Jump to content

Årsaker til rigghavari?


S/Y Emma

Recommended Posts

Med draumen om langtur stadig nærmare, har eg byrja verte smått uroleg for alt som kan gå gale undervegs. No har turen kome til riggen. Om han skulle gå overbord, kan det fort bety store kostnader eller slutten på turen.

Eg har søkt ein del etter rigghavari på nettet, men finn lite informasjon om årsakene til at det skjer. Har nokon her erfaringar om kva som er den vanlegaste årsaka til at masta knekk? Er det stort sett boltar i strekkfiskar som brotnar, eller kan masta berre knekke heilt utan forvarsel? Har nokon opplevd rigghavari?

Kva bør ein passe på? Og bør eg eigentleg uroe meg over dette? :cryin:

Masta er truleg originalmasta frå 1975 (mastheadrigg med doble undervant og enkle salingshorn).

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Undervantene som ryker er vel en av de mest utbredde årsak til masthavari. Se etter enkelte knekte "tråder" gjerne i nærheten av innfestingene. Finner du en knekt "tråd" er det på tide å skifte undervantene. (Gjelder vel alle vanter, dette)

 

Hvis riggen er fra 1975 og du skal på skikkelig langtur ville jeg vurdert å bytte vantene, for- og akterstag uansett.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Hvis riggen er fra 1975 og du skal på skikkelig langtur ville jeg vurdert å bytte vantene, for- og akterstag uansett.

Jeg vil gå lengre og si at stående rigg(unntatt mast) byttes før langtur dersom den ikke er byttet fra båten var ny. Stående rigg holder ikke evig og følgene av rigghavari kan være svært alvorlige. Masten bør også sjekkes grundig for korrosjon ved de forskjellige beslagene(undervant, salingshorn, overvant osv.) Løpende rigg regner jeg med at du har kontroll på.

En langtur sliter mer på rigg og annet utstyr enn flere tiår med fritidseilas her hjemme.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Og skaff deg ei skikkelig tang til å kutte vantene dersom uhellet er ute. En vet jo aldri når dette skjer så en bør tenke gjennom hva som må gjøres i en slik situasjon. Alternativ rigg slik at en kan komme seg videre er ikke å forakte vist en har noe duk igjen ombord. Sjelden masta går når det er fint vær. Muligheten for å montere doble adskilte (ikke i samme feste i masta) forstag og akterstag bør en tenke gjennom da dette gir en litt bedre nattesøvn når bølgehøyden når mastetoppen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Skal du på tur, kan det kanskje være en ide og sjekke det nære utland? Nederland eller UK f.eks?

 

Enig - her er det gode penger å spare. Jeg importerte båt fra Portsmouth til våren og fikk gjort en del der nede (ikke rigg, da) og det var tydelig billigere enn her hjemme. Hvis sør-england skulle bli aktuell har jeg noen adresser. Send meg IM i så tilfelle.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Har man uansett tenkt å seile med to forstag så kan man vel spare å bytte forstaget og bare sjekke dette.

Har man akterovervinklede salinger så står riggen uten akterstag og da trenger man heller ikke stresse med å bytte dette ut, nå er det vel ikke dette på denne båten dog.

 

Overvant og D-1 evnt D-2 , overvant er somregel mye kraftigere enn D-1/2/3 og overvant står vel mer urørlig enn de mindre vantene som gjerne kan stå og pushe litt kombinert med at de gjerne er tynnere.

 

Jeg forhørte meg om å bytte overvant på HR46 og mener det var snakk om 30000.- ca, det burde da bety 10-15000 max på denne båten om man tar det i utlandet.

 

Sjekk litt her for eksempel http://www.svb24.com/index.php?sid=29e25bc31928c75c5573b08abaf79445&cl=alist&cnid=11617

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Redningsaksjon for havarert mast.

 

En kraftig poptang med tilbehør.

En handril (strømmen kan jo utebli).

Bor tilpasset popnaglene.

En baufil med mange blader.

En meter kanal / profil av samme type som masten.

Og en haug med wireklemmer samt en god wirekutter.

