Jump to content

Valg av Radio (FM og DAB), TV (Riks tv) og VHF antenne.

Sandegutten

Recommended Posts

Jeg er ute etter å finne optimal antenne løsning på ny båt. Ønsker færrest antenner på båten. Jeg har sett på Triax UFO 120 som skal både ta tv, FM og DAB i samme antenne. Er det noen som har erfaring med en sik løsning? Får man bedre mottak ved å bruke pisk til FM og DAB? Og så lurte jeg på om det finnes en god VHF antenne som noen har erfaring med. Helst ikke over 1,5 meter lang. Jeg har håndholdt VHF i dag som jeg kan tilkoble ekstern antenne på. Blir dette like bra som en fastmontert VHF? Jeg klarer å kjøre på samme sendestyrke som fastmontert VHF. Håper å høre om noen har testet litt på dette. Hilsen Øystein

Bruker Glomex antenner til både FM og VHF radio i stedet for å bruke spliytter som kan forringe signalene til VHF radio. FM antennen er 150 cm lang, og tar inn radio godt selv midtfjords. Bruker Blaupunkt Bremen MP 74 radio med to antenneinganger og mulighet for to antenner oxo. DAB har jeg aldri hatt, for jeg synes at produktet blir danket ut bigtime av FM radio lydmessig. Har aldri hatt håndholdt VHF, men så lenge den har samme utgangseffekt og bruker ekstern antenne, så bør vel det ble det samme :confused: Bruker selv Sailor RT 2048. :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Jeg klarer å kjøre på samme sendestyrke som fastmontert VHF.

Jeg lurer fælt på hvilken håndholdt som klarer å sende med 25W effekt.

De fleste håndholdte har 5 eller 6W som max effekt. Med en ekstern antenne vil du oppnå bedre forhold enn med den lille pisken, men ikke lik som et fastmontert apparat. Selv om det er antennehøyden som gjør mest utslag her, fordi signalene går i rett bane, så vil allikevel effekt spille inn.

En normal halvantenne for det mobile maritime VHF-båndet er ca 95 cm høy, og vil være en god løsning for deg. Glomex er nevnt, det finnes også andre merker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...