Ktveiten Startet 2.Desember.2011 Del på Facebook Startet 2.Desember.2011 Hei godtfolk! Har nettopp kjøpt meg ny båt, og holder på med det kjente strøm styret Har sikkert vært tatt opp i et tidligere innlegg, men finner ingenting om akkurat dette. Lurer egentlig bare på hvordan jeg skal dimmensjonere hovedstrømbryter? Vil ha seperat hovedstrømbryter for begge maskinene og forbruk. Altså totalt 3 stk. Forbruksbanken er ca 600 ah, og hvert startbatteri er på 115ah. Den gamle strømbryteren er en sånn vendebryter, så batteribankene er splittet i 2. Altså kan ha posisjon 1, 2 eller begge på bryteren. Noen som i denne sammenheng har noe innspill med tanke på hvordan jeg bør gå frem ved montering av nye brytere? Samt hvordan dette blir med lading av batteriene? Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Kaptenen Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 De eg kan fortelle deg de er at, ladingen er uavhengig av H strømbryter, altså at hva den bryteren måtte stilles på, så er de lading på alle batterier, bryter kan du jo bare overdimensjonere. håper de hjalp litt. tror de skal være noe rett. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 De eg kan fortelle deg de er at, ladingen er uavhengig av H strømbryter, altså at hva den bryteren måtte stilles på, så er de lading på alle batterier, bryter kan du jo bare overdimensjonere. håper de hjalp litt. tror de skal være noe rett. ??? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Du får sikkert flere meninger, men hovedstrømbrytere er "kan". De som er til nytte er hver en til forbruk og storforbrukere som baugtruster og vinsjer. Da trenger du bare å lese hvor mange Watt (W) den trekker. Samlet W delt med ca. 10V = A x 1,2 = strøm som bryteren må tåle alltid. Større er bedre og gjør det sjelden særlig dyrere Var obs med betegnelsene som står på bryterne, det som er interessant er bare "permanent belastning", men ikke "max 5 sec." Ang. start diskuterer hver sin del, jeg sier at man ikke trenger. Mot startmotorene er det uten vits fordi det er faktisk brytere (reléer) som ikke pleier å svikte. På dynamoene finnes det dioder oder mot resten står tenningslåsene. Hvis man altså klarte å holde orden, dvs. dele opp forbruk og motorkrets (start) hver for seg selv da er det uten nytte med hovedbrytere der. Ellers må du se hva startmotorene trekker, det går forresten opp mellom 600 og 1000A så må du lese hva motorprodusenten skriver. (Håndbok til båten burde fortelle det) Ang. lading burde du installere det separat, uten brytere. Dynamofordelingen går vanligvis B+ til batteriskiller og videre til batteriene. Batteriskiller finner du mange, så f.eks. vendere, skilledioder og diverse forskjellige relébaserte løsninger. Bygger du slik at det går automatisk og utenfor hovedbrytere da kan du ikke tabbe deg ut ved å glemme bryterne og f.eks. brenne opp dynamoene. 230V-Automatikladere burde du også koble helst direkte til batteriene, eller direkte til utgangene av batteriskilleren hvis kabeldimensjonene tillater det. Men det forutsettes at man sjekker at laderen -kan- står tilkoblet permanent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 2.Desember.2011 Del på Facebook Svart 2.Desember.2011 Skulle jeg bygget et slikt system i dag vill jeg hatt kun én hovedbryter. (på minus-siden) Dette fordi jeg ikke ser noen annen grunn til å ha hovedbryter enn å kunne legge båten strømløs i tilfelle det skulle oppstå en alvorlig elektrisk feil. Da holder det med én bryter, det gjør også operasjonen enklere og raskere. Noen velger å koble fra batteriene når båten ligger i havn, da vil det å ha kun én enkelt bryter gi samme fordel. Utstyr som automatisk landstrømslader, lensepumpe, alarm, VHF etc. skal kobles rett på batteriet. Hovedbrytere er i utgangspunktet en uting, de representerer en mulig kilde til dårlig kontakt og spenningsfall/varmeutvikling. Samt å ødelegge likeretter i dynamo hvis ladingen også går via bryteren. Har man laderegulator som føler på batteripolene kan det få alvorlige konsekvenser om bryteren skulle bli slått av under drift. (Det stemmer ikke som Kaptenen sier at hovedbryter ikke påvirker lading. Det er snarere tvert om, på de fleste motorer er dynamoen koblet til starteren og hovedbryteren vil derfor også koble ifra dynamoen. Ut fra hva som har kommet frem på forumet er det svært få som gjør om på dette opplegget og kobler dynamoen rett til batteriet) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Skulle jeg bygget et slikt system i dag vill jeg hatt kun én hovedbryter. (på