 

Er du nært land kan du berge masta og reparere denne :thumbsup:

 

Funket for meg en gang for mange år siden :giggle:

 

NB. Og helst noe seil som kan brukes.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

jajajaj...ser nå at dette er en 33 fots 70-tallsbåt og jeg mener en tok bra i på rigger da. Hvordan har båten vært bruk ?..litt historie kan fortelle om mye om det er nødvendig å bytte rigg. Slitasje på lagtur, det kommer da helt an på hvor en seiler, og hvordan, alle seiler ikke tur/retur høstlig nordlige atlanterhavsrute, så jeg mener det er ikke gitt at en behøver å skifte rigg. Få evnt. en erfaren seilmaker til å ta en titt.

Link to post

Masthead riggen er jo en meget stabil rigg og det at alumineumen er gammel trenger ikke å være et problem. Hva med å få en tilstandsrapport av en rigger! Det kan også lønne seg og ta av feste til salingshorn og prime dette på nytt samt montere igjen. Det vil en rigger se om er nødvendig. Wire har folk nemt, en annen ting er festepungtene til wire. Se etter sprekker rundt der samt evt skifte ut slitte festeepungter.

Men den viktigste årsaken er ofte at riggen er satt for løst!

 

Kan også være lurt å ha en forsikring som dekker skader/tap av gammel rigg!

Link to post

Som det nevnes, at masta er gammel behøver ikke å bety noe.

 

Forstaget, som fører seil, er veldig utsatt. Det er også vanskelig å inspisere dersom du har rullesystem. Dessuten vil brudd ofte medføre rigghavari. Derfor ville jeg uansett byttet det før turen starter.

 

De neste stagene som gjerne ryker er undervant. Mange tenker nok at det er underlig og at overvantene har større belastnng, men slik er det ikke. Om budsjettet tillater det, bytt før du reiser.

 

Nye vant og stag kan du kjøpe for en bra pris hos f.eks. www.svb.de

 

Det du uansett bør gjøre, som ikke koster noe, er å inspisere hele riggen skikkelig. Se etter spor av korrosjon under og ved beslag samt sprekker i beslagene. Det er lurt å ta en tur opp før hvert lengre havstrekk og inspisere mast og rigg. Da vil du ofte oppdage problemer og mindre ting før de utvikler seg til et stort problem, f.eks, genuafallet som gnager mot noe.

 

De fleste rigghavari kommer nok av at staget ryker eller at riggbolter etc ikke er skikkelig sikret. Stagene ryker der hvor terminalen er presset på, og gjerne nede der det er vann tilstede så å si hele tiden. Dog ikke alltid.

 

Det er viktig å ha A) riktig riggtrim og B) stram nok rigg. Ute på Atlanterhavet er det store dønninger og bølger med mye energi og det sliter på riggen.

 

Anbefaler deg å ha med wireklemmer (billig) og noe ekstra wire (gamle forstaget?). Noen Sta-Loc eller Norseman terminaler er heller ikke dumt å ha i reserve, men ofte er det forskjellige dimensjoner så det kan fort bli omfattende. En reserve strekkfisk eller to er også nyttig.

 

Geir

Link to post

Bytt stående rigg før dere drar. brudd i rustfrie terminaler er visst ikke uvanlig

 

Enig i dette. Men jeg ville seilt en sesong med de nye wire før jeg dro. Det hender at det gjøres/er en feil og da skjer det hjemme. Tenk på Taam abu Dhabi i Volvo Ocean Race som fikk brudd i et sjekkstag og misten masten før de forlot middelhavet. Sjekkstaget var skiftet rett før start! Det gjøres feil ved tilvirking selv blant proffene.

Link to post

Trur masta er original, men trur neppe vant og stag er det. Dei ser nyare ut. Veit unasett ikkje årstal, så trur eg må la ein proffesjonell (og uavhengig) riggar sjå på saka.

Men ser også at mange 70-talsbåtar, som t.d. Cantare, Fri Inspirasjon, Tur-Bo og Milla seglar Karibia rundt utan særskilt riggskift.

Link to post

Har knekt ei mast en gang, da en strekkfisk skrudde seg selv opp og jeg slo uten å ha sett at staget hang og dinglet.. Har skjedd flere ganger faktisk, passe skummelt selv om jeg alltid ellers har fått skrudd dem tilbake før ulykken har vært ute. Sist jeg var nede ved båten var det en del rust på strekkfiskene, regner med å bytte dette før neste tur.

