Jump to content

Volvo Penta D3 Feilkodelesing

Moyja

Recommended Posts

Hei Bittelite,

Jeg kjenner til Volvo?s evne til og holde alt tett til brystet.

Feil kodene jeg får opp i displayet er alt for generelle til at de sier noe om hva som har satt dem.

Jeg har funnet en levrandør av diagnose utstyr men det er jo priser til og dø av

her er link www.advanced-diagnostics.co.uk. Jeg hadde håpet på og finne noe pc basert programvare for formålet.

Men det må jo være noen gutter evt Jenter :smiley: som skrur på disse som kan fortelle noe om canbus protokoller osv.

Eller er dette Svenske statshemeligheter???? som medfører dødsdom hvis noen prater om det..

Uten noen mulighet til og fixse disse grønne TROLLENE er de jo bare CRAP....

Er det noen som har en instalasjons manual for EVC anlegget???? (EVC-B) har noen ledniger som jeg er usikker på

Hei Igjen.

Feil kodene er System elektric fault, Enegine elektic fault og trim elektric fault. Når jeg setter på tenningen så piper det lampene tennes i tur og orden i varsel instrumentet Stopper på trekant og lyser orange, tilt viser 50 resten er døde turbotrykk, temp og voltmeter. I turtelleren får jeg ikke opp timetall og sikkert noe mere som ikke vises. OBS motoren står ikke i båten. og er ikke startet opp etter blokk skifte.

Trimmen feilen er ok for den er ikke tilkoblet

Hva brukes stikkeren merket tennining 19 til ? den har en krympet hette på seg med Remove if used

Instument lys stikkeren, skal den kobles til pluss for og få lys eller jordes?

C2 på ECV brukes til ????

Hvorden få kodet ECV til mitt utsyr/oppsett, det skal brukes en kode som åpner for dette.

Min umiddelbare antagelse er at det er dårlig kontakt fra batteriet til motorens elektriske anlegg. På starteren er det en klase med kabelsko og hvis disse er irret eller har fått litt lakk på seg virker det dårlig. Samme gjelder minus. Jeg er mest inne i D4/D6 men antar at mye er likt hvis det er snakk om EVC(Electronic Vessel Control) og den kontakten du sikter til, er det en firkantet kontakt til relé? som er koblet på ledningen som går til startbryteren? Isåfall er den til reléstyring av ekstrautstyr som skal skrus av når motoren stoppes.

Alt har virket før. Motoren kastet en råde ut siden slik at den avgikk med døden. Skiftet blokk og topp motert på alt utstyret, satt strøm på for kontroll. Der er jeg idag.

Det jeg ikke har oversikt over er hvilket utstyr som har vært koblet til EVC styresentralen.Evt kode bort det jeg ikke skal ha. Noen som har et dieselfilter med vann føler i for salg???

Hei DieselDahl.

Jeg har nå funnet ut av problemet måtte bare få tengt litt og lest strømskjemaet. Ecv og ECU kjører jo systemsjekk heletiden og når jeg tar av dekslet over motor så løsner jeg jo sikringene og NØDSTOPP stikkerne. På disse systemene er nødstopp koblet slik at kretsen brytes, ikke sluttes slik som ofte er vanlig. D.v.s Du får en alvolig system feil når nødstopp er koblet bort (brudd) og motoren nekter plent og starte + div instrumenter er døde og timetallet vises ikke i instrumentet.

Du trenger ikke Voida for og programere det grunnleggende utstyret i ECV accesskoden trykkes på manøverpanelet og står i instalasjonsmanualen til VP Jeg hadde bare oversett det lille avsnittet med dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...