Jump to content

Bølge inn i styrehuset på SuperSpeed1


Kjeles

Recommended Posts

http://www.fvn.no/nyheter/Her-traff-bolgen-som-stoppet-Superspeed-2167224.html

 

Ikke rart at bølgene slår inn i styrehuset på SuperSpeed1 slik som skipets forstavn er utformet. Med en baug som peker nedover vil den vel bore seg inn i bølgene i stedet for å flyte over. Da er det vel ikke overraskende at vannet fosser inn i styrehuset? Underlig måte å bygge et skip på. Konstruktørene har vel vært mer opptatt av utseende enn sjødyktighet?

 

Stygg båt, spør du meg!

 

superspeed1.jpg

Link to post

er vel ikke feilkonstruert, men kanskje ikke helt egnet til området den skal brukes i.

 

Hvis sjø på 4-5m slår inn ventiler på brua er det jo noe som ikke er helt som det burde være på en båt som skal gå i skagerrak. mulig de gjorde 30 knop imot for alt jeg vet, men da er det kanskje heller brukerfeil.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Tja, personlig synes jeg det er greit at ting peker oppover, dog ikke hele tiden da det fort kan bli slitsomt.

 

På båter derimot så er det vel mange løsninger på slikt, og uten å ha noen dypere forståelse for hydrodynamikken bak så er det vel ikke alltid like lett å konkludere med det ene eller det andre, men x-bow ser ut til å fungere, selv om det kanskje ikke er helt sammenlignbart, men den peker nå i hvert fall mer nedover enn oppover den også.

 

PX105_EDT_Sea_PS_For_55105e.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Hvis man kikker på X-bow så ser man også tydelig skjermingen øverst som styrer vannsprut bort fra rutene på styrhuset. Jeg er på mange måter enig i at brovingene kan være utsatt på disse fergene. Men man må vel nesten ta en tur med de for å se hva som virkelig hender.

Det som jeg synes er underlig er at media skriver at motorene stanset som følge av dette, hva er det media tuller med denne gangen?

Link to post

..feilkonstruert fordi bakken er 12 meter lavere enn Titanic

Nei, det blir for enkel tankegang.

 

...kanskje ikke er helt sammenlignbart...

Riktig. X-bow'en (rød skisse nedenfor) er nemlig ca. dobbelt så høy som en vanlig baug på et tilsvarende skip (grå). X-bow'en gir også bedre oppdrift slik at skipet tåler mye mer sjø.

 

Kanksje SuperSpeed3 blir utstyrt med en X-bow?

 

xbow2.jpg

 

(Ref.: http://www.ulsteingroup.com/kunder/ulstein/cms66.nsf)

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post

Hvis man kikker på X-bow så ser man også tydelig skjermingen øverst som styrer vannsprut bort fra rutene på styrhuset.

 

Det er vel ikke noe krav til at det må være portugisisk bro eller toppvant på skip med x-bow, selv om mange av de har nettopp dette. Er sikker på jeg har sett x-bow med glatt topp, men kommer ikke på hvilket skip det var i farten.

Uansett så tåler nok rutene på de fleste supply/frakteskip en bølge eller to, og det er pussig at ikke SuperSpeed skulle tåle dette, og enda mer pussig at det skulle ha noe med motorene å gjøre ?

Link to post

 

Det som jeg synes er underlig er at media skriver at motorene stanset som følge av dette, hva er det media tuller med denne gangen?

 

Her er hva media skriver om hendelsen i lokalavisen så kan du lese det selv http://www.fvn.no/nyheter/Her-traff-bolgen-som-stoppet-Superspeed-2167224.html

 

Regner med at det er en form for sikkerhetsventil i det systemet at båten heller stopper enn å forsette som ikke noe har skjedd (les kortsluttning) tenk deg det scenarioet at de si 30 minutter etter nærmer seg havn el. så oppdager de at de ikke får manøveret båten i trangt farvann ...bedre at båten stopper enn å fortsetter vil jeg si tross alt så måtte de bare styre om kontrollene så kunne de forsette i redusert fart

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Har dere som sitter å komenterer skipsdesign noen gang vært ute i dårlig vær på sjøen? om bølgehøyden er 4m signifikant er det ikke dermed sakt at alle bølgene er 4m høye Jeg har erfaring med MTB langs hele kysten vår og har sett masse forskjellige typer bølger.. Det er nok ikke en tilfeldighet at baugen på Superspeed er utforma som den er! Og til dere soffaseilere så er det ikke uvanlig å få slått inn styrhusvindu, er bare det at ikke alt havner i media og på internett! Er nok her en samenheng mellom mange faktorer og uflaks!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Som ventet ble ikke Superspeed 1 reparert før min reise til Danmark idag. Jeg bestilte avgang Larvik istedenfor Kristiansand. Forhåpentligvis er de i rute fra Kristiansand innen hjemreisen min på tirsdag. Passer bedre med ankomst Kr.sand kl 24, enn til Larvik kl 02 00. Dessuten kortere biltur hjem fra Kr.sand. Bølgene er avtagende nå, men man merker at det ikke er flatt hav.

Link to post

Her ser du litt av kreftene som er i sving ........ jeg filmer.

 

 

Kjenner meg igjen i det været ja, har heldigvis kommet meg på en større og helt fantastisk sjøbåt nå. Når det er sagt kan en ikke sammenligne X-bow og Superspeed. Superspeed har fortsattt tradisjonell baug, og flere offshorefartøyer er bygget på samme måte. Om det er optimalt eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men litt må de iallfall tåle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...