Jump to content

Yanmar YSM8 i Mamba 29, vurderer motorbytte, anbefalinger?


Goodwill

Recommended Posts

Motoren i min nyinnkjøpte Mamba er en Yanmar YSM8, som jeg ikke finner så mye info om på nettet. Noen som kjenner til den?

 

På sailguide.com er det flere som skriver at de har såvel 2GM20 og 3GM30 i sine Mambaer, mens 1GM10 synes å egentlig være mest vanlig. Noen synspunkter på hva jeg burde velge hvis jeg skal bytte motor?

 

Vurderer motorbytte seriøst, siden båten ellers virker så bra at jeg ganske sikkert kommer til å ha den en stund. Da kan det være lurt å ta motorkostnaden med en gang istedet for å koste på seg en masse irritasjon og smårep for så å ende opp med å bytte likevel.

Link to post

Jeg skjønte det etter å ha målt motorrommet. LxBxH er 79x62x42, etter det jeg målte igår. 1GN10 er i nærheten av den høyden, og den kan man fortsatt få ny. De som har 2GM20 eller større må ha bygd om. Kanskje det går an å bruke en lavere sokkel? Evt så går det an å bygge på noen cm i høyden, men ikke veldig mye ettersom jeg ønsker å bruke køya til to personer.

 

Han her sier litt om motoren: http://nf.broach.se/motorer/yanmar

 

Ut fra dette virker det som om den kan være bra ("Yanmars YS-motorer har enastående slitstyrka och livslängd") og at det lureste kanskje kan være å gi den en ordentlig overhaling av Yanmarverksted?

Link to post

Har hatt seilbåter med både yse 8 og yse 12 motorer.

Fikk yse 12 motoren renovert av Tor Sneve i sandvika\oslo. Fordelen med motoren er at den er meget enkel. Ikke noe elektronikk og alt har en enkel funksjon.

Ulempen er at den rister og bråker noe voldsomt. Yse 8 har ikke krefter i massevis og du vil snart se at bølger og motvind vil gjøre at båten mister fart og går kanskje i 2 knop. Men så har du en seilbåt og ikke ei snekke. Bruk seil!

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
  • 1 år senere...

Gamamel tråd løftes igjen. Jeg fikk tatt ut den gamle YSM8-motoren og satt inn en 2GM20F som Tor Sneve har renovert, og etter noe innkjøringsrusk fungerer den veldig bra.

 

Tor overtok den gamle for å renovere den, startet med det nå på nyåret i år. Resultatet var nedslående: Den var kjørt med lite eller intet oljetrykk over tid. Veivaksel, rammelager, veivstake og lager var defekt. Motoren gikk til skrap, dynamo og starter var det eneste han kunne bruke. Motoren var rett og slett havarert.

 

Gammelt saltvannskjølt var ikke mye verdt, nei...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...