Jump to content

Bølge inn i styrehuset på SuperSpeed1

Kjeles

Recommended Posts

men x-bow ser ut til å fungere,

Har lite med utforming å gjøre. En "freak wave" oppstår når forholdene ligger til rette. Bølgefrekvens, amplityde, dybde. Plutselig ligger det til rette for en bølge med voldsom kraft, selv om værforholdene ellers er akseptable. Denne traff brua. Det er like store glassflater i restauranten på dekket under.

Jeg kom hjem med toeren igår. Nesten ikke bevegelse i båten.

motorene stanset som følge av dette

Gir grunn til bekymring. Det ser ut til at det er nesten ingen redundans i systemet. Jeg har vært med på noe lignende på en liten supplybåt. Freak wave som traff brua og slo inn to glass. Ingen radar,ingen radio og totalt kaos. Men vi kunne fremdeles manøvrere båten.

En bølge slo også inn på broen på Nordkapp klasse kystvakt på begynnelsen av 90 tallet. Var på KV Senja mener jeg å huske.... .

Mulig i samme tilfelle.... Ene Nordkapp klassen fikk bøyd opp bølgebryteren som står foran kanonen av en bølge. Ved slike krefter har ikke en rute særlig sjanse.

En på jobben var også med ut en gang der de på bro bare satt å ventet på at rutene skulle komme inn. De gikk mot bølgene i timer, for torde ikke å snu båten mot land, og stormen tok seg oppover. Har blitt forklart at de telte bølger i en lang periode. Og fant ut at hver xx bølge som kom var den minste. Da var det bare å satse på turn, holde seg fast, å håpe på det beste. De kom seg i le men da var absolutt alt av innredninger knust, og mye tungt røsket løs fra skott.

Men at Superspeed ikke tåler mer en 4-5m i visse tilfeller tyder jo på feilkonstruksjon?

Superspeed ser jo ut til å være en skuffe for å kanalisere kreftene over bakken mot vinduene, Xbow mer som en plog som deler det utover.

107824_85878913.jpg

Jara Wynja

Stod på broen og filmet den bølgen som bøyde bølgebryteren foran kanonen på KV Nordkapp. Det var èn bølge. Reiv av brannposter, rør, stiger, lyskastere, skipsklokken og masse annet. Skipsklokken fant vi bak broen, den ene lyskastere (50kg norselight) ble kastet over hele overbygget og ble funnet på helikopterdekket. Rett før bølgen traff så det ut som om begge islyskasterne på brotaket lyste rett på en loddrett vegg av vann som kom opp foran baugen. Det smalt godt da vannet traff brovinduene, og jeg gikk i dørken med VHS-kamera over skulderen! :-)

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...