jeg byttet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Jeg mener bestemt at jeg bare byttet pakningene 15, 16 og 25 på denne skissen. Jeg mener å huske at jeg ba om et pakningssett og byttet det jeg fikk, så det kan hende at det er mer som skal byttes. Nå har jeg forresten ombestemt meg litt. Jeg mener bestemt nå å huske at jeg byttet en simring også og ikke bare O-ringer. Simringen mener jeg skulle på innsiden av del nr.17 på tegningen. Nå er det ikke sikkert at 130s og 120s er helt like i oppbygningen, så jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise her, men etter at jeg byttet det jeg fikk med i pakningssettet, ble det i hvert fall tett hos meg. Sprengskisse og delenummer finner du her. OBS: Prisene er i Euro RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
knut_m Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Takk for et utfyllende svar, fikk du til å skifte dette uten å løsne motor fra drevet ? Ser ut som den Del nr 17 sitter som bare f hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Jeg har hatt samme problem og har gjort denne jobben. Behøver ikke ta av drevet. Det er kun pakningene på akslingen som er problemet. Hvis ikke det er noe dramatisk annet galt da. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Takk for et utfyllende svar, fikk du til å skifte dette uten å løsne motor fra drevet ? Ser ut som den Del nr 17 sitter som bare f hos meg. Trenger ikke gjøre noe med motor. Alt dette fikses fra utsiden. Ta av propellbosset, annodene og løsne skrue 18 (x2) Så skal det være mulig å få av #17. Banke litt med en "myk" hammer rundt det hele og forsiktig lirke den bakover. Om du ikke har en hammer i plast, kan du bruke en vanlig en med en trekloss i mellom feks. Det skal være mulig å dreie litt på #17 når skuene #18 er tatt ut da det ikke er noe spor. Dette kan gjøre at den løsner lettere. 565 og litt tålmodighet er det som skal til. Etter to somre og en vinter, ser gearoljen min fortsatt ut som den dagen jeg fylte den på etter jeg skiftet pakningene. Dette blir så bra atte ;-) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
knut_m Svart 29.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Høres bare lækkert ut-:), takk alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Dette blir så bra atte ;-) RSL Tror jag det!!!!!! mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Etter to somre og en vinter, ser gearoljen min fortsatt ut som den dagen jeg fylte den på etter jeg skiftet pakningene. RSL Hvis dette betyr at du ikke har byttet olje (tappet av via bunnplugg)og baserer deg på hvordan oljen ser ut på peilepinnenn er jeg redd du kan få en overraskelse. Gjorde akkurat det samme selv, skiftet pakning/simring og det så fint ut helt til jeg tappet av oljen på høsten, den var grå. Måtte bytte aksling (12), da denne hadde fått slitasjespor/grader. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 Hvis dette betyr at du ikke har byttet olje (tappet av via bunnplugg)og baserer deg på hvordan oljen ser ut på peilepinnenn er jeg redd du kan få en overraskelse. Vel.. la oss håpe du tar feil. Jeg har ikke hatt båten oppe siden våren 2010 og må bare basere meg på hva jeg får peilet fra innsiden. Ville trodd at det ville vist seg i hele oljereservoaret om det var vanninntrengning da det ikke er noen fysisk sperre mellom bunn og topp av gearet, men jeg kan selvfølgelig ta feil. (Det har skjedd før..) Båten skal opp på vårparten, og da er Gearoljeskift en av prosedyrene, så tiden vil vise. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Catlina Svart 29.November.2011 Link til dette innlegget Svart 29.November.2011 . Måtte bytte aksling (12), da denne hadde fått slitasjespor/grader. Hadde også slitespor i akslingen under den bakre simmeringen - smurte inn alt med masse vannbestandig fett etter bytte av simmeringene. Har ikke hatt vann i oljen siden. Kan være vanskelig å få av lageret 13 uten oppvarming, måtte bruke varmepistol for å løsne det. Husk også å bytte o-ring 16. En VP mekaniker fortalte meg at det var flere lekkasjer i drev som hadde 2 bladete enn 3 bladete propeller, dette grunnet mer vibrasjon? Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 En VP mekaniker fortalte meg at det var flere lekkasjer i drev som hadde 2 bladete enn 3 bladete propeller, dette grunnet mer vibrasjon? Det kan godt være og høres jo naturlig ut. Propellbosset mitt var blitt slarkete og hadde dårlig passform med dertil viberasjoner. Etter å ha byttet pakningene og propellboss, ble det både tett og mindre viberasjoner. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ingar Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 mener å ha lest at oljen i disse drevene står under trykk (beholder over vannlinjen), slik at den kun kan lekke ut? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 (redigert) Det er ingen hylsetank på disse drevene. Olje fylles på gjennom hullet til peilepinnen. Redigert 30.November.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Det er ingen hylsetank på disse drevene. En bekjent med et eldre VP drev har en en ganske stor lekkasje i drevet - han har laget en liten oljetank plassert ca 50 cm over toppen på drevet.Slange ned til et modifisert oljepåfyllingslokk. Trykket fra oljen holder sjøvannet ute. Han fyller på et par desiliter i året.Ikke helt miljøvennlig men det funker til det passer å ta båten på land. Har tenkt å lage et lignende system å ha klart hvis det skulle bli grå olje igjen- surt å måtte ta opp båten midt i sesongen. Tror at gamle Mercruiser drev hadde noe lignende som standard ? Problemet er at på 120 S drevene er peilepinnen og påfyllingslokket i en enhet så det må lages et modifisert lokk og oljenivået blir jo naturligvis over øvre nivå. Vet ikke om det har noe å si? