Marwin Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Ska reis norover med Rutighurta i nær fremtid. Håper de legger bi hvis sjøen blir grovere enn dette... :puke: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 men x-bow ser ut til å fungere, Har lite med utforming å gjøre. En "freak wave" oppstår når forholdene ligger til rette. Bølgefrekvens, amplityde, dybde. Plutselig ligger det til rette for en bølge med voldsom kraft, selv om værforholdene ellers er akseptable. Denne traff brua. Det er like store glassflater i restauranten på dekket under. Jeg kom hjem med toeren igår. Nesten ikke bevegelse i båten. motorene stanset som følge av dette Gir grunn til bekymring. Det ser ut til at det er nesten ingen redundans i systemet. Jeg har vært med på noe lignende på en liten supplybåt. Freak wave som traff brua og slo inn to glass. Ingen radar,ingen radio og totalt kaos. Men vi kunne fremdeles manøvrere båten. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Jeg tviler på at motorene stanset på denne skuten, at de mistet kontrollen over fremdriften til de fikk overført kommandoen er noe helt annet. Gjenstår å se hva som kommer frem. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Hva som egentlig skjedde vil du aldri få vite. Slik er Color Line. Jeg tror vel heller ikke at maskinene fysisk stoppet. Men at de mistet kontrollen er vel ganske åpenbart. Reaksjonen fra myndigheter med to slepebåter, redningskøyte og helikopter tyder vel på det. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Det kan væere så enkelt som feil kvalitet/støpefeil på glasset. Vi måtte bytte alle "vinduene" på broen på en av tankerene jeg seilte med. Ble forøvrig en garantisak mot produsenten. Ellers er monteringen nøye for å unngå spenninger i glasset. Regner med Color Line finner ut av dette og ordner opp snarest. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Regner med Color Line finner ut av dette og ordner opp snarest. Det gjør de helt sikkert. Men, det er vel noe med at de prøver å holde ruta, få folk frem / hjem i tide trass i dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Regner med DNV /klasseselskap & Skipskontrollen er involvert her, sikkerheten til passasjerene går først- rutetider deretter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 sikkerheten til passasjerene går først- rutetider deretter. Det gjør den alltid, men en kan aldri gardere seg mot en og annen kjempebøge. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 (redigert) En bølge slo også inn på broen på Nordkapp klasse kystvakt på begynnelsen av 90 tallet. Var på KV Senja mener jeg å huske.... . Stor nok bølge i stor nok fart har enorm kraft. Jeg var på fritørn da.. Redigert 5.Desember.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Tar tydeligvis lang tid å få reparert Superspeed 1. Måtte booke om min hjemreise til Superspeed 2 via Larvik i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Fedrelandsvennen i dag Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Tar tydeligvis lang tid å få reparert Superspeed 1 Er det kommet sjøvann inn i kabelsjakter er det mye kabel som må skiftes. Isolasjon i dekkene under der det har vært sjøvann må også byttes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Det gjør den alltid, men en kan aldri gardere seg mot en og annen kjempebøge. Det en derimot kan være sikker på er at den kommer og planlegge for det. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Desember.2011 Del på Facebook Svart 5.Desember.2011 Rettelse... var KV Nordkapp og ikke Senja som fikk broen full av vann.... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 her er siste fra Superspeed 1 http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/Se-de-store-odeleggelsene-i-Superspeed-2167816.html Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jan E. Svart 6.Desember.2011 Del på Facebook Svart 6.Desember.2011 En bølge slo også inn på broen på Nordkapp klasse kystvakt på begynnelsen av 90 tallet. Var på KV Senja mener jeg å huske.... . Mulig i samme tilfelle.... Ene Nordkapp klassen fikk bøyd opp bølgebryteren som står foran kanonen av en bølge. Ved slike krefter har ikke en rute særlig sjanse. En på jobben var også med ut en gang der de på bro bare satt å ventet på at rutene skulle komme inn. De gikk mot bølgene i timer, for torde ikke å snu båten mot land, og stormen tok seg oppover. Har blitt forklart at de telte bølger i en lang periode. Og fant ut at hver xx bølge som kom var den minste. Da var det bare å satse på turn, holde seg fast, å håpe på det beste. De kom seg i le men da var absolutt alt av innredninger knust, og mye tungt røsket løs fra skott. Men at Superspeed ikke tåler mer en 4-5m i visse tilfeller tyder jo på feilkonstruksjon? Superspeed ser jo ut til å være en skuffe for å kanalisere kreftene over bakken mot vinduene, Xbow mer som en plog som deler det utover. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
LALUNA II Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Og da var Superspeed1 i rute igjen ser på AIS den er på vei tilbake til KRS nå Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anniken Svart 7.Desember.2011 Del på Facebook Svart 7.Desember.2011 Det var KV Nordkapp som fikk bølgebrytern slått opp, men det var nok av gjenntatte bølger i over et døgn, ikke bare en. Forøvrig var hele båten ramponert etter den turen. Det ble filmet litt rundt på båten og fra bro den gangen - kanskje noen som har videoen? Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 8.Desember.2011 Del på Facebook Svart 8.Desember.2011 Stod på broen og filmet den bølgen som bøyde bølgebryteren foran kanonen på KV Nordkapp. Det var èn bølge. Reiv av brannposter, rør, stiger, lyskastere, skipsklokken og masse annet. Skipsklokken fant vi bak broen, den ene lyskastere (50kg norselight) ble kastet over hele overbygget og ble funnet på helikopterdekket. Rett før bølgen traff så det ut som om begge islyskasterne på brotaket lyste rett på en loddrett vegg av vann som kom opp foran baugen. Det smalt godt da vannet traff brovinduene, og jeg gikk i dørken med VHS-kamera over skulderen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Anniken Svart 13.Desember.2011 Del på Facebook Svart 13.Desember.2011 Hei JBA, jeg var også ombord på den turen, (førstegangstjenesten), er det mulig å få en kopi av filmen? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Superspeed ute i hard vær igjen http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/Superspeed-matte-snu-i-ti-meter-hoye-bolger-2170 Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Retox_93 Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/Superspeed-matte-snu-i-ti-meter-hoye-bolger-2170549.html Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Hadde nå Color line fortsatt å bruke Fredrikshavn og ikke kun Hirtshals hadde i allefall tillging i Danmark kunnet foregå uten problemer. Det trange molo anløpet til havna i Hirtshals er håpløs når det er mye vind og sjø. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Desember.2011 Del på Facebook Svart 14.Desember.2011 Hanstholm vel... Sitér dette innlegget Link to post
JBA Svart 25.Desember.2011 Del på Facebook Svart 25.Desember.2011 Jepp Anniken, skal prøve å lage en sebar video av det.. Pm... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.