minus-siden) Dette fordi jeg ikke ser noen annen grunn til å ha hovedbryter enn å kunne legge båten strømløs i tilfelle det skulle oppstå en alvorlig elektrisk feil. Da vil jeg anbefale deg å ta et kurs eller fire hos ABYC Education and Certification Programs og eller et kurs på Curtin universaty innen advances corrosion protection, electrochemestry og eventuelt et kurs innen IEC marine electrical systems. Det er ikke bare forbudt å bryte bare minus i et marine batterioperert elektrisk system, det er direkte uklokt sett fra et faglig og praktisk synspunkt. Hvis det skal etableres en nødstopp med avbrudd på minusleder mot batteri skal dette foregå etter fastsatte normer hvor man bygger ned spenningen kontrollert ved nødestopp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Det er ikke snakk om nødstopp, men å kunne legge båten strømløs i tilfelle det skulle oppstå en alvorlig elektrisk feil. Selvsagt er det ikke noe forbud mot å bryte minus. Som det har fremkommet tidligere på forumet er det flere norske produsenter som benytter en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Jeg skriver ikke at det er forbudt å bryte minus, jeg skriver at det er forbudt å bryte bare minus. Dette betyr i realiteten at det er tillatt å bryte pluss samt at det også er tillatt med topolt brudd. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 4.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Takker for svar! Hvis jeg har forstått det riktig så trenger jeg dimmensjonere hovedstrømbryteren etter maks forbruk? Skal ha brytere, så den er grei. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Joerg Becker Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Ja, du må sjekke hva den maksimale belastningen -kan- bli. Derfor eksemplet om f.eks. ankervinsj & baugtruster. Vinsjen kan gå lenge og hvis trusteren kommer i tillegg da kan det bli mye strøm som bryteren/reléet må takle. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ktveiten Svart 5.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Takker! Da har jeg klarhet på dette Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
taunus Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 I ditt tilfelle ville jeg hatt brytere for 1000A. Da tåler de både start fra en volvo d6 og en 8hk baugpropell.(ikke samtidig.) 8HK baugpropell 760 A....... Motorstart ca 500 A per motor. Denne vendebryteren du har vil jeg tro er noe drit.... Ikke for å klage, men jeg har sett flere av disse rimelige og målt 1,5 volt i tap .Og ikke minst kanskje den bare er godkjent for 300A. Dette står noen ganger på baksiden. Hvis ikke det står er det i seg selv god nok grunn til å ikke bruke den mer.Hva slags motor har du. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 7.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Har 2* VP tamd 60c. Vet du/noen hvor mye strøm disse trekker? Har egen hovedstrømbryter på baug thruster, så den er grei. Ja, denne vendebryteren skal vekk. Tror det er 300A denne er dimmensjonert for. Ønsker en bryter for hver maskin, og en på forbruksiden. Lurer på å ha egne brytere til dieselvarmere, men er vel kanskje like greit å koble disse på bryteren til forbruket?? Skal også ha meg ett sånn kjekt batteriovervåkningsinstrument fra BEP. Noen erfaringer med dette? Spenning, ampere, lading osv Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
taunus Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Strømmtrekket kan du måle med et tangampermeter . Disse er ikke så dyre nå. Jeg har biltema sitt som kan måle opp til 1000A. Strømmtrekket vil øke dersom du forbedrer kabelveien til motorene. Dieselvarmeren skal ikke kobler på hovedbryter. Disse har du på egen sikring slik at ikke du ødelegger apparatet hvis du skrur av strømmen mens varmeren er varm. Den har en avkjølingsprosedyre. Mercruser 320hk trekker 500A i start, og det samme gjør min TAMD 30. Vil tippe at dine ikke overstiger 600A. Men jeg vet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 8.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Takker for svar! Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
Mix Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 440Hk Yanmar startmotor trekker max 500A. Mine 4 hovedtrømsbrytere tåler kontinuerlig 200A, peak 1000A 10sekund. Har holdt i massevis, også på 7Hk baug og hekk thruster. Idag ville jeg nok satset på Bep sine rimelige Heavy Duty brytere, de tåler kontinuerlig 600A, peak 2500A. Jeg har inntrykk av at Bep leverer rimelig god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.