Goodwill Startet 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2011 Motoren i min nyinnkjøpte Mamba er en Yanmar YSM8, som jeg ikke finner så mye info om på nettet. Noen som kjenner til den? På sailguide.com er det flere som skriver at de har såvel 2GM20 og 3GM30 i sine Mambaer, mens 1GM10 synes å egentlig være mest vanlig. Noen synspunkter på hva jeg burde velge hvis jeg skal bytte motor? Vurderer motorbytte seriøst, siden båten ellers virker så bra at jeg ganske sikkert kommer til å ha den en stund. Da kan det være lurt å ta motorkostnaden med en gang istedet for å koste på seg en masse irritasjon og smårep for så å ende opp med å bytte likevel. Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Jeg har ikke ett konkret forslag å komme med, men om du skal bytte motor må du ha en lavtbyggende motor. Alternativt må du bygge om inredningen ved køya bak. Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Jeg skjønte det etter å ha målt motorrommet. LxBxH er 79x62x42, etter det jeg målte igår. 1GN10 er i nærheten av den høyden, og den kan man fortsatt få ny. De som har 2GM20 eller større må ha bygd om. Kanskje det går an å bruke en lavere sokkel? Evt så går det an å bygge på noen cm i høyden, men ikke veldig mye ettersom jeg ønsker å bruke køya til to personer. Han her sier litt om motoren: http://nf.broach.se/motorer/yanmar Ut fra dette virker det som om den kan være bra ("Yanmars YS-motorer har enastående slitstyrka och livslängd") og at det lureste kanskje kan være å gi den en ordentlig overhaling av Yanmarverksted? Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Hva slags motor har du, tompa2? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 3.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2011 Motoren i min nyinnkjøpte Mamba er en Yanmar YSM8, som jeg ikke finner så mye info om på nettet. Noen som kjenner til den? ............. Bruker/service manuale: http://www.yanmarcenter.nl/webwinkel/pdf/manuals/engine_discontinued/service/ysm_servicemanual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
TellusTellus Svart 4.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2011 Har hatt seilbåter med både yse 8 og yse 12 motorer. Fikk yse 12 motoren renovert av Tor Sneve i sandvika\oslo. Fordelen med motoren er at den er meget enkel. Ikke noe elektronikk og alt har en enkel funksjon. Ulempen er at den rister og bråker noe voldsomt. Yse 8 har ikke krefter i massevis og du vil snart se at bølger og motvind vil gjøre at båten mister fart og går kanskje i 2 knop. Men så har du en seilbåt og ikke ei snekke. Bruk seil! Sitér dette innlegget De syv P'er: PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance Nå med båtførerbevis Link to post
Goodwill Svart 8.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2013 Gamamel tråd løftes igjen. Jeg fikk tatt ut den gamle YSM8-motoren og satt inn en 2GM20F som Tor Sneve har renovert, og etter noe innkjøringsrusk fungerer den veldig bra. Tor overtok den gamle for å renovere den, startet med det nå på nyåret i år. Resultatet var nedslående: Den var kjørt med lite eller intet oljetrykk over tid. Veivaksel, rammelager, veivstake og lager var defekt. Motoren gikk til skrap, dynamo og starter var det eneste han kunne bruke. Motoren var rett og slett havarert. Gammelt saltvannskjølt var ikke mye verdt, nei... Sitér dette innlegget Link to post
tomeriks Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 Enig med deg at saltvannskjølt er risikosport, men det var vel ikke saltvannet som tok denne.. Godt du byttet før den havarerte på tur :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.