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 At det er et øvre nivå for oljen er vel bare fordi den trenger plass å utvide seg på når den blir varm? Så lenge beholderen er stor nok til å tillate denne ekspansjonen bør det vel fungere fint. Uforståelig at ikke alle drev har en slik løsning, ville fordyre marginalt. Da vil man bare ved et blikk på beholderen kunne konstatere om det er tett, oljepeiling unødvendig. Spes. uforståelig er det med hekkaggretgater, iom at her er det ikke mulig å vite hva som foregår så lenge båten ligger på vannet. Kombinert med kostnadene for å reparere et drev som har havarert pga oljelekkasje. Trykkprøving vil man også slippe. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 En bekjent med et eldre VP drev har en en ganske stor lekkasje i drevet - han har laget en liten oljetank plassert ca 50 cm over toppen på drevet.Slange ned til et modifisert oljepåfyllingslokk. Perfekt nødløsning midt i sesongen om du spør meg. Jeg "Digger" slike "Pettersmartløsninger". Enkle og billige løsninger som midlertidig løser et ellers tid og kostnadskrevende prosjekt midt i høysesong. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Bostrøm 31 Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Hei, er ny her på forumet men kan gi deg noen opplysninger. Har akkurat skiftet simmeringer og o-ringer på mitt 120S-E drev, fikk feil deler ved første leveranse. Simmeringene er de samme på alle 120 drev men o-ringene finnes det flere forskjellige dimensjoner av. Noter av serienr på drevet og ring Volvo Penta i Bergen, utrolig reale folk. (det var der jeg ringte gang nr 2, å fikk rette deler) Forøvrig så er det en enkel oppgave å skifte dette, anbefaler presse for å få ut simmeringene, hvis det er av den nye typen med stålinnlegg. De sitter noe grusomt. Simmeringene er del 15 på tegningen. Bare spør hvis det er noe Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Uforståelig at ikke alle drev har en slik løsning, ville fordyre marginalt. Da vil man bare ved et blikk på beholderen kunne konstatere om det er tett, oljepeiling unødvendig. Spes. uforståelig er det med hekkaggretgater, iom at her er det ikke mulig å vite hva som foregår så lenge båten ligger på vannet. Kombinert med kostnadene for å reparere et drev som har havarert pga oljelekkasje. Trykkprøving vil man også slippe. Nok eit døme på at VP har grunnleggande dårleg konstruksjon:-) Våre Yanmar SD 20 segldrev har i det minste eit plugg ein kan skru ut for å fylla olja. Diameter 35-40 mm. Eg har inntrykk av at dersom motoren har gått og propellen vore ikopla så blir eventuelt vatn som måtte ligga nederst blanda med olja. Eg har fleire gangar sett, av olja på peilepinnen, at det har vore vatn i olja. Ask Eg har skifta pakningar Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Jeg har byttet simmerringer 2 ganger på mitt 120S drev i løpet av de 20 årene jeg har hatt båten. Første gang fordi jeg hadde vann i oljen og neste gang fordi jeg sjekket simmerringene og så at slitasjen tydet på snarlig vanninntrengning igjen. Jeg har på tidligere oppfordring i et annet forum laget en ganske detaljert beskrivelse av jobben og kan godt sende den på e-post hvis ønskelig. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.November.2011 Link til dette innlegget Svart 30.November.2011 Nok eit døme på at VP har grunnleggande dårleg konstruksjon:-) Våre Yanmar SD 20 segldrev har i det minste eit plugg ein kan skru ut for å fylla olja. Diameter 35-40 mm. Nå var det på hekkagregater Ingar skrev det om at man ikke kunne sjekke underveis. (Du vet slike som henger på utsiden av motorbåter under vannlinjen) Mitt seildrev VP130S er det et påfyllingshull på toppen av seildrevet inne på ca 35mm som man kan fylle på olje med vaskebøtte om man ønsker. I tillegg er det peilepinne selvfølgelig. Catlina, skriver at det på 120s-drevet er påfyllingshullet og peilepinnen i samme enhet. M.a.o. er det også på det seildrevet mulig å både oppdage vann i oljen og å etterfylle olje. Og om det er slik at du har sett på din peilepinne at det er vann i oljen på ditt Yanmardrev, virker det vel ikke som om dette er vesentlig bedre konstruert. Løsningen det var snakk om, var å ha et oljereservoar litt høyere, slik at det ble et lite overtrykk i gearhuset, slik at det lakk "litt" olje UT i stedet for at det lakk vann INN som en midlertidig løsning frem til neste opptak. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Våre Yanmar SD 20 segldrev har i det minste eit plugg ein kan skru ut for å fylla olja. Diameter 35-40 mm. Hvordan i huleste gjør du det? Drevet er skrudd fast under gearkassa. Dykker du under båten for å fylle olje? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 (redigert) At det er et øvre nivå for oljen er vel bare fordi den trenger plass å utvide seg på når den blir varm? Ja, men det er ikke så svære oljemengden nedi der. Det fylles på både drevet og gearet gjennom samme hullet. Selve drevet er fullt mens gearkassa bare har en liten skvett. 130 drevet har egen påfylling som også gjør at olja kan skiftes uten å ta opp båten. Lik Yanmar. Forøvrig har jeg en sterk mistanke om at både SD20 og 130S kommer fra samme ZF fabrikken i Italia. Og at det egentlig er en ZF SD10 vi snakker om. Jeg stilte et spørsmål til Ask før jeg satte hodet i gear. Beklager dette. Redigert 1.Desember.2011 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut_m Svart 1.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Har sendt deg en pm. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2011 Dykker du under båten for å fylle olje? Hei igjen. Pluggen er bak motoren inne i båten. Ingen dykking påkrevd:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.