Kjeles Startet 3.Desember.2011 Del på Facebook Startet 3.Desember.2011 http://www.fvn.no/nyheter/Her-traff-bolgen-som-stoppet-Superspeed-2167224.html Ikke rart at bølgene slår inn i styrehuset på SuperSpeed1 slik som skipets forstavn er utformet. Med en baug som peker nedover vil den vel bore seg inn i bølgene i stedet for å flyte over. Da er det vel ikke overraskende at vannet fosser inn i styrehuset? Underlig måte å bygge et skip på. Konstruktørene har vel vært mer opptatt av utseende enn sjødyktighet? Stygg båt, spør du meg! Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Underlig måte å bygge et skip på. Konstruktørene har vel vært mer opptatt av utseende enn sjødyktighet? Er dette noe du virkelig tror? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
puddingen Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Det var da en merkelig betraktning Kjeles... Hva begrunner du dette med Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 (redigert) Er dette noe du virkelig tror? Betraktningen er formulert som et spørsmål. Ser du spørsmålstegnet? Det var da en merkelig betraktning Kjeles... Hva begrunner du dette med Begrunnelsen er gitt: Lav forstavn. Redigert 3.Desember.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Kjeles: Lav forstavn ??? Nå tuller du vel..? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Skulle ikke forundre meg om glassleverandøren hadde noe å svare for her. Jeg har vært noen ganger på broa til Superspeed og den burde nok stå mot et par/tre fire meter bølger - med herdet laminert glass vel og merke. Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 (redigert) Tuller? Kanskje det bare er synsbedrag? Forstavnen er ca. 9 m. Color Fantasy, til sammenligning, ca. 15 m. Titanic 21 m. Redigert 3.Desember.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 ... et par/tre fire meter bølger Et havgående skip må da vel tåle bølger over 4 meter? I dag, 3. desember, er det meldt bølger mellom 7 og 8 meter i leia til SuperSpeed (Skagerak). Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 (redigert) Det er svært tankevekkende at Superspeed mistet motorkraft som følge av det knuste vinduet/ventilen. Motoren stoppet flere ganger. Color Line uttaler det som "en situasjon med potensiale"... Er det så lite som skal til for å sette flere tusen liv i fare? Redigert 3.Desember.2011 av Oteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Så du mener at båten er feilkonstruert fordi bakken er 12 meter lavere enn Titanic Kjeles? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ahamm Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 er vel ikke feilkonstruert, men kanskje ikke helt egnet til området den skal brukes i. Hvis sjø på 4-5m slår inn ventiler på brua er det jo noe som ikke er helt som det burde være på en båt som skal gå i skagerrak. mulig de gjorde 30 knop imot for alt jeg vet, men da er det kanskje heller brukerfeil. Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
adeneo Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 (redigert) Tja, personlig synes jeg det er greit at ting peker oppover, dog ikke hele tiden da det fort kan bli slitsomt. På båter derimot så er det vel mange løsninger på slikt, og uten å ha noen dypere forståelse for hydrodynamikken bak så er det vel ikke alltid like lett å konkludere med det ene eller det andre, men x-bow ser ut til å fungere, selv om det kanskje ikke er helt sammenlignbart, men den peker nå i hvert fall mer nedover enn oppover den også. Redigert 3.Desember.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Desember.2011 Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 Hvis man kikker på X-bow så ser man også tydelig skjermingen øverst som styrer vannsprut bort fra rutene på styrhuset. Jeg er på mange måter enig i at brovingene kan være utsatt på disse fergene. Men man må vel nesten ta en tur med de for å se hva som virkelig hender. Det som jeg synes er underlig er at media skriver at motorene stanset som følge av dette, hva er det media tuller med denne gangen? Sitér dette innlegget Link to post