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

Link to post

Jeg seilte 70-talls båt uten å skifte stående rigg, byttet bare forstaget før avreise.

 

Underveis byttet jeg begge undervantene og babystaget, de røyk, heldigvis på en udramatisk måte.

 

Nå kjenner jeg ikke båten din, men det er jo generelt en fordel om riggen er godt dimensjonert i utgangspunktet, særlig om en skal tøye grensene litt med tanke på intervall for utskifting av stag.

 

Det er vel ikke tvil om at det lureste er å skifte stående rigg før en slik tur, men det er jo også et økonomisk spørsmål. Hvilken grad av sikkerhet skal du legge deg på for fremdeles ha råd til å seile?

 

Det er naturligvis vanskelig å si noe om hva slags påkjenninger en rigg tidligere har vært utsatt for, og skikkelig (NDT-)inspeksjon av wireterminalene (og eventuelt beslagene) koster nok mer enn å skifte stagene. En visuell inspeksjon har ikke all verdens verdi annet enn at man kan se etter sprekker i terminalene og om det er tydelige spor av korrosjon.

 

Beslagene vil jo gjerne utvikle sprekker i sveisefugene, det kan være vanskelig å se, men er jo noe man kan sjekke selv med litt innsats og en lupe.

 

Det står også en del om dette i forskjellige langturbøker (husker ikke hva som står i hvilken bok).

 

Geir

Link to post
  • 2 uker senere...

Enig med GeirKS. Når du skal av gårde med en slik båt har du sannsynligvis et begrenset budsjett. Gjør en grundig visuell inspeksjon og skift alt som ser tvilsomt ut. Pass på at riggen hvis den er fornyet har minst den gode gamle overdimensjonale 70 talls stilen. Ta med en del reservedeler og tenk på hva du skal gjøre hvis noe skjer. De mastene er tykke og tåler en støyt så du vil ofte få tid til å sikre masten hvis noe skjer, men da står det om sekunder så det er for sent og begynne å tenke på hva du skal gjøre. Jeg ville ikke skiftet stående rigg og lagt av gårde. Jeg ville vært mye reddere for at en ny terminal løsner enn at en gammel ryker så hvis du skal skifte så pass på å gi riggen en del juling før du legger ut.

Link to post

No er nok ikkje riggen min så overdimensjonert.. Stag og vant er berre 6 mm. Men har det gått bra i 36 år, kan det ikkje vere så gale.

Får satse på å la ein riggekspert sjå over ståande rigg før vi reiser, og segle litt ekstra hardt i Noreg for å stressteste riggen først :sweat:

Ser forresten på Facebookgruppa "Langturseilere" at den norske båten Honningpupp brakk masta ved St. Croix fredag. Så det kan nok skje kven som helst, når ein minst ventar det.

Link to post

Er det ikke litt rart at av båtene som reiste så var det en "overdimensjonert" 70-tallsbåt som mistet masten. Vi vet jo ingenting om årsaken nå? Men magefølelsen min sier bare at å skifte hele den stående riggen nå er billig i forhold til hvordan hele prosjektet kan strande om masten ryker underveis.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

No har eg også følgt tett med på ARC-en dei siste tre åra. Kvart år er det 2-3 båtar som må returnere til Las Palmas eller Kapp Verde pga. riggproblem. I alle tilfella har det vore nye båtar >45 fot som har hatt problem. Ut av dei tilfella av rigghavari eg har funne på nettet, ser det ut til at det er meir eller mindre vilkårleg om det er gamle eller nye båtar som er råka.

Sjølvsagt kan ein unngå problem om ein får gamle båtar sjekka, men det kan virke som nye båtar også har problem med rigghavari.

Link to post

Ellers er det jo en tommelfingerregel som sier at storseilet skal først opp og siste ned.

Er vel noe avhengig av riggtype, båt og værsituasjon. Enkelte båter har mere nytte av å få forseil opp først slik at storseil drar nytte av vinden som passerer dette på sin vei opp. Tilsvarende når storseil skal ned. Alene på vakt blir dette en lettere oppgave uten å slite bakenden av seg - noe en jo likevel gjør med all den sittingen og saltsår :giggle:

 

Tommelfingerregel - muligens det :thumbsup:

 

Lensetakler er jeg helt enig i. Gull verdt på langfart.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...