Jump to content

Båtene «Robas» og «Rana frakt» kolliderte i Kobbeleia

-morten-

Recommended Posts

Jeg tok en titt på AIS-tracket til begge like etter uhellet. Robas gikk "normalt" og tørnet SB inn mot Kjerringsundet på hva jeg bedømmer som rett plass, med god sikt nordøstover mot Vonflu/Vatlestraumen. Men skulle antakelig ha tørnet noe mer SB for å holde seg til SB i sundet. Rana Frakt hadde en litt "dum" kurs som gjorde at de "tok" hele sundet. Omtrent etter hvit-sektoren. Etter min mening skulle de gått lengre sør og lagt en kurs litt nærmere Kjerringskjæret. Virkeligheten er at begge gikk slik vi alle gjør gjennom der, det er bare det at to stk på denne størrelsen blir det ikke plass til med de kursvalgene.Blir sikkert 50/50 skylddeling til syvende og sist.

Det er ingen fartøy på denne størrelsen som går nordenom Kjerringholmen. Det er mye småbåt-trafikk der og som oftest ligger det småbåter og fisker i det området. (Det er en av mine egne vante fiskeplasser). Alle de timer jeg har pilket og dorget borti der så har jeg aldri sett noe yrkesfartøy over 30 ft. gå på nordsiden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

cimg0928.jpg

ROBAS

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3285193.ece

Sitat:Fem personer

Det er fem personer om bord i «Robas».

- Det er ikke rapportert at disse er i fare, sier redningsleder Walle.

BA.no har snakket med mannskap om bord på båten. De forklarer at den andre båten kom fra nord:

- Den dundret inn i oss på babord side.

Da skal «Robas» ha vært like ved land, og i fare for å smelle inn i bergveggen.

:Sitat slutt

Redigert av kjellsea (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...