Kjeles Svart 3.Desember.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2011 (redigert) ..feilkonstruert fordi bakken er 12 meter lavere enn Titanic Nei, det blir for enkel tankegang. ...kanskje ikke er helt sammenlignbart... Riktig. X-bow'en (rød skisse nedenfor) er nemlig ca. dobbelt så høy som en vanlig baug på et tilsvarende skip (grå). X-bow'en gir også bedre oppdrift slik at skipet tåler mye mer sjø. Kanksje SuperSpeed3 blir utstyrt med en X-bow? (Ref.: http://www.ulsteingroup.com/kunder/ulstein/cms66.nsf) Redigert 4.Desember.2011 av Kjeles (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Hvis man kikker på X-bow så ser man også tydelig skjermingen øverst som styrer vannsprut bort fra rutene på styrhuset. Det er vel ikke noe krav til at det må være portugisisk bro eller toppvant på skip med x-bow, selv om mange av de har nettopp dette. Er sikker på jeg har sett x-bow med glatt topp, men kommer ikke på hvilket skip det var i farten. Uansett så tåler nok rutene på de fleste supply/frakteskip en bølge eller to, og det er pussig at ikke SuperSpeed skulle tåle dette, og enda mer pussig at det skulle ha noe med motorene å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Det som jeg synes er underlig er at media skriver at motorene stanset som følge av dette, hva er det media tuller med denne gangen? Her er hva media skriver om hendelsen i lokalavisen så kan du lese det selv http://www.fvn.no/nyheter/Her-traff-bolgen-som-stoppet-Superspeed-2167224.html Regner med at det er en form for sikkerhetsventil i det systemet at båten heller stopper enn å forsette som ikke noe har skjedd (les kortsluttning) tenk deg det scenarioet at de si 30 minutter etter nærmer seg havn el. så oppdager de at de ikke får manøveret båten i trangt farvann ...bedre at båten stopper enn å fortsetter vil jeg si tross alt så måtte de bare styre om kontrollene så kunne de forsette i redusert fart Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Ja ser at media har fått tak i flere opplysninger etter hvert, det som først var motorstans var senere ikke motorstans likevel... Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Har dere som sitter å komenterer skipsdesign noen gang vært ute i dårlig vær på sjøen? om bølgehøyden er 4m signifikant er det ikke dermed sakt at alle bølgene er 4m høye Jeg har erfaring med MTB langs hele kysten vår og har sett masse forskjellige typer bølger.. Det er nok ikke en tilfeldighet at baugen på Superspeed er utforma som den er! Og til dere soffaseilere så er det ikke uvanlig å få slått inn styrhusvindu, er bare det at ikke alt havner i media og på internett! Er nok her en samenheng mellom mange faktorer og uflaks! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Christensen Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Jeg har erfaring med MTB langs hele kysten vår og har sett masse forskjellige typer bølger.. Minnes det gikk ei og annen rute på de også, men det var nødvendigvis ikke når vi var ute i den tyngste sjøen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Ficher Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Her ser du litt av kreftene som er i sving ........ jeg filmer. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Litt OT, men det lakk vist masse vann gjennom taket i Taxfree'en og andre butikker. Stengte alle butikkene etterså det var full vaskejobb Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Som ventet ble ikke Superspeed 1 reparert før min reise til Danmark idag. Jeg bestilte avgang Larvik istedenfor Kristiansand. Forhåpentligvis er de i rute fra Kristiansand innen hjemreisen min på tirsdag. Passer bedre med ankomst Kr.sand kl 24, enn til Larvik kl 02 00. Dessuten kortere biltur hjem fra Kr.sand. Bølgene er avtagende nå, men man merker at det ikke er flatt hav. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 ....memmen ....eg synest også at det virker u-logisk med sånn baug som leder sjøen opp til vinduene Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frøken Fryd Svart 4.Desember.2011 Del på Facebook Svart 4.Desember.2011 Søk på noen youtube videoer så ser du hvordan x-bow oppfører seg, den stamper ikke like mye som de andre. Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Her ser du litt av kreftene som er i sving ........ jeg filmer. Kjenner meg igjen i det været ja, har heldigvis kommet meg på en større og helt fantastisk sjøbåt nå. Når det er sagt kan en ikke sammenligne X-bow og Superspeed. Superspeed har fortsattt tradisjonell baug, og flere offshorefartøyer er bygget på samme måte. Om det er optimalt eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men litt må de iallfall tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.